1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Zal ik overklokken?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door josholtland, 29 apr 2018.

1. josholtland

josholtland Member

Sinds:
    29 apr 2018
    Hallo mensen,

Ik heb sinds twee weken een pc gekocht. Ik had eerst heel weinig verstand van pc's, maar steeds en steeds meer. Ik zou graag PES/FIFA 19 willen spelen vanaf komende september. De specs voor PES/FIFA 18 heb ik al opgezocht. Aan alles voldoe ik, behalve de kloksnelheid. Ik heb namelijk 2,8 ghz. En je moet minimaal 3,1 ghz hebben bij beide games als je op goede kwaliteit wilt spelen. Ik heb wat 'onderzoek' gedaan hoe ik mijn kloksnelheid gratis kan updaten en het blijkt dat het kan maar dan wel met risico. Het ligt onder andere aan de specs van de PC. Dit zijn mijn specs:

Mijn vraag is: Is het mogelijk om met deze specs mijn ghz te upgraden naar minimaal 3.1 ghz? En is er een grote kans dat het slaagt?

Groeten

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    De combinatie i7 930 en MSI X58 gd 65 leent zich prima voor een overclock.
    Als je een goede koeler hebt kan je veel verder dan 3,1.
    Dit is denk ik ook nodig want een moderne CPU @ 3,1 ghz presteert vele malen beter dan een oude 930 @ 3,1ghz.
    hier vind je een oc handleiding;
    http://www.overclockers.com/3-step-guide-overclock-core-i3-i5-i7/

of je de games goed kan spelen hangt echter ook af van je videokaart en de resolutie waarop je gamed.

eismc2 en turboMarco vinden dit nuttig.
  3. josholtland

josholtland Member

Sinds:
    29 apr 2018
    Die laatste zin van je snap ik niet echt, want systemrequirements gaf aan dat alles klopte behalve de ghz. En hoe kan ik zien of mijn koeler goed is?

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Waar kijk jij dan voor die systeemeisen?

Hierzo?
    https://www.easports.com/nl/fifa/news/2017/fifa-18-pc-specs

i3-2100 is single-threaded 30% sneller dan i7-930

Kloksnelheid moet je niet op blindstaren. De generatie na die i7-930 is per clocktick al veel sneller.

Benchmarkwaardes die opgegeven worden in de DX12 systeemeisen lijken wel de Passmark CPU (MT) waardes te zijn en als je daar op af gaat is een i7-930 nog wel 40% sneller dan een i3-2100.

5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Je zegt nergens in je start post welke GPU je hebt en op welke resolutie je gamed vandaar dat ik aangeef dat dit ook belangrijk is.
    Nu blijkt dat je dat al wel gecheckt hebt maar dat kunnen wij niet weten als je het niet vermeld.
    Je kunt zien of je koeler goed is door ff op internet te kijken hoe deze presteert.
    Zo,n 930 wil je niet warmer hebben dan een graad of 70 onder load, je kan ook gewoon beginnen met overclocken en dan zie je vanzelf hoe goed hij is.
    Maar nog makkelijker en een tip voor welke toekomstige vraag dan ook hier op het forum, vermeld altijd in detail wat voor PC je hebt.
    Nu zien we alleen wat voor CPU en hoeveel geheugen je hebt en voor het moederbord moest ik al googlen.
    We weten niet welke voeding en gpu je hebt, we weten niet hoe snel je geheugen is en welke koeler je gebruikt.
    Allemaal van belang als het om minimale systeem eisen en overclocken gaat.

eismc2 vindt dit nuttig.
  6. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Zou eerst kijken of het nieuwe spel het ook zo gaat doen.. Soms zijn de systeem specs wat te hoog gegrepen.. Dus misschien is een OC dan helemaal niet nodig..

Start het spel wel, maar met stotteren, dan kan je een OC altijd nog overwegen.

Trouwens op een X58 platform zou ik voor een Xeon X5675 processor gaan.Goedkoop van ebay te halen.

Laatst bewerkt: 29 apr 2018
  7. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Vooral uit interesse: hoe ben je op het idee gekomen om deze pc te kopen? Waar heb je deze gevonden? En ik ben ook wel erg benieuwd wat je ervoor betaald hebt.

Weet je ook wat voor videokaart erin zit?

Ik vermoed hier.

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ooh, als je dan bij PES kijkt... i5-3450.. die is wel 20% sneller dan zo'n i7-930...

40+ euro.

Bij X58 altijd afvragen of het het wel waard is...

Geen USB 3.0, geen PCIe 3.0, geen SATA-III (600). En als je moederbord er mee ophoudt heb je een duur probleem.

i7-930 zelf heeft ook een 2e hands waarde van NIHIL

En niet in de laatste plaats blijft een X58 systeem ook tijdens gebruik gewoon meer geld kosten, want het energieverbruik is veel hoger dan van een modern systeem.

Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  9. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    @Forum m8

Daar ging het ook niet om wat je daar allemaal zegt.. Het ging erom om een goed lopende game systeem te krijgen, waarop prima op te gamen is.. Daar laat ik dus al het i/o voor lief..

Als je dan toch al een x58 mobo hebt en je wilt er voor weinig toch nog iets beters eruit halen (prestaties) dan heb je anders weinig keuzes..

Een aanpassing aan het systeem kost altijd geld.. Tenzij je de onderdelen voor niets kan krijgen..

Uit een i7-930 valt zoiezo niks uit te halen, want die is maar marginaler sneller dan een I7-920 die ik ooit had..

