Xbox one controller met Wireless adapter linken aan PC

Na het lezen van het artikel over gamecontrollers (in oktober '18), besluit ik om de Xbox one wireless controller aan te schaffen. Deze kreeg een positieve waardering + 't is van Microsoft, dus dat zal dan wel feilloos werken met Windows. Zou je kunnen koppelen via Bluetooth maar dat is me nooit niet gelukt. Soms had ik verbinding maar werken deed ie niet. OK, heb een iets ouder moederbord (ASUS P8Z77-V DELUXE) dus waarschijnlijk zal dit niet meer voldoende zijn, dacht ik. Op sites wordt dan aangeraden om de controller te koppelen via de Wireless adapter aan de PC. We schaffen ons dat dan aan en wat blijkt nu, dat koppelen werkt ook voor geen centimeter. Alles al geprobeerd wat te vinden is op internet:
- drivers updaten.
- verschillende USB poorten geprobeerd.
- energiebeheer uitschakelen.
- uitschakelen in Eigenschappen - Energiebeheer van Slaapstand.
- uitschakelen in Eigenschappen - Geavanceerd van Selective Suspend.
Niets helpt. Als ik de PC terug inschakel, kan ik de controller niet koppelen hoewel beide apparaten wel vermeld staan bij Instellingen - Apparaten, waarbij de controller zelfs als "Gekoppeld" wordt weer gegeven.
Nu vraag ik mij wel af, hoe worden zulke apparaten getest bij Hardware. Hebben zij nooit deze problemen ondervonden? Doe ik dan nog iets verkeerd?
Wat me ook enorm stoort is, beide apparaten zijn van Microsoft dus zou dat helemaal geen problemen mogen geven met koppelen aan een Windows-PC. En dat is dan nog niet alles, want zelfs via een USB-kabel moet ik eerst nog een foeffeltrukje toepassen om de games mijn controller te laten herkennen.
Ik geef toe, een expert ben ik niet maar ben ik dan de enige die zich daar aan stoort? Hopelijk ligt het aan mij en doe ik iets verkeerd, en krijg ik nu de juiste tips van hen die er wel verstand van hebben :)

grtz,
Jean

Forum m8

Senior Member
User systemen
Zou je kunnen koppelen via Bluetooth maar dat is me nooit niet gelukt. Soms had ik verbinding maar werken deed ie niet. OK, heb een iets ouder moederbord (ASUS P8Z77-V DELUXE)
Ik heb een voorloper van dat bord, en de Bluetooth daarvan was nooit bepaald betrouwbaar. Recent is het BT deel er helemaal mee opgehouden. Zal me verbazen als ze het jaar erna veel beters gebruikt hebben.

We schaffen ons dat dan aan en wat blijkt nu, dat koppelen werkt ook voor geen centimeter. Alles al geprobeerd wat te vinden is op internet:
Wel USB 2.0 gebruikt?

Roel1966

Senior Member
User systemen
Allebei, maar enkel op 2.0 lukt de koppeling.
Ik gebruik zelf dan een redelijk recent Asus board ( ROG STRIX Z270E GAMING ) met ook bluetooth onboard maar mij is dat ook nog niet echt gelukt om de Xbox One controller via bluetooth te verbinden. Wel kan ik zonder problemen zowel de Xbox One controller als ook nog een Xbox 360 controller via zowel USB 2.0 als 3.0 direct gebruiken met Windows 10. Zonder dan foefjes te moeten uithalen of extra drivers te installeren en dit out-of-the-box werkt.

zelfs via een USB-kabel moet ik eerst nog een foeffeltrukje toepassen om de games mijn controller te laten herkennen.
Dat is weer een ander verhaal en hoeft niet direct aan Microsoft te liggen maar aan de game maker en niet alle games zondermeer ondersteuning bieden aan een Xbox controller. Soms zijn daarvoor inderdaad patches nodig om dat werkende te krijgen maar dat kan je dus Microsoft niet aanrekenen als hun standaard drivers niet worden ondersteund.

Alle updates, ook die van Windows 10 (waar ik nog geen problemen heb mee ondervonden in tegenstelling tot de berichten daaromtrent).
Misschien dat het niet helemaal duidelijk was maar
- de controller werd direct herkend/geïnstalleerd (wel via USB kabel) door Win10
- de wireless adapter idem.
- de koppeling gebeurde dan ook tussen beide apparaten.
- als ik de PC afsluit / herstart en dan de controller aan zet, krijg ik geen koppeling met de wireless adapter.
In Apparaatbeheer staat onder Netwerkadapters wel de Xbox Wireless adapter for Windows maar de controller niet. Als de koppeling wel lukt verschijnt deze onder Human Interface apparaten (HID) als Xbox One draadloze controller.

Op het forum van Microsoft verwijzen ze naar dat van Xbox waar ik dit probleem meermaals zie verschijnen maar echter zonder reactie. De ondersteuningspagina van Xbox legt je alles nog eens uit en geeft de raad bij geen koppeling om de adapter te laten herstellen o_O

Bovenaan