Win10 reinstall: dual boot, meerdere users, alles in één, ...?

Huidige situatie:
PC1 :
- 1 SSD 250GB met OS en 1 HD 750 GB met data. (HD is nog de orginele HD, de SSD is er later bijgekomen)
- voornamelijk gebruikt voor pro doeleinden (bijberoep) : acad en andere technische programma's
- PC is al enkele jaren oud en en eigenlijk te oud (te traag en te weinig ram) om de huidige versies te upgraden.
- hierin zat ook nog een tweede SSD van 250GB met een tweede windows installatie die af en toe gebruikt werd voor nieuwe of alternatieve software (2de boot via menu in bios)
PC2 :
- 1 SSD 250GB met OS en 1 HD 2.0TB met data
- door mezelf gebruikt voor gewone office toepassingen en games (welliswaar niet de meest grafisch zware games)
- door mijn vrouw gebruikt voor oa. photoshop, illustrator,.... Dit stond tot voor kort op een laptop maar deze heeft het begeven.
- alles onder dezelfde user

Gezien ik de software van PC1 zou willen upgraden had ik graag alles op PC2 geinstalleerd. PC2 is hiervoor geschikt.
De SSD van PC2 is te kleine om alles erop te krijgen. Ook de data SSD zou dan te klein worden.
Ik zou dus graag zowel de SSD als de data HD vervangen.

Mijn eerste idee was om de huidige windows via software gewoon over te zetten op de nieuwe SSD. Maar dan blijf ik met een "oude" installatie zitten.
Dus denk ik eraan om windows volledig opnieuw te installeren en eens met een propere versie te herbeginnen.

Maar hoe pak ik het aan als ik volgende wensen heb:
- klassieke office toepassingen voor mezelf en mijn vrouw
- software van PC1 voor mezelf
- software voor mijn vrouw
en het liefst een zo clean mogelijk systeem houden.

Ik had enkele ideeën maar ik weet niet welke het beste is:
- Dual boot: dus een systeem voor mezelf met de pro-software van PC1 en een systeem voor de klassieke toepassingen en de software voor mijn vrouw --> dus windows 2 keer installeren. Qua backup van het systeem zijn dit 2 backups en beide systemen zijn volledig en duidelijk gescheiden.
- 1 x windows en meerdere users instellen : Kunnen in dit geval de programma's duidelijk gescheiden worden? Ik heb bvb geen nood aan de adobe icoontjes op mijn bureaublad en mijn vrouw heeft geen nood aan bvb de acad icoontjes. --> kunnen de programma's duidelijk gescheiden worden per user?
- 1 x windows en gewoon alles onder één enkele user : wordt dan waarschijnlijk weer rommelig.

Momenteel gebruik ik ook backup software die wekelijks een backup maakt van mijn systeem (de SSD). Dit zou ik willen blijven doen.
Graag had ik wat tips omtrent hoe ik dit het best aanpak.

Nog een bijkomende vraag:
Het herinstalleren van een volledig systeem inclusief alle software zal wat werk vergen en zal niet op één dag klaar zijn.
Kan ik tijdelijk mijn oude SSD met windows laten zitten en gebruiken tot dat de nieuwe windows met alle software geinstalleerd is.

Laatst bewerkt:
Als ik je goed begrijp zou dus een 2de Windows installatie willen hebben op PC1. Dual boot is een optie maar misschien is de optie welke ik gebruik ook een goede.

Ik heb een externe M.2 behuizing gekocht voor 15 euro waar ik een SSD van 250GB in heb gestopt, deze krijgt via een USB 3.0 type C aansluiting data/stroom. Vervolgens heb ik een licentie gekocht voor WinToUSB (maar je hebt ook gewoon de gratis versie). Als ik wil booten in mijn USB Windows dan sluit ik deze aan op mijn PC of laptop (het mooie is het werkt op beide systemen) en druk ik op F8 voor de One-time Boot menu en kies ik voor de USB schijf.

Ik dacht dat dit echt merkbaar trager zou zijn maar deze USB SSD boot net zo snel als mijn interne SATA SSD en je zou het niet zeggen maar er is geen verschil te merken in traagheid. Dus daarmee kan je dus een volledige Windows installatie met Software en bestanden dus overal inpluggen en booten.

Dus misschien is dat een idee voor je?

Als ik je goed begrijp zou dus een 2de Windows installatie willen hebben op PC1. Dual boot is een optie maar misschien is de optie welke ik gebruik ook een goede.

Ik heb een externe M.2 behuizing gekocht voor 15 euro waar ik een SSD van 250GB in heb gestopt, deze krijgt via een USB 3.0 type C aansluiting data/stroom. Vervolgens heb ik een licentie gekocht voor WinToUSB (maar je hebt ook gewoon de gratis versie). Als ik wil booten in mijn USB Windows dan sluit ik deze aan op mijn PC of laptop (het mooie is het werkt op beide systemen) en druk ik op F8 voor de One-time Boot menu en kies ik voor de USB schijf.

