Windows 10 Compact mode

The Windows 10 update 1903 heeft mijn Windows in Compact mode gezet op mijn laptop. Mijn Windows 10 neemt nu nog maar 6,2 GB in beslag op de harde schijf (SSD van 250 GB), maar helaas is dit niet goed compatibel met Norton security, want Norton gebruikt nu constant 50 - 60% van de CPU.
Ik heb contact opgenomen met Norton helpdesk en zij hebben van alles geprobeerd (meer dan 1,5 uur bezig geweest), maar hun uiteindelijke conclusie was dat zij mij niet konden helpen want mijn systeem draaide in Compact mode (WIMBoot).
Ik had daar nog nooit van gehoord, maar het probleem ligt dus bij Windows.
Ik heb nooit Compact mode gevraagd bij de 1903 update en Windows heeft dit ook niet gemeld.
De laptop is dus enorm traag geworden: niet alleen door die Norton, maar alle programma's hebben meer moeite om met de gecomprimeerde Windows te werken.

Meest logische oplossing leek een roll-back naar Windows 10 - 1803, maar helaas de compact mode blijft nu bestaan.
Dat kun je checken op Windows/schijfbeheer en daar zie je "Opstarten via WIM", terwijl daar normaliter alleen "Opstarten" staat.

Op deze website vond ik meer info over de compact mode:
https://thegeekpage.com/how-to-enable-or-disable-compact-os-in-windows-10/

Het commando "Compact /CompactOS:Query " bevestigde dat ik inderdaad in Compact mode draaide.
Vervolgens ook het commando "COMPACT.EXE /CompactOS:never " uitgevoerd om de Compact mode te disablen.
Er worden dan inderdaad duizenden files "decompressed" en ik krijg de melding "The system is not in Compact mode".
Tot mijn verbazing is de omvang van Windows 10 nog altijd 6,2 GB ??
Ook in Windows schijfbeheer zie ik nog altijd de melding "Opstarten via WIM"

Zijn er andere manieren om Windows 10 weer in de normale modus te krijgen ?

Hey @PaulusC

Wat ik begrijp heb je dus al: "COMPACT.EXE /CompactOS:never" gedraait. Als je dan daarna "Compact /CompactOS:Query" uitvoert wat zie je dan?

Ik denk dat het iets te maken heeft met dat je nog Snapshots/Restore points hebt die nog op compactOS zitten, dus misschien moet je die verwijderen om het effect te krijgen van een uitgepakte Windows installatie. Ik ga er even vanuit dat je weet hoe dat moet, anders kan ik je daar verder mee helpen.

Ben benieuwd of het werkt, heb er zelf nog een ervaring mee gehad dat mijn PC/laptop besloot om met een SSD van 250GB dit aan te zetten.

Als ik die Query doe, krijg ik dit bericht: "The system is not in the Compact State. It will remain in this state unless an administrator changes it".

Ik heb geen Snapshots en/of Restore points verwijderd. Moet je die allemaal verwijderen ? Inclusief de laatste?
Als je mij daar op weg mee kan helpen, zou ik dat zeer waarderen.

Ik heb voor de grap net even op mijn eigen PC in PowerShell als Administrator gedraait en het comando "COMPACT.EXE /CompactOS:never " uitgevoerd en inderdaad ook mijn Windows installatie is ingepakt, dus nu loopt hij alles uit te pakken.

Als ik meer informatie heb dan laat ik het weten.

Ja-ja, het leven is vol verrrassingen ( al zijn ze niet allemaal even leuk ;-)
Maar ik vind het niet correct van Microsoft dat er geen melding komt dat het systeem naar Compact mode wordt omgezet.

