1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Zelf pc bouwen

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Mexrel, 3 feb 2019.

1. Mexrel

Mexrel Member

Sinds:
    1 feb 2019
    ik heb geen ervaring meg pc’s of andere computers en wilde er een in elkaar laten zetten. Nu vind ik dit wel erg duur en heb dus een vraag. Is het heel moeilijk om zelf een pc te bouwen als je de juiste onderdelen hebt? En zelf Windows installeren kan ik ook wel. Ik heb dus nul ervaring Echt helemaal niks

2. Frosty!

Frosty! Member

Sinds:
    24 mrt 2017
    Het is moeilijk te zeggen of het echt “makkelijk” is. Je moet wel een beetje inzicht hebben over de onderdelen en waar alle draden uiteindelijk terecht moeten komen.
    Maar het is zeker te doen! Ik raad je aan om heel veel tutorials te kijken op YouTube, die van “linustechtips” vind ik persoonlijk erg handig.

Het is ook handig om hier een gehele componenten lijst te posten wanneer je wilt gaan bestellen/uitzoeken, als je zo ver bent.
    Als je tijdens het bouwen het even niet meer weet zijn er duizenden filmpjes over hoe het moet!

Laatst bewerkt: 3 feb 2019
  3. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
  4. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Het is erg leerzaam om een pc in elkaar te zetten, en bovendien heel leuk. Zolang je componenten kiest die bij elkaar passen moet het je zeker lukken. Ik neem aan dat het om deze componenten gaat: https://nl.hardware.info/forum/threads/is-dit-een-goede-pc.296971/page-3#post-2685831. De HWI handleidingen zijn prima, er is ook een Ryzen variant: https://nl.hardware.info/reviews/77...-pc-bouwen-met-deze-handleiding-doe-je-het-zo.

Mocht er toch iets fout gaan tijdens het bouwen, dan kun je hier wat fotootjes plaatsen en ben je zo geholpen.

5. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    En niet vergeten dat je een lekker gevoel hebt als je het klaar hebt ;)

6. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Voordeel van zelf bouwen is dat je veel beter in staat bent om problemen op te lossen mocht dat eens voor komen. Je weet exact hoe het systeem in elkaar zit en welk onderdeel wordt bedoeld als er iets geroepen wordt als je hulp vraagt op een forum.

7. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Maar waar voor wil je de pc gaan gebruiken en wat is jouw budget?
    Dan kunnen wij je in ieder geval assiteren met een boodschappenlijstje ;)

8. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Een pc zelf bouwen is helemaal niet zo moeilijk, mits je geen twee linkerhanden hebt, een klein beetje technisch inzicht, je goed inleest in wat je wel en niet moet doen (hier staan prima howto's) en geduld hebt. En kom je klem te zitten, dan kun je hier advies vragen.
    Belangrijke punten: Gebruik goede spullen voor je build, niet besparen op de voeding bv. Er is een reden waarom een goede voeding geld moet kosten....Koop bij voorkeur alles in één keer bij een winkel/webshop, dat scheelt weer gedoe als er problemen zijn. Kan soms iets duurder zijn, al spaar je ook weer verzendkosten uit. Werk netjes en stap voor stap, laat alles in de verpakking tot je het gaat inbouwen. Pas op voor statische electriciteit (polsbandje gebruiken). Vergeet de afstandshouders tussen moederbord en kast niet (komt vaker voor dan je denkt). De stekkers van de meeste onderdelen passen meestal alleen op de correcte aansluiting, forceren is zelden nodig. Ook belangrijk: bedrading netjes wegwerken, zodat de luchtstroming in je kast zo gunstig mogelijk is.
    Eén nadeel van zelf bouwen: als je minder ervaring hebt en je hebt de pech dat er een defect onderdeel tussen zit, dan zul je zelf moeten uitvogelen wat er defect is. Dan pas kun je garantie claimen. Dat kan best lastig zijn..... al vind je hier genoeg hulp om ook daar uit te komen.
    Het spulletje opsturen en de winkel laten uitvogelen wat er kapot is kan wel, maar kost je geld.