Workstation samenstellen

Beste,

Ik zou graag jullie advies willen voor een workstation. Ik gebruik adobe voor mijn werk (after effects / photoshop) en ik wil de ultieme video edit/photoshop pc bouwen, ohja en daarnaast speel ik ook games graag op max 1440p

Momenteel heb ik:
2k wide monitor.
1080ti.
I7 7820x.
Ddr4 32gb ram 2133.
20tb externe schijf.
1tb ssd.
XPG GAMMIX S11 Pro M.2 2280 NVMe
gigabyte x399 aorus gaming 3.

Momenteel loopt aftereffects en premiere pro vaak vast, ik gebruik weliswaar de plugin motionbro en via videohive een aantal presets, echter heb ik daardoor misschien veel opstartproblemen waardoor adobe premiere steeds niet reageert (vastloopt bij het inladen).

Ik doe alles op 1080p, in de toekomst misschien 2k - 4k.

Ik zou graag willen upgraden naar een
2080ti. (Of wachten op de volgende)
Betere processor, (graag de beste voor after effects / gaming)
Ram extra kopen naar 128gb of nieuwe 3000mhz 64gb?

Wat ik voornamelijk wil in de toekomst zijn de 3d renderingen voor after effects, zoals:
https://videohive.net/item/photo-motion-pro-professional-3d-photo-animator/13922688

Hebben jullie misschien een idee wat het beste bij me past? Budget is 5000,- echter sta ik ook open voor een duurdere upgrade wanneer noodzakelijk

Etxalar

Senior Member
Als ik het zo lees heb je eerder een softwareprobleem, conflict tussen AE/PP en plugins, dan dat de hardware tekort schiet. Qua hardware is je systeem in orde. Hardware upgraden is zinloos zolang het softwareprobleem niet is opgelost.

MZw

Senior Member
Adobe After Effect benchmarks:
CPU-performance: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/After-Effects-CC-2019-Intel-Core-i9-9990XE-Performance-1348/
GPU-performance: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/After-Effects-CC-2019-AMD-Radeon-VII-16GB-Performance-1381/

Met een andere cpu kun je maar een beperkte performancewinst halen.
Je videokaart upgraden voegt voor After Effects niets toe en voldoet ook prima voor gamen op 1440p.
Ik zou de softwareproblemen proberen op te lossen en het memory gebruik eens monitoren.

Laatst bewerkt:
Ik zal de software opnieuw installeren en de plugins verwijderen om te kijken of dat de oplossing is voor het vastlopen.

Echter ben ik wel benieuwd of ik met 3d editing uit de voeten kan met deze hardware. Ik wil graag het beste zonder bottleneck

Enigma147

Senior Member
Ik ben het met Extalar eens, eerst eens kijken of je het softwareprobleem kan oplossen.
Ik zal de software opnieuw installeren en de plugins verwijderen om te kijken of dat de oplossing is voor het vastlopen.

Echter ben ik wel benieuwd of ik met 3d editing uit de voeten kan met deze hardware. Ik wil graag het beste zonder bottleneck
Doe een herinstallatie van windows en dan een voor een installeren en daarna testen. Als je weer problemen krijgt weet je waar de oorzaak ligt.

Als je toch voor nieuwe hardware gaat, dan zal je keuzes moeten maken waar je prioriteit ligt. Voor het grafische werk kan je beter voor een Threadripper of Xeon gaan met een hoop cores en met een bak ECC geheugen. wat minder ideaal is voor gamen.

Laatst bewerkt:
Ik ben het met Extalar eens, eerst eens kijken of je het softwareprobleem kan oplossen.

Doe een herinstallatie van windows en dan een voor een installeren en daarna testen. Als je weer problemen krijgt weet je waar de oorzaak ligt.

Als je toch voor nieuwe hardware gaat, dan zal je keuzes moeten maken waar je prioriteit ligt. Voor het grafische werk kan je beter voor een Threadripper of Xeon gaan met een hoop cores en met een bak ECC geheugen. wat minder ideaal is voor gamen.
De nieuwe amd processors komen binnenkort, zijn deze interessant vergelijkbaar met de processors van intel? (High end)

Betreft ddr4... ik merkte vaak bij het inladen/ vastlopen dan de ddr4 2133 100% draaide, misschien moet ik deze upgraden naar 64gb. Of zal ik de ddr4 3000+ 64gb aanschaffen? Of zal dat niet veel verschil maken qua prestaties?

quiller

Senior Member
Betreffende AMD : ze 'lijken' het waard momenteel, maar externe reviews pas rond 7 juli!!! Dat gezegd zijnde : Threadripper versie wordt pas (volgens geruchten) naar het einde van het jaar geupgrade. Het lijkt me interessanter voor jouw gebruik om daar op te wachten (wat niet wil zeggen dat je huidige setup eigenlijk niet zou moeten voldoen want het lijkt me meer dan snel genoeg...)

