1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Zal deze upgrade veel verschil maken?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Max van der Heijden, 3 feb 2019.

1. Max van der Heijden

Max van der Heijden Member

Sinds:
    3 feb 2019
    Hallo allemaal!

Ik heb drie jaar geleden mijn eigen pc gebouwd, en tussendoor nog eens de videokaart geupgrade. Mijn build ziet er nu zo uit:

CPU: AMD Athlon X4 860K
    GPU: Radeon RX 480 8GB
    Motherboard: MSI A68-HM E33
    8 GB RAM (DDR3)

Ik denk er over na om dit aan te schaffen: https://pcpartpicker.com/list/3xsytg
    Ik ben nu namelijk onder de indruk dat mijn pc erg hard wordt gebottlenecked door mijn CPU. Ik gebruik mijn pc momenteel vooral om games te spelen (Overwatch nu voornamelijk).
    Ik merk dat mijn pc er veel moeite mee heeft om hoge fps te halen bij hogere resoluties, terwijl dit zeker niet aan mijn GPU ligt. Ik vroeg me dus af of deze upgrade een groot verschil zal maken en of iemand misschien nog alternatieve ideeen heeft. Ook vroeg ik me af of het klopt dat mijn CPU een harde bottleneck is.
    Al het advies is welkom, stel maar een vraag als je meer moet weten!

2. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Is zeker een upgrade. Maar een 2600 zou een veel betere upgrade zijn.

division vindt dit nuttig.
  3. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zoals hier boven is de r5 2600 betere optie voor dezelfde prijs. Kan wel zijn dat je de opgenoemde moederbord de bios moet updaten. Maar het is een enorme verbetering. (mocht je iets meer centen hebben neem dan 2x8gb ddr4 3000mhz)

4. xzandr

xzandr Member

Sinds:
    15 jun 2011
  5. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Mijn advies is doorsparen. Een A320-moederbord zou ik niet aanschaffen icm een Ryzen hexacore cpu. De stroomvoorziening is ondermaats en je levert te veel functionaliteit in, waaronder het overklokken: https://nl.hardware.info/reviews/82...den-review-ideaal-voor-je-apu-de-a320-chipset
    8Gb memory is ook weinig en bijplaatsen komt erg precies en volgens AMD gaat dan ook je memorysnelheid achteruit. Kortom: beter direct 16Gb kiezen en upgraden en dus 4 memory dimms voorkomen.
    Bij Ryzen 1xxx minimaal 2666mhz kiezen en bij Ryzen 2xxx minimaal 2933mhz.

Voor de gpu benchmark van Overwatch zie: https://nl.hardware.info/reviews/77...videokaarten-testresultaten-full-hd-1920x1080

6. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Kies voor een Ryzen 2600 + een B450 moederbord.
    16GB Ram geheugen op minimaal 2800 mhz and you are good to go!
    Wil je dat we een boodschappenlijstje voorstellen?

Ook even belangrijk om te weten wat je huidige kast & voeding is!!??

7. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Max van der Heijden vindt dit nuttig.
  8. Max van der Heijden

Sinds:
    3 feb 2019
    Hallo, dankjulliewel voor de hulp. Ik denk er nu al wat anders over, en overweeg nu dit lijstje:
    Msi B450M Pro-VDH
    AMD Ryzen 5 2600
    16GB DDR4 3000 mhz RAM van V-Color
    Ik weet alleen inderdaad niet of mijn PSU dit aankan, ik heb nu namelijk een Corsair VS350. Mijn kast is een Cooler Master Elite 344. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden. En of er problemen zijn met deze aankopen, met mijn kast of met mijn voeding. Ik denk namelijk zelf dat ik dan wel meer voeding nodig heb, dus een betere PSU. Lees ook flink wat negatieve reviews over de VS350. Enige tips voor een andere PSU en hoeveel watt deze dan nodig heeft hoor ik dus graag van jullie!
    Geinteresseerd in overclocken ben ik trouwens niet echt.

Laatst bewerkt: 4 feb 2019
  9. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Een VS350 zou ik sowieso vervangen. Eg matige kwaliteit en slechte prestaties door het ontbreken van DC-DC op 5v en 12v. Stop daar minimaal een Corsair CX450M of be quiet Pure Power 11 400w in of een voeding met een hele goede prijs/kwaliteit/prestatie https://nl.hardware.info/product/381852/gigabyte-gp-g750h-750w

10. Max van der Heijden

Sinds:
    3 feb 2019
    Hoeveel watt denk je dat ik minimaal nodig heb? Ik vind het nu allemaal namelijk wel erg duur worden :D . Dus ik weet niet of ik weg kan komen met 400 W of dat ik toch wel bijvoorbeeld minstens 500 nodig heb.

11. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    V-Color... nooit van gehoord... Zou ik zelf dan ook niet zo snel nemen aangezien AMD Ryzen processoren best picky zijn welk geheugen ze wel en welke ze niet gaan ondersteunen. Die G.Skill Aegis die ik boven heb gelinkt is waarschijnlijk het goedkoopste (maar degelijk) kitje dat je kunt vinden die AMD certified is.

Daarbij is die kast prut qua airflow en inbouwen :(
    De voeding is zeker weten te laag :( Zie voor suggesties de reactie van @Etxalar hierboven.

Probeer echt je budget iets te verhogen en voor zo'n setup te gaan:
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen 5 2600 Boxed € 163,00 € 163,00
    1 Corsair CX450M € 44,95 € 44,95
    1 G.Skill Aegis 16GB DDR4-3000 CL16 kit € 92,00 € 92,00
    1 MSI B450M PRO-VDH V2 € 74,95 € 74,95
    1 Sharkoon S1000 Window Acryl Black € 40,00 € 40,00
    5 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 414,90

De kast heeft betere airflow zonder echt duur te zijn, het moederbord is de 2e versie van het moederbord dat je zelf had geselecteerd (altijd de 2e versie nemen aangezien daar de kinderziektes uit zijn..).
    De voeding is wel het minimale denk ik qua kwaliteit.

Zie het als een investering, je wilt niet elk jaar geld uit moeten geven omdat je ergens verkeerd op bezuinigd hebt..

Max van der Heijden en MZw vinden dit nuttig.
  12. Max van der Heijden

Sinds:
    3 feb 2019
    Zou ik met deze build dan een tijdje goed zitten? Ik word binnenkort student en dan zit ik natuurlijk helemaal krap met geld, dus zal hieraan dan een tijdje niks aan kunnen worden veranderd terwijl alles goed draait? Ik heb verder gewoon een SSD, de rest zit wel goed.
    Kan ik dan misschien ook voor deze gaan: https://www.amazon.com/Corsair-Bronze-Certified-Modular-CP-9020101-NA/dp/B01B72W0A2?th=1 ? zal dat veel invloed hebben op de performance vergeleken met degene die jij net voorstelde?

13. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Max van der Heijden vindt dit nuttig.
  14. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Had die msi b450 geen slechte vrm's?

15. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Je hebt niet meer nodig dan 450 watt denk ik...

16. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Stroomvoorziening oogt in elk geval identiek aan die van de Pro-vdh. Enige verschil dat ik kan waarnemen is dat de Mortar een heatsink op de chokes heeft en de Pro alleen op de mosfets. Het zou me niks verbazen als ook de controller hetzelfde is.

17. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Het gaat om een budget issue, dan valt die MSI B450 Pro echt wel mee. De stroomvoorziening zal meer dan voldoende zijn alleen je moet er niet op willen overclocken.
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen 5 2600 Boxed € 163,00 € 163,00
    1 G.Skill Aegis 16GB DDR4-3000 CL16 kit € 92,00 € 92,00
    1 Gigabyte GP-PB500 500W € 41,95 € 41,95
    1 MSI B450M PRO-VDH V2 € 74,95 € 74,95
    1 Sharkoon S1000 Window Acryl Black € 40,00 € 40,00
    5 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 411,90
    Dit is met een iets krachtigere voeding, maar wel nog een degelijke! Alleen hij is niet modulair.
    Denk dat je niet veel meer bang for your buck kan krijgen op dit moment..

18. Max van der Heijden

Sinds:
    3 feb 2019
    Waarschijnlijk ga ik dan voor dit lijstje! Dankjewel allemaal, ik denk nu wel dat ik verder kan. Heb al wel wat plekken gevonden waar ik een beetje kan besparen qua prijs (azerty, amazon). Moet er nog ff over nadenken maar denk wel dat dit hem wordt! nogmaals bedankt!

19. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    You are very welcome :)
    Laat maar even weten of het dit lijstje is geworden en als je hem hebt besteld hoe de setup bevalt! :)

20. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Die voeding moet je niet nemen. Is niets beter dan een VS350.