1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Ws2812 RGB op moederboord ARGB Header

Discussie in 'Beginnersvragen' gestart door Myasthenia, 17 mei 2019.

1. Myasthenia

Myasthenia Member

Sinds:
    16 mrt 2019
    Ik heb sinds kort mijn systeem gebouw en mijn moederboord heeft een 3 pins ARGB header. Nu qwil ik hier gebruik maken van ARGB Led strips.Hier een foto waar de connectors allemaal zo geleverd worden met de ARGB led strips. Ik heb daar een verloop kabel nodig dat naar dezelfde header als de 4pins van cooler master rgb heeft maar dan 3 pins voor de ARGB

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je kan niet zomaar verschillende soorten led strips door elkaar gaan gebruiken dus je hebt er ook niets aan om een verloop van die 3 pins RGB naar 4 pins want dat gaat niet werken. Je zal dus echt moeten gaan zoeken naar specifieke led strips met die aansluiting en er op letten dat de strips je moederboard ondersteunen. MSI, Asus, Gigabyte en andere merken gebruiken elk weer hun eigen manier van aansturen van ledstrips en dat is vaak niet compatibel met mekaar.

3. Myasthenia

Myasthenia Member

Sinds:
    16 mrt 2019
    De msi moederboord heeft een ARGB aansluiting (3 pin Jrainbow1). Ik heb het hier niet over een RGB 4 pins aansluiting. Dus een 3 pins aansluiting zoals op mijn moederboord

Ik ben dus op zoek naar de volgende kabels

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je schrijft verloopkabel maar je moet dus een verlengkabel hebben maar ik kan ze in elk geval niet direct vinden via Google. Maar als je een beetje handig bent kan je zoiets ook zelf maken door een bestaande kabel te verlengen.

5. Myasthenia

Myasthenia Member

Sinds:
    16 mrt 2019
  6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Jawel, ik snap wel wat je bedoeld maar ik denk dat jij de term verloopkabel niet helemaal snapt. Een verloopkabel gaat van b.v. van de ene soort connector naar een ander soort connector ( verloop ). Een verlengkabel daarentegen heeft aan dezelfde soort connectoren met dan aan de ene kant male en de andere kant female en dat is wat jij zoekt. Een verlengstuk van male ARGB naar female ARGB om kabels te kunnen verlengen, althans daar ga ik vanuit dat dat je bedoeling is ?

7. Myasthenia

Myasthenia Member

Sinds:
    16 mrt 2019
    Ik zal het nog een keer voor je uitleggen. Zo te zien snap je het niet.

De ARGB led strips worden met de volgende connectoren geleverd!.

Dus zocht ik een verleng/verloop kabel naar een 3 pins connector dat lijkt op de 4 pins RGB maar in dit geval een 3 pins moet zijn omdat ARGB 3 pins is. Daarnaast moet je wel onderscheid maken tussen bepaalde connectoren. Bovenstaand op de foto kan je niet aansluiten op je mobo verbinden, daar zie je ook een 3 pins female en male.

De volgende foto is al een heel andere 3 pins female connector.

Ik heb ondertussen gevonden wat ik nodig heb.

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Jawel, ik snap wel wat je bedoeld maar je uitleg is ietwat verwarrend of je nu dus een verlengstuk zoekt of dat je een verloopstuk zoekt en die term ARGB geen algemene term is. Of er eigenlijk al een algemene term is voor adresseerbare ledstrips durf ik je niet te zeggen maar in elk geval zocht je daarvoor aansluitkabels/verloopkabels.

Toevallig heb ik gisteren ook een adresseerbare ledstrip in een nieuw systeem gezet maar Asus levert dus in elk geval de verlengkabeltjes bij het moederboard. Daarbij heb ik een adresseerbare ledstrip van Cablemod erbij gekocht waarbij de verloopstukjes erbij zitten dus misschien voor jou ook een tip.

Myasthenia vindt dit nuttig.
  9. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Zou je aan kunnen geven hoe je het nu op hebt kunnen lossen, scheelt weer opnieuw het wiel uitvinden wanneer iemand anders naar hetzelfde zoekt.

10. Myasthenia

Myasthenia Member

Sinds:
    16 mrt 2019
    Klopt asus leverd bij sommigen mobo's deze verlengkabels. thanks voor de tip.

11. Myasthenia

Myasthenia Member

Sinds:
    16 mrt 2019
    Sw333t vindt dit nuttig.
  12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Was even vergeten de link erbij te zetten van die Cablemod strips die dus inclusief verloopstukjes zijn.

13. Myasthenia

Myasthenia Member

Sinds:
    16 mrt 2019
    Thanks. De prijs is wel velen malen hoger voor 30cm led. Ik zie wel dat zij daar ook ARGB kabels verkopen.

14. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het is een adresseerbare ledstrip die altijd een stuk duurder zijn dan de gewone led-strips, plus dat je best wel verschil in kwaliteit hebt qua leds. Mijn ervaring met goedkope Chinese ledstrips/ledlampen is in elk geval niet positief, korte levensduur en kleurechtheid is ook vaak niet echt mooi.

Myasthenia vindt dit nuttig.
  15. Myasthenia

Myasthenia Member

Sinds:
    16 mrt 2019
    Ben ik met je eensvoor wat betreft het verschil tussen gewone led strips en argb, alle massaproductie komen uit china. Ik gebruik al jaren led strips uit china. Nooit problemen ondervonden. Enigste probleem dat je hier in europa 3x het dubbele betaald. het hangt er vanaf wat voor lampen. Ik gebruik al nu aantal jaar E9 voor mijn badkamer, nooit problemen ondervonden. Vaak word china gezien als een land dat veel namaak produceert wat ook een feit is maar voor wat betreft led strips ga ik die echt niet hier in europa kopen. Het is niet zo dat de term "china of chinees"per definitie slecht is wat vaak "gedacht"wordt. Als ik om mij heen kijk zie ik dat steeds meer mensen de spullen uit china halen waar alles ook vandaan komt ook de verlichting dat hier verkocht wordt. Daarnaast zijn voor veel onderdelen dat je voor de merk betaald.