Etxalar

Senior Member
ik merkte vaak bij het inladen/ vastlopen dan de ddr4 2133 100% draaide, misschien moet ik deze upgraden naar 64gb.
Dus de 32GB wordt volledig gebruikt? Zou een oorzaak kunnen zijn.
Hoe is het geheugen samengesteld, 4x8 of 2x16GB?
Of zal ik de ddr4 3000+ 64gb aanschaffen? Of zal dat niet veel verschil maken qua prestaties?
Verwacht geen significante prestatieverbetering van sneller geheugen.

Zit nog even naar je moederbord te kijken maar dat kan niet kloppen. X399 is een AMD chipset wat uiteraard niet samen gaat met een Intel cpu. Zou je het juiste moederbord willen vermelden?

Update*

Dank voor alle reacties! Ik heb momenteel me pc een reset gegeven en alles opnieuw geinstalleerd. Ik had blijkbaar een probleem met mijn plugins en presets, Nu doet hij het een stuk beter.

Echter: Bij photoshop blijf ik een probleem houden. Wanneer ik grote bestanden bewerk met een brush tool bijvoorbeeld, gaat het niet zo "smooth" en ik ben bang dat grote bewerkingen ook een bottleneck gaan geven.

Adobe Premiere: Mijn processor komt af en toe nog steeds op 100% load, waarbij me computer even vastloopt. Daarna doet hij het weer. Met export/renderen loopt hij ook steeds op 100%

@quiller - Dankje voor je info, ik ga hier zeker naar kijken. Voor nu heb ik nog geen haast. Ik ben zeer benieuwd naar Intel/AMD, Ik ben van plan om augustus/september een upgrade te doen. Maar als het al bijna zeker is dat het prestatie verschil minimaal is ga ik toch liever voor de Intel omdat ik die al direct kan kopen.

Dus de 32GB wordt volledig gebruikt? Zou een oorzaak kunnen zijn.
Hoe is het geheugen samengesteld, 4x8 of 2x16GB?

Verwacht geen significante prestatieverbetering van sneller geheugen.

Zit nog even naar je moederbord te kijken maar dat kan niet kloppen. X399 is een AMD chipset wat uiteraard niet samen gaat met een Intel cpu. Zou je het juiste moederbord willen vermelden?
Excuses, het is een aorus x299 gaming 3

Als Ram heb ik nu een 4x 8 GB.

Etxalar

Senior Member
Premiere belast elke cpu 100%.

Render je op de cpu ipv op de videokaart?

Gebruik je een aparte scratchdisk voor je bewerkingen voordat ze op de hdd opgeslagen worden of doe bewerk je op de c schijf.

Manyuken

Senior Member
Ik zou even wachten tot de externe reviews van de Ryzen 9 3950x, dat schijnt wel echt een monster te worden in zowel workloads als in gaming ;)
Maar verder zou je met je huidige setup eigenlijk al weinig problemen moeten ondervinden...
Nu weet ik uit ervaring dat Adobe Premiere niet bepaald efficient is geprogrammeerd :S

Laatst een leuke test gedaan tussen een hele dikke pc (Ryzen 7 2700x, 32GB DDR4 3200 - 2 bankjes van 16GB, Samsung Evo Plus 970, GTX 1080ti) en een iMac Pro met een standaard configuratie die in theorie langzamer zou moeten zijn dan die pc.
Allebei een 4K Raw videofile gegeven en op de PC premiere en op de iMac Pro de laatste Final Cut.
Zelfde effecten erop gezet en dezelfde video-output laten maken en het verschil was best schokkend :S
Ten eerste was de viewer op de iMac Pro vloeiend en die op de PC niet terwijl we aan het editen waren en het exporteren was op de iMac Pro zo'n 40%!!! sneller :S
Dus ja kan je nagaan hoeveel winst je kunt behalen met softwareoptimalisaties...
Volgens mij gebruiken steeds meer studio's Avid ipv Adobe software mede door die reden :(

Bovenaan