Zijn deze onderdelen goed?

division

Senior Member
User systemen
Intel.. amd.. wat boeit het... het gaat om het punt, budget en wat is het beste wat je kan halen voor die prijs voor de dingen wat ts doet..

Niets meer niets minder..

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/14/vu-ontdekt-megalek-in-intel-chips-a3960207
https://nos.nl/artikel/2284630-nederlanders-vinden-beveiligingslekken-in-intel-chips.html

Onbevoegden kunnen meekijken met gegevens die de processor op dat moment verwerkt. Vandaar de naam: RIDL, Rogue In-Flight Data Load. De kwetsbaarheid zit in alle Intelprocessoren van de laatste tien jaar – ook de allernieuwste. Andere processors, van ARM of AMD, zijn er niet gevoelig voor. Intel wist zelf al een jaar van dit lek, aldus de VU, en had openbaarmaking nog langer uit willen stellen. De VU drong aan op snellere actie.
Intel-processors ‘gokken’ welke data nodig zijn om toekomstige berekeningen uit te voeren. Dat trucje maakt de chip sneller, maar ook kwetsbaar. Vorig jaar kwam Intel in de problemen dankzij Spectre en Meltdown, lekken die misbruik maken van dit speculatieve karakter.
Vergeleken met Spectre en Meltdown vergt RIDL minder voorkennis. RIDL is van een andere klasse, stellen de onderzoekers. „Alsof je een glas tegen de muur houdt en alles kan horen wat er in de kamer ernaast gezegd wordt”, aldus Bos. Ook beschermen tegen de aanval is niet makkelijk. Volgens de onderzoekers gaat het om een fundamenteel probleem met het ontwerp van de chip. "Chips moeten echt terug naar de tekentafel", schrijft Herbert Bos, een van de onderzoekers, in een e-mail. "Maar het aantal mensen bij bedrijven als Intel die zich op dit niveau met beveiliging bezighoudt, is echt op de vingers van twee handen te tellen."
Dit is ook zeer relevant voor een processor keuze.

Zowel Intel als amd heeft beveiligings lekken..... :rolleyes: dat is al bekend sinds 2017/2018
Dat klopt en dat is wel langer dan 2017.
Maar een aantal dingen baart me zorgen, namelijk:
Dit is een lek die alleen op Intel gebaseerd is.
Intelprocessoren van de laatste tien jaar – ook de allernieuwste. Andere processors, van ARM of AMD, zijn er niet gevoelig voor.
Hoe relevant zijn de benchmarks van Intel gebaseerde processors nu nog?
Intel-processors ‘gokken’ welke data nodig zijn om toekomstige berekeningen uit te voeren. Dat trucje maakt de chip sneller, maar ook kwetsbaar.
Je kan het veel makkelijker gebruiken vergeleken met andere lekken.
Vergeleken met Spectre en Meltdown vergt RIDL minder voorkennis. RIDL is van een andere klasse.
En in hoe veilig zijn software updates als het eigenlijk hardwarematig opgelost moet worden? Wat doet de performance van de chip met de eventuele updates, dus zoals ik hierboven al aangaf, hoe relevant zijn de benchmarks nog?
Ook beschermen tegen de aanval is niet makkelijk. Volgens de onderzoekers gaat het om een fundamenteel probleem met het ontwerp van de chip. "Chips moeten echt terug naar de tekentafel"
En nog een belangrijk punt is, heeft Intel wel de mankracht om dit snel op te lossen?
"Maar het aantal mensen bij bedrijven als Intel die zich op dit niveau met beveiliging bezighoudt, is echt op de vingers van twee handen te tellen."
Voor een nieuwe systeem vindt ik dit relevante informatie daarom zet ik dit hier neer. Het gaat dus niet alleen om prestaties en prijs maar ook om je veiligheid en privacy.

Ik wilde een edit toevoegen maar dat ging niet dus maar zo even.

Apple heeft al een software ''oplossing'' met een grootte performance impact.

macOS performance: Testing conducted by Apple in May 2019 showed as much as a 40% reduction in performance with tests that include multithreaded workloads and public benchmarks.

division

Senior Member
User systemen
Tis en blijft oud nieuws.. en ik snap eerlijk gezegt niet waarom je zo door hamert om je zin door te drijven.. ik denk dat ts nu ook zoiets heeft van ik kom hier niet meer..

Tis en blijft oud nieuws.. en ik snap eerlijk gezegt niet waarom je zo door hamert om je zin door te drijven.. ik denk dat ts nu ook zoiets heeft van ik kom hier niet meer..
Oud nieuws? Ik vindt 14 mei 2019 nou niet echt oud nieuws.
En heeft niets te maken met ''je zin door drijven''. Men koopt een processor voor performance aan de hand van benchmarks, als er nieuwe ernstige lekken zijn gevonden die softwarematige ''oplossingen'' moeten krijgen en je verliest veel performance, dan is het dus relevante informatie voor ts. Zo weet ts dat hij op dit moment niets heeft aan de processor benchmarks van Intel. Dus wat is dan een goede keuze voor zijn nieuwe systeem? volgens de benchmarks is bijvoorbeeld de 9900k 8% sneller dan de 2600X op 1080P gaming, is het na die software updates nog steeds 8%?
Als we kijken naar de update van Apple leveren de Intel processors al 40% performance in.
Sorry maar dat noem ik zeer relevante informatie die benoemd mag worden zodat ts een de beste oplossing krijgt, we zijn er uiteindelijk om elkaar te helpen en informatie te delen.

quiller

Senior Member
User systemen
Ehm… Dit is nieuws dat gisteren pas bekend geworden is... Tenzij jij deel uitmaakt van de onderzoeksgroep die het ontdekt heeft weet je het pas sinds gisteren... In deze ondersteun ik Mdevries : Dit 'lijkt' het ergste lek tot hiertoe dat gevonden is... Hoe dit 'onbekend' kunnen blijven is tot nu (bij intel zelf) is mij echt een raadsel.

nutty

Senior Member
User systemen
Het is eigenlijk schaamteloos van Intel dat ze nog nieuwe cpu's durven uitbrengen waarin nog steeds deze kwetsbaarheden niet zijn aangepakt.
En nee,dat aanpassen in de architectuur hoeft geen jaren te duren,DAT is niet de reden dat dit niet gebeurt.
DE reden dat dit niet gebeurd,vermoed ik,is dat wanneer ze de kwetsbaarheden aanpakken,hun performance drastisch achteruit gaat,en ze een hoop klanten (ja nog meer) naar AMD zien gaan.
De kwetsbaarheden zijn een gevolg van slechte keuzes in het ontwerp (predictie performance boven data integriteit tijdens de predictie.)
Of dat bewust of onbewust is laat ik in het midden,maar dat dit allang opgepikt had moeten zijn door Intel is duidelijk.
Tenslotte zijn de gaten in het ontwerp een soort van cheaten om aan performance te komen (of te behouden).

division

Senior Member
User systemen
Ehm… Dit is nieuws dat gisteren pas bekend geworden is... Tenzij jij deel uitmaakt van de onderzoeksgroep die het ontdekt heeft weet je het pas sinds gisteren... In deze ondersteun ik Mdevries : Dit 'lijkt' het ergste lek tot hiertoe dat gevonden is... Hoe dit 'onbekend' kunnen blijven is tot nu (bij intel zelf) is mij echt een raadsel.
Is.niet de eerste "lek" laatst jaar was.intel en amd nog. Dat werd gepatched blabla.. waarom nu nog vreemd op kijken.

En algemeen bekend was het al dat er lekken in zaten. Was nooit 100% gefixed.

Bovenaan