Ziggo router vervangen

n8tur3

Senior Member
User systemen
Beide merken en alle uitvoeringen van modems van Ziggo staan erom bekend dat hun wifi-gedeelte waardeloos is in omgevingen waar veel mensen met 2.4GHz verbindingen zitten (appartementen/flats). Een router zal automatisch een kanaal met de minstens interferentie met andere routers zoeken. In drukke omgevingen gaat dat meestal niet goed bij bepaalde merken.
Daarom wordt nu ook geadviseerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van de 5Ghz verbindingen, echter deze hebben een beperkt bereik bij bepaalde merken. Maar niet alle oudere telefoons/tablets/wifi-sticks ondersteunen dat.
Iedereen die bij Ziggo zelf een goede router/wifi-stick plaatst is in 98% van de gevallen enthousiast over het resultaat.

Ik heb vanochtend met wifi analyzer zitten scannen en er zijn enorm veel wifi netwerken bij mij in de buurt. Met uitzondering van kanaal 14 zitten overal 2 a 3 wifi netwerken op, dus ik denk dat een eigen router het probleem wel zou gaan oplossen omdat ik verwacht dat, dat wifi signaal veel sterker is dan de andere routers in het gebouw.
Het schijnt dat de asus router op 5,0 ghz netwerk heeft, maar hoe krijg ik mijn sony xperia z2 en apple ipad air op de 5,0 ghz? Pakken deze apparaten dat uit zichzelf?

Ik heb zelf een Asus router die op 2,5 Ghz én op 5 Ghz uitzend. Nee, het 2,5 Ghz netwerk en de 5 Ghz netwerk zijn gescheiden van elkaar, ze hebben beiden een andere naam. Zo kan je het ene netwerk bijvoorbeeld 'wifi-thuis(2,5Ghz) noemen en de andere 'wifi-thuis(5Ghz)'. Je moet er wel rekening mee houden dat de reikwijdte van 5 Ghz kleiner is en niet alle toestellen 5 Ghz ontvangen. :)

Roel1966

Senior Member
User systemen
Het schijnt dat de asus router op 5,0 ghz netwerk heeft, maar hoe krijg ik mijn sony xperia z2 en apple ipad air op de 5,0 ghz? Pakken deze apparaten dat uit zichzelf?
Zoals Wouter al schrijft kan je beide banden een aparte naam toekennen waardoor je kan herkennen of je op de 2.4 of 5 Ghz band zit. Wat de iPad betreft ligt het eraan welke iPad je hebt en b.v. de iPad Air sowieso dual band ondersteund en daarbij ook Wifi AC. De Sony Z2 heeft zelfs boven dual band ook AC en dan kan je in principe met die Asus RT-AC66U bijna de volledige snelheid halen die je ook bekabeld haalt. Wel natuurlijk afhankelijk van hoe ver je van de router zit want dat blijft altijd bij Wifi natuurlijk een punt.

Dan zou ik eerst even de 5 Ghz van je Ziggo modem proberen met al je apparaten. Mijn Ziggo modem is op 2.4 Ghz behoorlijk knudde maar op 5 Ghz valt er prima mee te werken. Hou je toch weer een paar centen in je zak.

Leeuwtje

Senior Member
User systemen
Het kan aan mij liggen maar ik heb sinds jaar en dag de ubee gekoppeld aan mijn Netgear router. Ik heb echt niet veel verstand van routers. Dit was standaard aansluiten en klaar. Ik heb Ziggo niet benaderd om iets om te zetten. Verder prima wifi.

XeG

Senior Member
User systemen
Dan heb je nu router achter router, waardoor je 2 ip range's heb. opzich werkt dit gewoon goed maar met port forwarding kan er nog wat problemen voorkomen
Dit is dus niet zo, aangezien je de 2e router aansluit op de WAN poort, waardoor dhcp geen invloed heeft op de connecties die jij aansluit op de 2e router.

Edit:
Daarom moet je dus een DMZ host instellen, dit opent alle poortjes voor de IP die jij invoert.

Dit weekend ben ik bij mijn ouders geweest en mijn pa had ook problemen met zijn wifi. Hij heeft de volgende router gekocht: http://nl.hardware.info/productinfo/156026/asus-rt-ac66u
Ik was zeer onder de indruk hoe snel mijn IPad Air was op zijn netwerk. Echt genieten xD
Wat dat betreft ben ik helemaal om, om een bridge te gaan maken de Asus rt-n66u aan te gaan schaffen.

