Ziggo (hd) tv of toch KPN?

maxim

Senior Member
User systemen
Hoi allemaal,

Ik ben aan het kijken voor een nieuw alles in 1 abbo bij KPN.
Momenteel zit ik bij Ziggo (voorheen UPC). Rede voor mij om niet over te stappen was altijd de kwaliteit van de TV HD kanalen. Nu las ik laatst dat de kwaliteit van KPN beter was geworden door een grotere bandbreedte.
Zijn er mensen hier die dat kunnen beamen? Of kan KPN nog steeds niet de zelfde kwaliteit leveren als Ziggo? En dan bedoel ik vooral de HD scherpte en kwaliteit.
Zou mooi zijn als er mensen hier zijn die het zelf hebben kunnen zien of gezien hebben...

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Roel1966

Senior Member
User systemen
Of kan KPN nog steeds niet de zelfde kwaliteit leveren als Ziggo?
Het probleem is en blijft dat KPN via de telefoonlijn werkt en het ervan afhankelijk is hoe ver je van de centrale zit wanneer je dus een KPN ADSL abbo neemt. Dit geld trouwens wel voor alle ADLS aanbieders en het nadeel dus is dat ook TV via internet gaat en dus de snelheid van invloed kan zijn op de beeldkwaliteit. Bij Ziggo verloopt alles via de kabel maar het TV gedeelte word bij Ziggo apart aangeboden en verloopt niet via het internet gedeelte.

Voordeel van de kabel is dat de bandbreedte nog steeds vele malen groter is waardoor ze meer ruimte hebben en daardoor dan TV en internet van elkaar gescheiden kunnen houden. Ook is het zo dat kabel rechstreeks is terwijl ADSL voor een gedeelte analoog is namelijk vanaf je huisaansluiting tot aan de centrale. Hoe langer dus die analoge kabel is en des te lager is de snelheid van internet, dit in tegenstelling tot kabel waarbij dat niet het geval is.

Alleen wanneer KPN ook glasvezel aanbied en je via glasvezel een abbo pakt dan mag het in principe niet uitmaken en glasvezel zelfs nog een stuk hogere snelheden aan kan. Maar dus KPN ADSL raad ik je af en je dan beter bij Ziggo kan blijven want ik vind de kwaliteit van TV via ADSL nog steeds maar matig.

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Weet niet welk abbo je nu hebt, maar waarschijnlijk kun je beter bij Ziggo blijven, zelfs als je het over KPN glasvezel hebt, vriend van me heeft KPN glasvezel en heeft regelmatig last van storingen, Even hoge Upload als Download heb je als gemiddelde gebruiker toch ook niets aan, dan heb ik liever 20Mb upload en 200Mb download (wat ik ook haal via bvb Steam)

TV en Internet lopen ook bij Ziggo gewoon via Internet, maar daar naast heb je ook nog een Analoog signaal en zijn alle basis (HD) zenders via elke CI+ gecertificeerde TV of ontvanger gewoon te bekijken zonder Smart card (smartcard is eigenlijk alleen nog nodig voor TV extra en de overige zender pakketten)

n8tur3

Senior Member
User systemen
Ik ben van Ziggo naar KPN glasvezel gegaan en persoonlijk zie ik weinig verschil in HD kwaliteit.
KPN heeft 3 soorten HD-kanalen, ook specifiek voor glas (met een hogere bitrate, maar dat kan ik niet kontroleren).

Wat je wel moet realiseren is dat een zendervolgorde bij KPN een utopie is.

En storingen, tja ze hebben er een dag uit gelegen, maar ja dat had Ziggo ook een week of zo met zijn DNS-servers en en enkele uren bij een blikseminslag.
Maar geen blokjes en zo.

Roel1966

Senior Member
User systemen
TV en Internet lopen ook bij Ziggo gewoon via Internet
Dat klopt niet want het Internet gedeelte word wel degelijk gesplitst en verloopt niet via het Ziggo modem, integenstelling tot b.v. KPN waarbij er een fysieke aansluiting zit op de modem/router van die experiabox die dan naar de KPN decoder loopt. Misschien vergis je je bij Ziggo ermee dat wel b.v. het interactieve gedeelte via Internet verloopt maar live TV is een gewoon gecodeerd signaal gescheiden van het internet gedeelte.

Net doordat dit TV signaal bij Ziggo gescheiden is van het internet gedeelte zijn er analoge zenders weggehaald om de bandbreedte voor de digitale zenders groter te maken. Let er namelijk ook maar eens op dat als het internet offline is door een storing dat het tv gedeelte wel vaak nog gewoon werkt, althans bij mij is dat wel eens voor gekomen. Ook andersom dat TV er eens door werkzaamheden uit lag maar dan bleef het internet gedeelte gewoon werken.

maxim

Senior Member
User systemen
Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!

Ik heb al zo'n 2 jaar een aansluiting voor glasvezel hier in huis. Dus dat zal dan ook mijn keuze worden.
Voorheen had ik UPC thuis. Nooit problemen mee gehad. Sinds het Ziggo is geworden heb ik wel wat meer klachten.
Maar over het algemeen heb ik wel mooi HD beeld op mijn tv. Dat is dan ook mijn vereiste mocht ik overstappen naar KPN.
Ik wil geen kwaliteit qua beeld inleveren. Dat was altijd de reden om niet over te stappen.
Waarom ik nu voor KPN zou kiezen heeft ook te maken met de mobiele abonnementen die ik heb lopen bij KPN.

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Dat klopt niet want het Internet gedeelte word wel degelijk gesplitst en verloopt niet via het Ziggo modem, integenstelling tot b.v. KPN waarbij er een fysieke aansluiting zit op de modem/router van die experiabox die dan naar de KPN decoder loopt. Misschien vergis je je bij Ziggo ermee dat wel b.v. het interactieve gedeelte via Internet verloopt maar live TV is een gewoon gecodeerd signaal gescheiden van het internet gedeelte.

Net doordat dit TV signaal bij Ziggo gescheiden is van het internet gedeelte zijn er analoge zenders weggehaald om de bandbreedte voor de digitale zenders groter te maken. Let er namelijk ook maar eens op dat als het internet offline is door een storing dat het tv gedeelte wel vaak nog gewoon werkt, althans bij mij is dat wel eens voor gekomen. Ook andersom dat TV er eens door werkzaamheden uit lag maar dan bleef het internet gedeelte gewoon werken.
Daar heb je wel gelijk ik, maar het deelt nog steeds wel degelijk bandbreedte met internet, het loopt allemaal via het zelfde kabeltje.

Bij glasvezel is het wel irritant dat je voor iedere TV een kastje moet gebruiken om TV te kunnen kijken, dus als je meerdere TV's hebt kun je beter bij Ziggo blijven.

En overstappen naar KPN omdat je wat meer problemen hebt nu met Ziggo (ik verwacht dat dat vanzelf beter word) lijkt me een van de domste beslissingen die je kunt maken, als je nu denkt dat je problemen hebt met Ziggo wacht dan maar eens af tot je KPN hebt.

Roel1966

Senior Member
User systemen
maar het deelt nog steeds wel degelijk bandbreedte met internet
Nee, dat is het verschil juist met kabel dat het frequentiebereik veel hoger is waardoor je dus met verschillende bandbreedtes kan werken. Zo op die manier werd trouwens vroeger al gebruik gemaakt van Teletekst die ook op een andere bandbreedte zat en je onafhankelijk van het tv signaal kon gebruiken.

Het lijkt dus wel zo omdat alles via 1 kabel het huis binnen komt maar het hele principe van kabel werkt gewoon anders als bij b.v. een ADSL verbinding. Daarentegen is het principe van glasvezel wel weer hetzelfde als van kabel met wel dit verschil dat bij glasvezel totaal geen beperking is qua bandbreedte. Daarvoor snap ik dan niet dat bij een KPN glasvezel verbinding nog steeds alleen losse kastjes gebruikt worden wat mij ontzettend onhandig lijkt.

n8tur3

Senior Member
User systemen
Die losse TV-kastjes heb je als NIEUWE abonnee ook bij Ziggo. CI+ is niet meer interactief en moet je ook per maand betalen.

Dus als bestaand abonnee met redelijk veel CI+/decoders is Ziggo goedkoper.
Maar je bent ex-UPC, dus dan klopt dat plaatje niet tov een ex-@home-ziggo klant.

En ja, KPN-compleet is erg attractief, maar ik vind HBO nu nog slechter dan in den beginne. En KPN heeft minder HD-zenders, maar dat ligt wel aan je pakket(ten) bij KPN.

Noord26

Senior Member
User systemen
Ik heb hier glasvezel in de meterkast zitten, maar heb KPN binnen 1 maand de deur gewezen. Konden het niet storingsvrij krijgen binnen een maand. Nu Ziggo via de kabel en na een zelf installatie alles vlekkenloos. Bovendien meer zenders en hogere internet snelheid..

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Je hebt bij Ziggo geen Decoder of Smartcard meer nodig om de basis zenders digitaal te kunnen kijken, + je behoud je Analoge signaal voor TV en Radio via de kabel.

Interactief heb je wel een CI+ Smart TV met Smartcard voor nodig, of een Interactieve CI+ ontvanger en zit gewoon in je pakket, kost je niks extras tenzij je een film of serie wilt kijken die niet gratis in je pakket zit.

Weet niet welk abbo je nu hebt, maar waarschijnlijk kun je beter bij Ziggo blijven, zelfs als je het over KPN glasvezel hebt, vriend van me heeft KPN glasvezel en heeft regelmatig last van storingen, Even hoge Upload als Download heb je als gemiddelde gebruiker toch ook niets aan, dan heb ik liever 20Mb upload en 200Mb download (wat ik ook haal via bvb Steam)

TV en Internet lopen ook bij Ziggo gewoon via Internet, maar daar naast heb je ook nog een Analoog signaal en zijn alle basis (HD) zenders via elke CI+ gecertificeerde TV of ontvanger gewoon te bekijken zonder Smart card (smartcard is eigenlijk alleen nog nodig voor TV extra en de overige zender pakketten)
HD zenders zonder smartcard,vraag me af hoe je dat doet ik krijg alleen sd kanalen.......trouwens loopt tv bij ziggo niet via internet.

Laatst bewerkt:
Bovenaan