Quad-core processor in HP-laptops blijkt maar twee cores te bevatten - update 2

92 reacties

Update 2: 11-12 om 15:33: 
Verschillende winkeliers hebben richting Hardware.Info gereageerd op de situatie. De Belgische supermarkt Carrefour, die de laptop vorige week nog in de folder had staan, is in overleg met HP over een gepaste reactie. Ook moet nog worden besloten of en hoe kopers zullen worden benaderd.

Bol.com, dat de laptops ook heeft verkocht, is bezig met de zaak. "Iedereen die een dergelijke laptop bij ons heeft gekocht, kan contact opnemen met onze klantenservice", aldus woordvoerder Marjolein Verkerk vanmiddag. "Vervolgens zullen wij samen met HP naar een passende oplossing kijken om onze klanten zo goed mogelijk te helpen."

Computervoorschool.nl, Mycom en Dixons geven aan nog niet op de hoogte te zijn, maar klanten kunnen zich melden en er zal een passende oplossing voor ze worden gezocht.

Update 1, 11-12 om 10:42:
Eerder deze week publiceerden we dit nieuwsbericht waarin we constateerden dat HP laptops met een AMD A8 7050 dual-core processor als quad-core verkocht. Inmiddels hebben we een verklaring van HP ontvangen. Herbert Wormgoor, Communications Manager van HP Nederland: “De HP Pavilion 17 is ongewild neergezet met een quad-core processor in HP’s datasheets. HP heeft actie ondernomen om de informatie te corrigeren. Klanten kunnen contact opnemen met de retailer waar zij het product hebben gekocht voor meer informatie en support.” In het kort komt het er op neer dat je contact moet opnemen met de winkel als je zo'n laptop hebt.

Het oorspronkelijke artikel van woensdag 9 december:

HP heeft in de afgelopen maanden verschillende Pavilion 17-laptops verkocht met een ten onrechte als quad-core gekwalificeerde processor. Zowel HP zelf als verscheidene verkopers noemden de AMD A8-7050 processor in hun reclame-uitingen een quad-core, terwijl het in feite om een APU met slechts twee ingeschakelde cores blijkt te gaan. Hardware.Info kwam hierachter na een tip van een lezer via het forum. Uit benchmarks blijkt dat het leveren van de verkeerde chip grote invloed heeft op de prestaties van de laptops.

Het getroffen model is de 17-p074nb, een type dat door de Belgische supermarkt Carrefour verschillende keren is aangeboden als actie, onder andere in de folder van vorige week. Ook in Nederland zijn er echter modellen verkocht met een dergelijke processor aan boord, zoals de HP 17-p030nd en 17-p031nd. Onder andere de studentenshop Computervoorschool.nl, Bol.com, Mycom en BCC verkochten deze uitvoeringen.

De Belgische supermarkt Carrefour had de laptop tot eergisteren in de aanbieding.

Een gebruiker van de laptop merkte de fout op nadat hij in Taakbeheer slechts twee grafieken zag, terwijl er bij een quad-core processor normaliter vier grafieken te zien zouden moeten zijn. De klantenservice van HP meldde in eerste instantie dat het gewoon een quad-core was, maar uit meerdere tests die op verzoek van Hardware.Info zijn uitgevoerd, blijkt dat dat niet het geval is.

De genoemde AMD A8-7050 is spoorloos op de website van de processorfabrikant en lijkt buiten deze HP-laptops niet te bestaan. Mogelijk is dit type speciaal op aanvraag van HP geproduceerd, maar is er verwarring ontstaan doordat alle A8-modellen normaal gesproken over vier cores beschikken en is er dus sprake van een foute naamgeving. Op de officiële HP-site, op de doos van de laptop en in folders van winkels staat dat het om een quad-core gaat.

Ook op zijn site en in de productdocumentatie noemt HP de A8-7050 een quad-core APU.

Volgens de specificaties op de site van HP ging het om een quad-core APU op 1,8 GHz met 2 MB cache en een Radeon R5-IGP, al maken sommige pagina's op de HP-site melding van een klokfrequentie tussen de 2,2 en 3 GHz. De uitgeleverde processor klokt inderdaad maximaal naar 3 GHz, maar mist twee cores. De GPU heeft wel het juiste aantal 'compute units'.

Doordat de processor minder krachtig is dan opgegeven, vallen de prestaties in de praktijk tegen. Op basis van de opgegeven specificaties zou de performance in de buurt moeten liggen van die van de A8-7410, een quad-core dit tot maximaal 2,5 GHz klokt. In de onderstaande tabel hebben we de prestaties van een laptop met die CPU afgezet tegen de gemeten waardes bij de A8-7050.

  AMD A8-7410
quad-core
AMD A8-7050
'quad-core'
Verschil
Cinebench R15 single-threaded 52 43 -17%
Cinebench R15 multi-threaded 174 79 -55%
Verhouding single/multi 3,35 1,84 -45%

De resultaten van de A8-7410 zijn afkomstig van Notebookcheck, maar zijn zeer vergelijkbaar met onze eigen testresultaten van laptops met die processor. Voor de resultaten met de AMD A8-7050, klik hier voor Cinebench R15 en hier voor 3DMark.

De losse cores van de chip presteren al 17 procent minder dan de A8-7410, terwijl de multi-threaded score ruim de helft lager is. Uit de verhouding tussen de single- en multi-threaded resultaten valt duidelijk af te leiden dat in deze laptop geen quad-core processor zit, waar wel mee werd geadverteerd.

Om ook de GPU aan een test te onderwerpen, hebben we 3DMark 11 Performance gebruikt. Deze benchmark liet een score van 923 punten noteren, gelijk aan wat je ongeveer mag verwachten van een Radeon R5-videochip. Zoals eerder gezegd bevat de GPU niet minder shaders dan je op basis van de specificaties zou denken, dus dit komt niet als een verrassing.

 


Besproken producten

Vergelijk alle producten

Vergelijk  

Product

Prijs

HP 17-p030nd (M9F49EA)

HP 17-p030nd (M9F49EA)

  • 4 GB
  • 17.3 inch
  • 1600x900
  • 1000 GB
  • 2820 gram
  • Windows
Niet verkrijgbaar
HP 17-p031nd (N2J41EA)

HP 17-p031nd (N2J41EA)

  • 6 GB
  • 17.3 inch
  • 1600x900
  • 1000 GB
  • 2820 gram
  • Windows
Niet verkrijgbaar
« Vorig bericht Volgend bericht »
0
*