winkel EMPC weigert garantie !

Status
Niet open voor verdere reacties.

diezel

Senior Member
User systemen
is garantie overdraagbaar ?

ik heb geheugen gekocht van iemand waar Lifetime Warranty op zit
na testen van de gegeugens blijkt het niet goed te werken dus ik neem kontakt op met de winkel waar het geheugen is gekocht

en ik leg het uit dat ik ze van iemand gekocht heb naar de modules niet goed werken
dus ik ze langs komt brengen voor RMA

nou dat kan volgend de man niet deze mail kreeg ik

Geachte meneer / mevrouw,

De garantie is wettelijk niet overdraagbaar. Wij kunnen dus geen garantie geven.

Ik ga er vanuit u zo naar wens te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

.............
..............
..............

het gaat om deze winkel http://www.empc.nl/

wat moet ik nu doen zo dat ze wel de modules omruilen voor goed werkende modules ?

De algemene voorwaarden van EMPC bevat in ieder geval een clausule (die vele andere winkels ook schijnen te hebben) waarop de heer Buter zich lijkt te beroepen:
22.6. De verleende garantieverplichting vervalt indien de afnemer zelf wijzigingen in of reparaties aan het geleverde verricht of laat verrichten, het artikel verkocht wordt aan een derde of indien het geleverde voor andere dan normale bedrijfsdoeleinden wordt aangewend of andere dan door Empc Solutions op naar haar oordeel onoordeelkundige wijze is behandeld of onderhouden. Empc Solutions is gerechtigd de kosten van opsporen en herstellen van gebreken die als gevolg van deze bepaling door garantie worden gedekt aan de afnemer in rekening te brengen in overeenstemming met de daarvoor geldende tarieven.
Hier en daar wordt echter ook het volgende aangehaald:
Een garantie geeft de eigenaar van een product het recht om iets te vorderen, wanneer het defect is. Het burgerlijk wetboek bepaald dat deze vorderingsrechten overdraagbaar zijn, tenzij de wet zich daar tegen verzet. Het gaar hier om regelend recht. Echter een verkoper die in zijn algemene voorwaarden stelt dat de garantie of andere vorderingsrechten niet overdraagbaar zijn, beperkt de inhoud van de overeenkomst. Nu dit op de grijze lijst staat is een dergelijk beding onredelijk bezwarend voor consumenten. (3:6 BW, 3:83 BW en 6:237 sub e BW)
Er is nogal wat discussie met betrekking tot jouw vraag, over wat het nou wel en niet is. Een sluitend antwoord kan ik helaas zo snel niet vinden en zelf ben ik ook niet bekend met de ins en outs hiervan.

Mogelijk heb je hier en hier nog wat aan?

Larz

Senior Member
User systemen
Tip voor de volgende keer: Test iets vóórdat je het koopt.

M.b.t. garantie: het gaat hier om fabrieksgarantie en deze is altijd van toepassing en is dus wel degelijk overdraagbaar. Maar jíj kunt je niet beroepen op de verkopende partij omdat jij niet de originele koper bent. Je moet je rechtstreeks tot de fabrikant wenden. Die kan jou vertellen wat je moet doen. Kan best zijn dat die jou doorverwijzen naar een andere winkel of je vragen ze op te sturen.

EMPC is dus niet verplicht jou te helpen (tenzij de fabrikant van het geheugen anders heeft bepaald). Is het een optie om het door de originele koper terug te laten brengen?

Roy Rops

Senior Member
User systemen
Diezel, lees mijn topic nog maar eens door (en hier). Exact hetzelfde verhaal. Hier ga je niet uitkomen met EMPC. Uiteindelijk hebben ze mij tegen verzendkosten een nieuw moederbord opgestuurd, althans dat zeggen ze, helaas was het gewoon mijn eigen moederbord wat ik terugkreeg maar dan gerepareerd.

Tip; ga er verder niet mee in zee en claim het rechtstreeks bij de fabrikant, dat werkt wel.

diezel

Senior Member
User systemen
ik heb telefonisch kontakt gehad met iemand van EMPC. ik wacht zijn reactie af
en anders onderneem ik stappen tegen EMPC Tros Radar is ook al ingelicht
en nog d.i.v instanties

Roy Rops

Senior Member
User systemen
Diezel, dat heb ik ook allemaal al gedaan. Bespaar je de moeite en het vele geld wat ook wij verbelt hebben en neem contact op met de leverancier voor reclamering.

Echt waar, geloof me.

diezel zei:
ik heb telefonisch kontakt gehad met iemand van EMPC. ik wacht zijn reactie af
en anders onderneem ik stappen tegen EMPC Tros Radar is ook al ingelicht
en nog d.i.v instanties

dat heeft geen nut diezel.. wettelijk gezien staat EMPC op dit moment in hun recht.. zie de clausule die ze hebben..
dat het niet netjes is dat is een ander verhaal.. het probleem is dat dit een beetje een grijs gebied is en de regels niet duidelijk zijn.
je kan gewoon via de fabrikant nieuwe krijgen als deze defect zijn lijkt me dus dat zou ik dan gaan doen.

ik raad je aan nooit mee riets van iemand over te nemen die iets bij die winkel heeft gekocht.. ze kunnen erg moeilijk doen en zijn niet echt het top punt van klantvriendelijkheid en tegemoetkoming

Z3R0

Senior Member
User systemen
Tot hoever gaat die wet dan? De garantie vervalt als ik een product doorverkoop?
Wat nou als ik een product koop en dat als cadeau aan iemand geef, heeft diegene dan geen garantie meer?

Uiteraard zul je eerst moeten kijken of je het met EMPC zelf op kunt lossen. Er zullen weinig instanties zijn die je willen helpen indien je niet kunt aantonen dat je je al ingezet hebt tot een fatsoenlijke oplossing te komen met het bedrijf zelf.