De asus van me pa is wel een andere dan de geen die ik wil: http://nl.hardware.info/productinfo/130513/asus-rt-n66u, maar volgens mij zit er heel weinig verschil tussen beide routers. Ik heb ze hier al samen gevoegd in een vergelijkingstabel, maar de verschillen zijn minimaal (als ik het goed gezien heb)

Verklaart dat het waarom mijn IPad alles zo snel laadde?

In de test resultaten viel te zien dat de router met ac maar nauwlijks sneller was, dus ik snap hem niet helemaal. Of heb ik verkeerd zitten kijken?
En maakt het echt wat uit qua prestaties of is de router zonder ac al snel genoeg of kan ik toch beter voor die met ac gaan?

Voor het laden van een normale website merk je echt geen verschil tussen de G, N en AC standaard. Voordeel merk je wel bij downloaden van grote bestanden, mits je een snelle internet verbinding hebt of downloaden vanaf een andere PC in je netwerk.

Prijsverschil tussen beide Asus routers is alleen niet heel groot, waardoor degene met AC wel de meest interresante is, router is toch iets waarmee je normaal gesproken vrij lang mee doet. Over een paar jaar hebben al de andere apparaten vast ook ondersteuning voor AC en is de bandbreedte honger vast vele malen groter geworden dan dat die nu al is. Dan is het wel leuk om ook een mooie snelle router te hebben. :)

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Ik was zeer onder de indruk hoe snel mijn IPad Air was op zijn netwerk. Echt genieten xD
Wat dat betreft ben ik helemaal om, om een bridge te gaan maken de Asus rt-n66u aan te gaan schaffen.
De recentere Asus firmwares lijken het met WiFi jammer genoeg minder te doen dan die van pakweg een jaar geleden.
In dit zeer uitgebreide topic lees je daar meer over.

In de meest recente authentieke Asus firmware is het niet meer mogelijk het zendvermogen (Tx-power) buiten de wettelijke limiet (=100mW) op te krikken en dat blijkt hier en daar alle verschil te kunnen maken.
Zo ook hier in huis. :cool:
Ik noem het bewust de 'authentieke' firmware, omdat de Asus'sen naast de eigen firmware ook uitstekend functioneren met de open-WRT/DD-WRT firmware alternatieven, zoals het voor de Asus populaire 'Merlin'.

Als je goed uit de voeten kunt met de oorspronkelijke firmware dan kun je het zo laten, maar mocht je tegen WiFi beperkingen aan lopen, dan is het goed te weten dat er uitstekende alternatieven beschikbaar zijn. ;)

• Like
Waarderingen: XeG
Ik weet niet welk apparaat van ziggo je gebruikt, maar als het de Ubee is (de evm3200 of evw3200), dan kan ik je ervaringen en oordeel alleen maar beamen.
Na gedoe met monteurs en helpdesken , wat niet hielp, ..............stond ik voor de keuze,
-een dikke 100 Euro uitgeven en bij de provider (ziggo) blijven,
-of van provider veranderen in de hoop dat die betere apparatuur levert dan ziggo.
Ik heb voor het 1e gekozen, en ben bij ziggo gebleven.
Voor de 100 Euro heb ik een goed Wifi Acces Point in huis gehaald, waarmee alle wifi problemen in één keer verholpen waren:
http://nl.hardware.info/productinfo/156026/asus-rt-ac66u
Wifi staat op de de Ubee (ziggo apparaat) uit, (ook dat ziggo wifi spots). Overige functies staan nog steeds aan , en staat dus -nog- niet in bridged-mode.

Je ziggo router in bridge mode is dus ook een optie, waarbij een apparaat als de asus-rt-ac66u veel, zo niet alle, functies kan over kan nemen en beter kan vervullen , zoals router , firewall, dhcp server, multi SSD AP (zowel 2,4 als 5 Ghz incl. gastnetwerken) etc. etc.
Succes met je keuze !

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ik noem het bewust de 'authentieke' firmware, omdat de Asus'sen naast de eigen firmware ook uitstekend functioneren met de open-WRT/DD-WRT firmware alternatieven, zoals het voor de Asus populaire 'Merlin'.
Misschien goed om er even bij te vermelden dat je zonder verlies van garantie die Merlin firmware kan installeren en het niets illegaals is omdat Asus zelf de broncode vrij voor download op de site heeft staan.

Bovenaan