Dus mijn Windows is "not in Compact state".
Er waren geen herstelpunten: waarschijnlijk doordat ik van 1803 naar 1903 ben gegaan en toen weer een rollback naar 1803
Ik heb alle Restore points verwijderd en daarna de computer opnieuw opgestart, maar ik zie nog altijd "Wimboot" in schijfbeheer en de laptop is nog altijd even traag (Norton neemt nog steeds continue 50-60% van de CPU terwijl dit op mijn andere computers maximaal 1 % is)

Ben nu al een klein uurtje dit onderwerp aan het uitzoeken, vind het erg interresant hoe dit probleem is ontstaan in dit geval. Heb je toevallig deze computer ooit geupgrade van Windows 8 of Windows 8.1 naar Windows 10?

Je zou schijfopruiming eens kunnen draaien met en dan volgens op de knop "Systeembestanden opschonen" aanklikken, dan draait het balke opnieuw en dan heb je de optie om op Windows bestanden te verwijderen, vaak vink ik gewoon alles aan behalve Downloads (als die niet weg mogen). Bij schijfopruiming kun je trouwens ook op het tabblad "Meer opties" klikken om Systeemherstel en schaduwkopieen te verwijderen maar dat had je volgens mij al gevonden.

Wimboot is tegenwoordig in Windows 10 dus vervangen door DISM, als je windows 10 installeert kan je met /compact je installatie van Windows 10 installeren in compacte modus, handig als je bijvoorbeeld een laptop/tablet hebt met een vast gesoldeerde SSD van 32GB (daar is deze optie eigenlijk voor bedoeld). Maar overal waar ik zoek is het tegenwoordig gewoon mogelijk in Windows 10 om met het "COMPACT.EXE /CompactOS:never " dit dus gewoon uit te zetten zonder al te veel problemen.

Allereerst mijn dank voor je tips/adviezen: heel leerzaam!
Deze laptop had al W 10 bij aankoop (2 jaar oud).
Bij aankoop zat er een SSD in van 128 Gb, maar die heb ik onlangs vervangen door een 250 GB exemplaar. Daardoor is er nu bijna 50% vrije ruimte op de SSD, dus eigenlijk is er helemaal geen noodzaak voor Windows om in Compact mode te gaan werken. Je zou toch op zijn minst verwachten dat er tijdens de installatie van 1903 een vraag komt of ik naar Compact mode wil. Ik vind het helemaal geen goed idee dat Windows dat ongevraagd voor mij beslist.
De laptop is nu bezig een paar updates te installeren, maar als dat klaar is, zal ik eens schijfopruiming laten draaien.

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Het is normaal dat veel van de systeembestanden gecomprimeerd zijn en ik denk dat op iedere pc waar je dit gaat testen, de uitslag dit zal bevestigen. Uitpakken hiervan lijkt me meer nadelen dan voordelen te bieden.
In dit geval denk ik dat Norton gewoon een issue heeft, waardoor het overstappen op een andere oplossing wellicht beter is. Of wachten op een fix natuurlijk.

Dag Gronaldo,
In ons gezin hebben wij 6 computers met Norton Security en alleen op mijn laptop draait Windows in Compact mode en alleen op die laptop is er een probleem met Norton (neemt continue 50-60% van de CPU)
Ik heb nog een andere laptop met een kleine SSD van 120 GB en Windows 10 (1809) is daar maar 4,1 GB (!) en toch draait die niet in Compact mode. Norton neemt daar ook maar 1% van de CPU.
Dat lijkt de stelling van Norton Helpdesk (het probleem komt om dat Windows in Compact mode draait) te bevestigen.
De vraag is dan natuurlijk: wie moet een fix maken? Norton of Microsoft?

nutty

Senior Member
User systemen
De vraag is dan natuurlijk: wie moet een fix maken? Norton of Microsoft?
Deze vraag wordt beantwoord met het antwoord op de vraag of Norton aangeeft dat hun antivirus draait op Windows in compact mode.
En wat doet Norton precies fout dan?
De cpu verhoging wordt denk ik veroorzaakt doordat het systeem constant met in en uitpakken bezig is,daar treft Norton geen blaam.
Heb je Norton er al eens af gegooid?,en wat gebeurd er dan met de cpu load?
Ik verwacht bijna hetzelfde gedrag met elk andere AV product.

