1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Zoektocht naar betrouwbare backup HDD, waar op te letten

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door pet77, 11 mrt 2019.

1. pet77

pet77 Member

Sinds:
    3 feb 2019
    Ik meen dat je een backup HDD langs een wat andere meetlat kan leggen als voor pc gebruik.

Via de productlijst kom ik oa. uit op
    Toshiba P300 1TB
    Seagate BarraCuda New 1TB

Systeem pc met 1 TB SSD

Backup HDD 1 TB in dock (volledige systeem backup)

Omdat 1 backup schijf niet voldoende is en ik cloud storage niet vertrouw wil ik nu een andere 2e disk voor backup en die dan bij mn ouders leggen voor het geval dat.
    Omdat backups bij mij gezien mijn pc gebruik maar wekelijks gebeuren win ik met betrouwbaarheid als je een disk koopt van 5400 rpm of maakt dat niet uit.
    Betrouwbaarheid is belangrijker dan schrijf snelheid.
    tips welkom

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Gaat niks uitmaken.

3. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Maar hoe werkt dat dan? Haal je elke week die schijf bij je ouders op en breng je 'm weer terug?

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Je kunt een schifting maken in wat je allemaal wilt bewaren met welke zekerheid. Ik heb alle C:/'s hier in hetzelfde pand (voor zover de laptops atm aanwezig zijn dan..) gebackupped. Zo'n installatie kan ik altijd opnieuw maken. De foto's echter niet.

5. pet77

pet77 Member

Sinds:
    3 feb 2019
    Ik heb nu maar 1 backup hdd en die staat naast mn pc dus bij brand en/of diefstal oid. dan ben ik het haasje.
    Vandaar dat er een 2e moet komen en dan kopieer ik alles van disk 1 naar disk 2 en die gaat naar mn ouders
    Mogelijk omslachtig, maar goed ben ook niet meer de jongste en dit werkt voor mij dus vergeef mn mogelijk omslachtige werkwijze.
    Mbt rpm dan ga ik maar voor dezelfde 1 TB die nu als backup hdd gebruikt wordt of is dat juist geen goede strategie dus verschillende merken, modellen ?

6. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ik vraag het uit interesse. Zit met hetzelfde dilemma, ik heb twee backups van m'n foto's in huis (1 externe HDD die op de pc is aangesloten, 1 externe HDD die in hetzelfde meubel ligt), maar als het huis afbrandt of als er ingebroken wordt ben ik alsnog alles kwijt. Ik kan wel ergens anders een backup leggen, maar die is binnen de kortste keren verouderd. En ik vertrouw cloud opslag ook niet.

7. pet77

pet77 Member

Sinds:
    3 feb 2019
    Ha ha nu ga ik maar als advocate van de duivel spelen ..
    De vraag is hoe reel is het dat er ingebroken wordt en/of brand daś 1
    2 is of dat het zelfde gebeurt op het zelfde moment bij de locatie waar je andere disk is
    Vervolgens als het gestolen wordt is je backup dan beveiligd dan wel encrypt ?
    Backup wordt niet voor niets aanbevolen om het dagelijks te doen :)

8. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Wiens vraag? Niet de mijne in elk geval.

9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Betrouwbaarheid?
    Waarom is dat van belang? De kans dat beide schijven op exact hetzelfde moment kapot gaan is uiterst klein.
    En gaat er één kapot,dan koop je een nieuwe schijf,en kopieer je de data van de goede die je nog over hebt naar de nieuwe.

10. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Er bestaat een 3-2-1 backup regel.
    Ondedeel daarvan is een offsite backup.
    Dan heb je een paar mogelijkheden.
    • Opslag in de cloud
    • Een NAS bij iemand anders
    • Een schijf die je naar iemand anders moet brengen
    Waarom vetrouwen jullie de opslag in de cloud niet?

Laatst bewerkt: 13 mrt 2019
    jurrian120 vindt dit nuttig.
  11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Overheden zijn inherent niet te vertrouwen en cloud opslag bedrijven zijn nogal kwetsbaar richting de overheid.

12. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    als je toch een schijf gaat aanschaffen dan is een 1bay NAS ook nog wel aan te schaffen.
    Dan kan je met rsync dagelijks het differentieel (het nieuwe/gewijzigde/verwijderde) automatisch laten kopieren. Dat is opzich niet heel moeilijk, genoeg tutorials over te vinden.
    Ik zelf vind mijn data wel belangrijk, maar niet zo belangrijk dat ik me druk ga maken als mijn hele huis afvikt. Dan heb ik wel meer zorgen dan me druk te maken om wat data, eigenlijk.
    Ik heb een zelfbouw server met nextcloud die de belangrijke data daar naartoe synced vol automatisch. Die data komt vanaf een RAID-1 setup in mijn desktop en gaat naar de server via de sync van nextcloud, die in een andere kamer staat (andere verdieping). Het fijne van nextcloud is dat je bv ook je foto's op je smartphone automatisch kan laten uploaden bij het maken er van. Of bv een eigen beheerde password manager die ik kan bereiken via mijn smartphone en die niet gehost word door een commerciele partij (wat een nogal aanlokkelijk target is voor crackers) maar door mijzelf.

Ook is dit op langere termijn hoogstwaarschijnlijk een wat goedkopere oplossing. Ik hoef niet te betalen voor mijn cloud, music streaming (komt vanaf dezelfde server met Subsonic), website hosting, beveiligingscamera's (dat zijn bij mij webcams aangesloten op de server, een webcam is vele malen goedkoper in aanschaf dan een IPCam) etc etc.

Daarnaast nog een wekelijkse backup die ik handmatig doe naar een externe disc (encrypted) die in de schuur ligt die altijd op slot is. Fool proof genoeg voor mij.

Laatst bewerkt: 13 mrt 2019
  13. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Met automatische backup ben ik bang dat eventuele corruptie van het origineel ertoe leidt dat de backup waardeloos wordt.

Ik neig ook naar een handmatige backup in de schuur. Daarmee zijn de grootste risico's wel ondervangen.

14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ik houdt via automatische backup meerdere versies aan. Het is iets van twee weken lang van elke dag, daarna nog een half jaar een backup per week en tot een jaar eens per maand wat ik terug kan halen.

Als er corruptie op de schijf is vertikt het ding er een backup van te maken, ookal meldt Windows op de client computer zelf niks aan de gebruiker...

15. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Als dat je vrees is, kan je gebruik maken van dingen zoals een snapshot filesystem, zoals bv btrfs of ZFS. Dat doe je dan aan de target kant van de backup zodat je, mocht er wat corrupt gaan, terug kan in de backup.
    Gebruik zelf ZFS naar tevredenheid. Tutorialtje volgen en opzetten maar.

16. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Toch maar es proberen. Dan gebruik ik in eerste instantie W10 automatische backup, en koppel ik zo nu en dan een externe HDD aan. Ik heb geen NAS en ben ook niet van plan er 1 aan te schaffen.

17. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    De filesystems die ik aankaart zijn wel gericht op *Nix he ;) Ik weet niet of je daarop reageerde maar zeg het maar.

18. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Je kan toch gewoon de backup op schijf 1 doen, dan breng je schijf 1 naar je ouders, neem je schijf 2 weer mee. Daar doe je thuis op je gemak weer de nieuwe backup op, en zo wissel je het steeds om. Moet je nog steeds 1x per week naar je ouders, (niet zo'n probleem toch, over het algemeen? ;) Maar dan hoef je tenminste niet heen en weer te rijden.

Er is ook vast wel iets te verzinnen om het op afstand te kunnen doen.

19. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Dat leek me juist zo'n gedoe, vandaar dat ik het eerst met W10 probeer :D

20. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Ja dat kost wel ff wat tijd, maar als het staat dan draait het jaren (mijn server draait ook al jaren zonder echt veel omkijken).
    Voor mij was het uitgangspunt naast alles wat ik er mee wilde ook het leerproces. Maar als je daar niet zoveel meerwaarde in ziet (voor mij is het onderdeel van mijn werk) dan snap ik je afweging.