[win10] clean install met geldige hw gekoppelde licentie vereist registratie??

Gisteren heb ik een nieuwe Windows 10 Install USB gemaakt, door de nieuwste officiële ISO te downloaden op een Mac (snelst mogelijke methode) en die bootable te maken. Mijn oude USB Installer was al enkele maanden oud, en het leek me een mooi idee om met de nieuwe windows update gewoon een recentere Installer te gebruiken. Het systeem is een laptop van een buurvrouw die vorig jaar van Windows 7 naar 10 ge-update is met de code die op de onderzijde stond. Hierna is dit een digitale licentie geworden.

Nu, de installatie gisteren ging zoals gewoonlijk perfect; ik verwijder alle partities en laat windows zelf de rest doen.
Bij het afronden van de installatie echter, eiste windows dat ik met een Windows Live Account moest inloggen.. Ik heb gezocht naar "offline account gebruiken", maar ik kon deze optie na 5 minuten zoeken nergens vinden. Ik heb uiteindelijk de router even uitgezet, waardoor ik ineens wel gewoon een offline account kon aanmaken maar ik vond, en vind dit bijzonder vreemd. Ik heb de router weer aangezet, windows een keer of 3-4 opnieuw opgezet totdat alle updates wel geïnstalleerd konden worden, en verder heb ik er niets meer van gehoord.

Is dit normaal? Gaat Windows straks alsnog zeuren om zo een online account aan te maken? Ik kan er niets over vinden dat je nu een Live Account moet aanmaken om windows 10 te mogen gebruiken. Ik heb ook nergens meer oude Windows 10 ISO bestanden van die verwijderde ik telkens omdat ik ze toch in enkele minuten binnen had steeds, vers van de MS server.
Ik wilde eigenlijk vanmiddag of morgenochtend mijn game PC met de nieuwe Installer een grote schoonmaak beurt geven omdat Windows 10 weer wat trager is geworden na 11 maanden, maar als ik weer de router moet uitzetten dan wacht ik liever tot Windows deze bug uit hun Installer gehaald heeft. Begin deze maand heb ik nog Windows 10 zonder deze fratsen op een systeem geïnstalleerd maar die Installer was nog van voor de zomer bedenk ik me.

nutty

Senior Member
User systemen
Ook win 10 (pro) op een pc gezet een paar dagen geleden,en nu word je tijdens de installatie verplicht een pincode te gebruiken om in te loggen,een andere optie was er niet.
Later als je win 10 geinstalleerd hebt kun je uiteraard wel een wachtwoord gebruiken (of helemaal niet),maar er gebeuren vreemde dingen inderdaad...

Mogelijk helpt dit. Bij het invul vak van het e-mail adress vul je simpel gezegd de letter "a" in, bij het wachtwoord idem dito. Hierna krijg je een foutmelding waarbij je dus een lokaal account aan kunt maken. Dit gebruik ik nu al een aantal maanden voor pc's van klanten.

Ik ga zodra ik backups heb gemaakt dat proberen bij mijn main PC. Ik heb daar helaas home op in plaats van professional. Maar als het met die truc werkt dan ben ik super blij! Alvast bedankt!!!

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ik kan er niets over vinden dat je nu een Live Account moet aanmaken om windows 10 te mogen gebruiken
Zoals je leest zijn er wel omwegen te vinden maar inloggen via een Live Account heeft ook wel zo zijn voordelen. Je weet hoop ik dat de licentie tegenwoordig in je live account word opgeslagen en niet meer afhankelijk is van de hardware. Dus m.b.v. je account kan je Windows 10 nu meenemen naar een ander systeem mits je dan wel je vorige systeem afmeld in je live account. Kwestie gewoon van 1 keer een account aanmaken en alleen gebruiken voor registratie van Windows 10. Daarna kan je gewoon weer omschakelen naar een lokaal account binnen Windows 10 zelf.

O ja nog een tip wanneer je geen zin erin hebt steeds weer ww in te moeten tikken wanneer je met een account aangemeld bent namelijk dit kan je mooi met netplwiz omzeilen.

Bovenaan