Vreemde wending !
Ik was van plan om W10 geheel opnieuw te installeren, maar Windows kwam zelf met de optie voor een upgrade van mijn huidige versie 1803 naar 1903. Dat heb ik dus gedaan (nam wel 2 uur in beslag!), maar nu heb ik opnieuw versie 1903.
Met de verkenner naar de Windows map gegaan en nu blijkt Windows ineens 16,5 GB groot te zijn (was 6,2 Gb) !
Gelijk de query gedraaid : compact / compactOS:query en het antwoord : "The system is not in the Compact state because Windows has determined that it is not beneficial for this system"
Ook in Schijfbeheer is de vermelding "Opstarten via WIMboot" verdwenen en het is (net als bij mijn andere computers) nu gewoon "Opstarten"

Bij de eerste upgrade van 1803 naar 1903 gaat mijn Windows stiekum naar Compact mode en alle pogingen om die te disablen zijn zonder succes.
Terug naar 1803 lost ook niets op (blijft in Compact modus en WIMboot)
Dan opnieuw upgraden naar 1903 en ik heb weer een normale windows ??

En Norton? Dat is uiteindelijk waar het allemaal mee begon.
Die pakt nog altijd 50% van de CPU.
Dus die zal ik eens verwijderen en opnieuw installeren.
Als het dan nog altijd 50% of meer blijft, zal ik opnieuw de Norton helpdesk bellen, maar dan kunnen ze niet meer met het excuus komen dat het komt door de Compact mode.

Ik ga morgen hiermee verder en ik zal feedback geven over de resultaten.
Bedankt voor het meedenken zover.

Vandaag weer uitgebreid getelefoneerd met Norton-Helpdesk.
Vol vertrouwen ging de medewerker aan de slag op mijn laptop (via verbinding op afstand): het ging nu zeker goedkomen.
Norton verwijderd en alle Norton bestanden van vorige installaties verwijderd.
Zonder Norton draait de laptop prima: CPU gebruik in Taakbeheer rond 3 -4 %.
Vervolgens Norton opnieuw geinstalleerd.
Het resultaat: Norton neemt continue 50-60% van de CPU zodat de laptop weer net zo traag is als eerst en de Norton medewerker was een illusie armer.
Hij gaat dit met een technicus bespreken en Norton zal mij terugbellen (morgen of overmorgen)
To be continued........

Donderdag opnieuw 1,5 uur met de Norton helpdesk aan de lijn gehangen en ze hebben het opgegeven: ze weten niet waar het aan ligt.
Norton diverse keren geinstalleerd / andere versies geprobeerd/ Power Eraser gedaan, maar iedere keer pakt Norton continue 50-60% van de systeem resources.
Afgesproken dat ik een Format C zal doen en de computer vanaf de grond opnieuw ga opbouwen.
Dan Norton installeren en kijken wat het dan wordt.

Ik ga dit weekend dat uitvoeren.
Wordt vervolgd....

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Maak enkele diskimages gedurende de herinstallatie van Windows, zodat je snel terug kan in het traject. Laatste image maken voordat Norton gaat klooien, zodat je dit desgewenst ook snel ongedaan kan maken.

nutty

Senior Member
User systemen
Een herstelpunt maken na de nieuwe installatie van W 10 ( en voordat ik Norton installeer) is toch ook OK?
Nee,beter is het zoals Gronaldo zei,een image te maken.
Herstel maakt een gedeeltelijke image,als je zelf een image maakt dan maak je er één van de hele disk,dan weet je zeker dat ALLES weer terugkomt naar de staat van voor de image,die garantie heb je met herstel niet.
Precies doen zoals Gronaldo het zei,met iedere keer een nieuwe image,en dan verder gaan,nieuwe image,en dan verder gaan,nieuwe image en dan verder gaan,oke you get the picture .. ;)

Bovenaan