Het goedkoopste blijft dan toch de xeon te kopen.. Wil je echt iets nieuws.. Dan weet je dat het achteraf veel meer geld gaat kosten.

USB 3.0 heb je niet perse nodig om te gamen, zelfde als pci 3.0 en SATA 6G

Je vraagt je af of dat wel waard is.. Nou als je iemand bent met weinig geld en je bent met alles blij om de vrij recentere games erop te kunnen spelen.. Dan is die 50 euro er voor neer leggen het zeker wel waard.. Als je dan kwa prestaties in de buurt komt van een AMD Ryzen 2600x.. Je hebt dan niet de nieuwste technologie, maar presteren doet het dan zeker nog wel.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat klopt niet helemaal. Als je al een X58 bord hebt kun je dat altijd voor de hoofdprijs verkopen aan iemand anders die reeds een lading snel geheugen en zo'n snelle Xeon heeft. Bijna 9 jaar oude X58 borden brengen nu 2e hands nog steeds zo'n beetje 60% van hun toenmalige nieuwprijs op, ruim genoeg om een nieuwe H310 bord van te kopen. Dan kun je die 930 nog voor een paar stuivers verpatsen, de besparing van die Xeon erbij optellen en nog een jaar besparing op energie verbruik en dan zit je wel zo'n beetje aan een i3-8100.

Vreemd ook dat je nu opeens ook zwijgt over al die marginale beveiligingsissues waar je in andere topics uitermate gevoelig voor lijkt te zijn.

11. josholtland

josholtland Member

Sinds:
    29 apr 2018

Ik heb deze pc gekocht om football manager te kunnen spelen. Dat spel wilde ik gewoon heel graag spelen. Mocht niet op de laptop beneden want die zou dan slomer worden en dat wilde mijn ouders niet. Ik ben helemaal klaar met FIFA, maar ik wist van mezelf dat ik gewoon een fanatieke voetballer ben die zomaar weer terug wilt. Daarnaast kun je , als je op de pc speelt , heel veel dingen toevoegen op PES/FIFA (vooral op PES). Dus ik dacht: Ik koop een PC die eventueel later ook nog die games aan kan. Ik heb de zoon van de beste vriendin van mijn moeder geinformeerd. Hij werkt in de ICT. Ik vertelde wat ik wilde spelen enzo. Hij stuurde me onder andere naar systemrequirements.com/cyri en gaf me ook antwoorden op vragen. Ik heb deze refurbished PC gekocht voor 300 euro.

12. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Okee duidelijk verhaal. Kun je eens speccy downloaden (gratis versie), opstarten en een screenshot maken van het resultaat? Dan kunnen we zien wat er verder in je pc zit.

https://filehippo.com/download_speccy

13. josholtland

josholtland Member

Sinds:
    29 apr 2018
    Meer dan een maand later heb ik inmiddels PES 2018 aangeschaft voor een tientje.
    Maar ik heb een probleem. Ik heb lag/haperingen.
    Mijn benq monitor heeft een resolutie van 1920x1080.

Ik heb allerlei in-game resoluties gebruikt die je kunt gebruiken, in-game fps aangepast. Maar het blijft maar laggen.
    Mensen, waar ligt het dan aan? aan de ghz? Want ik heb alle vereiste eisen van de recommended systemrequirements van de game, behalve de ghz, maar toch lagt die in de gameplay. Ik ben eerlijk gezegd radeloos. Ik hoop jullie voldoende geinformeerd te hebben, Hieronder screens van de minimale game eisen, de mogelijke resoluties en hoe PES mijn specs beoordeeld. Mijn specs kun je in de eerdere berichten van dit topic bekijken.

14. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Zijn je drivers up to date?

15. Pakhuisrat

Pakhuisrat Member

Sinds:
    23 feb 2017
    Is me nog niet duidelijk welke videokaart je hebt,is dat een gtx680?
    Misschien komt het door de videokaart.

16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Bullshit! Je voldoet nog geeneens aan de minimumeisen.

i5-3450 van de minimumspecs is een stuk rapper dan een i7-930, om nog maar te zwijgen over de i7-3770 van de recommended specs. Die i5-3450 is zo'n 20% sneller, die i7-3770 zelfs 80%

Eigenlijk exact waar ik je eerder al voor waarschuwde;

17. Stefan kok

Stefan kok Member

Sinds:
    17 feb 2014
    Zou lekker kijken voor een snellere videokaart scheelt,... je processor ook weer een last

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Bij sommige spellen, bijvoorbeeld ook met BF1, kun je nog zo'n mooie videokaart hebben... maar als je uitkomt op 100% CPU load is de diashow overal gelijk.

19. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Zou lekker kijken naar iets anders,die pc is een miskoop.
    Een amd 2200 is al 5 keer sneller met video en cpu prestaties dan dat onding wat je nu hebt.
    Als je 200 meer had uitgegeven had je voor 500 een nieuw systeem kunnen bouwen met veel betere specs.
    Volgende keer maar eerst hier komen vragen ,dan kopen, in plaats van andersom.
    Ja sorry,maar de waarheid is soms confronterend.

20. josholtland

josholtland Member

Sinds:
    29 apr 2018
    Bedankt voor de reacties.

1. Jullie geven de processor "de schuld" van de lag, maar waarom geeft PES zelf dan op de 4e screen van hierboven aan dat het goed is?

2. Welke processor zouden jullie mij dan aanraden en aan welk budget moet ik dan denken?

Alvast bedankt!