Ik dacht dat dit echt merkbaar trager zou zijn maar deze USB SSD boot net zo snel als mijn interne SATA SSD en je zou het niet zeggen maar er is geen verschil te merken in traagheid. Dus daarmee kan je dus een volledige Windows installatie met Software en bestanden dus overal inpluggen en booten.

Dus misschien is dat een idee voor je?
PC1 heeft nu een soort van dual boot omdat er 2 SSD's in zitten. Maar PC1 is te oud en te traag geworden en daarom zou ik alles op PC2 willen hebben.

Wat je dus zou kunnen doen is dus je bestaande Windows installatie op PC1 met Wintousb kunnen overzetten naar een externe USB SSD. Dan kan je dus booten met F8 (tenmiste dat is vaak de standaard) en dan kan je dus gewoon de PC1 Windows installatie opstarten op PC2 (die dus sneller is).

Voordeel is dat je dan dus geen Dual boot hoeft te maken van een al bestaande Windows 10 installatie van een andere computer. Lijkt mij het simpelste om te doen. Wat ook kan wat vaak goed gaat (met Windows 10) om de schijf uit PC1 te halen en in PC2 te monteren, en dan kan je dus ook met F8 booten dan hoef je helemaal niks te clonen maar voordat je dat doet zou ik eerst een back-up maken van PC1.

Wat je dus zou kunnen doen is dus je bestaande Windows installatie op PC1 met Wintousb kunnen overzetten naar een externe USB SSD. Dan kan je dus booten met F8 (tenmiste dat is vaak de standaard) en dan kan je dus gewoon de PC1 Windows installatie opstarten op PC2 (die dus sneller is).

Voordeel is dat je dan dus geen Dual boot hoeft te maken van een al bestaande Windows 10 installatie van een andere computer. Lijkt mij het simpelste om te doen. Wat ook kan wat vaak goed gaat (met Windows 10) om de schijf uit PC1 te halen en in PC2 te monteren, en dan kan je dus ook met F8 booten dan hoef je helemaal niks te clonen maar voordat je dat doet zou ik eerst een back-up maken van PC1.
PC1 en PC2 zijn "totaal" andere systemen. Dus verschillende hardware.
Zal dit dan zomaar werken om de SSD van de eerste PC te booten in de tweede PC. Zal dit geen conflicten geven met drivers?

Interessant ... en geen issues met activatie dan? 🤨

Enigma147

Senior Member
User systemen
Keep it simple:

- Maak een tweede user aan voor jou op Pc2
- Ik zou de 250 GB uit PC1 formatteren en in Pc 2 plaatsen. zonder windows zou dat groot genoeg moeten zijn voor alleen jouw applicaties.
- Installeer je applicaties op deze SSD.
- vervang de 2TB harddisk met een van 3 of 4 terabyte, groot genoeg voor de data van beide computers. De 2 TB disk stop je in een externe behuizing, voor backups.

Backups:
Maak je geen backups van je bestanden? Dat lijkt mij vele malen belangrijker als van je systemdisk. Windows en applicaties kan je altijd nog opnieuw installeren, maar je bestanden kan je vaak moeilijk even opnieuw downloaden.

Voor het testen van software kan je tegenwoordig net zo goed gebruik maken van virtualisatie. Als je windows 10 Pro hebt kan je Hyper-v gebruiken, of anders vmware player/virtualbox.

Het allercoolste is dat het ook gewoon goed werkt, boot snel via USB 3.0 of 3.1 en je hebt niet door dat je van USB aan het werken bent. In feite kan je dan op elke PC of laptop inpluggen en op F8 drukken en gewoon verder werken met je eigen Windows, programma's, bestanden en instellingen.

Met Windows 10 worden in principe alle standaard drivers out-of-the-box gewoon ondersteund, mogelijk de eerste keer is het even wachten totdat de Nvidia of AMD driver van de videokaart is geïnstalleerd maar daarna is dat dus ook gewoon prima in orde.

Idd super handig. Leuk dat je dit deelt.

Zo heb ik een tijd op een aparte schijf Hackinstosh gezet ivm problemen met de MacBook Pro die mijn zoon voor zijn werk toen had en waarmee telkens moederbord problemen waren. Op ongelegen tijden dat je niet een andere mac ff in de buurt had, was dit super handig zoneer een complexere multi-boot manager te hoeven imstalleren.
Op mijn huidige Delletje laptop is de dvd bay op die manier als 2e win systeem ingezet.
Met F12 v/h bios kies je welke je wilt starten.

Bovenaan