Zo te zien valt EMPC ook onder het Qshops keurmerk welke zou moeten staan voor het naleven van een bepaalde gedragscode. Mocht je er niet met EMPC zelf uitkomen dan kun je je klacht ook voorleggen bij de Qshops geschillencommissie.

Ik hoop in ieder geval dat een en ander wat soepeler gaat verlopen dan in het geval van Roy.

Roy Rops

Senior Member
User systemen
@ Z3R0, inderdaad. Dan moet je de bon op naam van diegene zetten waaraan je hem wilt geven. Althans, zo moet dat officieel gaan zoals EMPC dat wil. Een beetje vriendelijke zaak zet het zo op een andere naam na een telefoontje, was ook geen probleem bij de Harense Smid bij onze tv. De reparateur die langskwam toen we een defect hadden vroeg of we hem tweedehands hadden overgenomen omdat hij op een andere naam stond. Het was geen probleem en hij zette er meteen onze naam boven, ter plekke. Helaas moet EMPC zo moeilijk doen.

@ ScareCr0w, ik hoop inderdaad voor Diezel dat het wat prettiger zal verlopen. Het beste is gewoon bij de leverancier claimen, want EMPC geeft echt niet toe. En ik spreek uit ervaring.

Race

Senior Member
User systemen
kan je alle links in dit topic zetten, bijv de link van je topic in tros radar? Misschien moet je even een mailtje sturen naar empc met de links van al je topics. Misschien dat dat wat uithaald. Bij mij had iig zo'n actie geholpen. (Ze kunnen op die manier ook reageren in je topics.) Ze willen natuurlijk geen negatieve recenties ;)

diezel

Senior Member
User systemen
ach hoe meer negatieve recenties hoe beter ! zo dat niemand daar meer iets koopt

als je daar iets koop en het later door wilt doorverkopen met garantie heb je gewoon een probleem !!

dus koop daar niets zou ik zeggen

Roy Rops

Senior Member
User systemen
Klopt, zo kwamen ze bij mij ook uiteindelijk over de brug. Ze wilde dat ik alles rectificeerde wat hun niet aanstond, ik wilde graag mijn moederbord terug dus heb uiteindelijk aan hun toegegeven en gerectificeerd, maar naar mijn zin is het nogsteeds niet ;).

Nogmaals, ga niet verder tegen EMPC in! Claim bij de fabrikant. Voortaan als iemand iets overkoopt van iemand dat bij EMPC is aangekocht, laat diegene waarvan je het gekocht hebt de RMA indienen. Diezel is hier nu te laat mee aangezien ze al weten dat het tweedehands verkocht is.

Larz

Senior Member
User systemen
De lifetime warranty is een garantie die wordt verleend door de FABRIKANT van de geheugenmodules, niet door de LEVERANCIER. Je moet dus in eerste instantie bij de fabrikant aankloppen en niet bij de leverancier.

Ter vergelijking: Als ik een Nissan koop bij een garage en ik wil gebruik maken van de fabrieksgarantie, dan moet ik naar de Nissan-dealer en niet naar de garage. (dit staat los van eventuele Bovag-garantie die ik met de garage heb afgesproken) Als jij die auto van mij koopt kun jij ook aanspraak maken op de fabrieksgarantie. Daar moet je dan wel voor naar de Nissan-dealer en niet naar de garage waar ik 'm heb gehaald.

Stappen tegen EMPC zijn op dit punt kansloos. Ze staan in hun recht (alleen op dit punt overigens). Het geval van Roy is hier absoluut niet mee te vergelijken omdat deze zijn spullen daar direct heeft gekocht en dus gebruik kan maken van de garantie van de leverancier zelf.

Het is trouwens een heel ander verhaal als die modules jonger dan twee jaar zijn, dan heb je namelijk wél recht op garantie van de leverancier (wettelijke garantietermijn). Als je de originele bon kunt overleggen moeten ze je helpen. Dus als je die hebt sta je volledig in je recht.

Maar NOGMAALS: Die lifetime warranty is vanuit de FABRIKANT, NIET de LEVERANCIER.

diezel

Senior Member
User systemen
ja dat klopt maar ze zijn daar gekocht dus wil ik gewoon dat hun het afhandelen !

het is voor mij niet zo''n heel groot probleem ik laat de vorige eigenaar ze gewoon aanbieden voor RMA maar het gaat om het principe !

Larz

Senior Member
User systemen
Dat jij dat wil is één, maar zij staan in hun recht in dit geval. Daar gaat geen Kassa of Radar iets aan veranderen. Behalve als die modules jonger zijn dan twee jaar. Dan móeten ze het afhandelen. Blijft een foute tent overigens, bij andere leveranciers doen ze hier nooit moeilijk over. Ik heb daar nog nooit iets besteld, en ben dit na deze en dat topic van Roy ook zeker niet van plan. ;)

Roy Rops

Senior Member
User systemen
Het geval van Roy is hier absoluut niet mee te vergelijken omdat deze zijn spullen daar direct heeft gekocht en dus gebruik kan maken van de garantie van de leverancier zelf.
Dat is niet waar. Ik had het moederbord ook tweedehands.

Overigens, EMPC is niet de leverancier maar de verkoper. Leverancier zit nog tussen fabrikant en verkoper ;).

Diezel, de RMA door hem laten indienen heeft geen zin. Als ze daar achter komen (meneer Buter zit zelf ook op HWI ;)) dan stoppen de ze RMA en is het een heel gedoe om je spullen terug te krijgen. Bespaar jezelf geld en moeite en neem even contact op met de fabrikant hier in Nederland.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan