[Win 7 - XP] trage gigabit verbinding 5 mb/s

Jamesbond007

Senior Member
Beste mensen

Het probleem :

Ik heb 2 pc`s in huis. 1 daarvan draait windows 7 en de andere draait windows xp pro. Ik heb ze verbonden met een Dlink dir-655 en nieuwe cat5e kabels. De lengte van de kabels zijn nog geen 10 meter.

Als ik nu bestanden wil kopiëren haal ik snelheden van nog geen 5 mb/s maakt niet uit in welke richting op beide pc`s haal ik nog geen 5 mb/s. De netwerkkaart van mijn xp systeem staat op 1000 full duplex en van mijn windows 7 machine (onboard kaart van p5q-pro) staat hij op auto want in het keuzemenu staat geen 1000 full duplex. De verbinding word op beide pc`s wel gezien als 1Gbps.

Op mijn xp systeem staat de windows firewall aan en ik heb avg geïnstalleerd. Op mijn windows 7 systeem staat kaspersky internet security. Als ik deze uitschakel word het niet sneller.

De specificaties van de pc`s :

Windows 7
E8400 CPU
4870 1GB videokaart
4GB OCZ reaper op 1066
P5Q-Pro met onboard realtek netwerkkaart
Samsung spinpoint F1 hdd.

Windows XP pro
Amd Sempron 2800+
2GB ram
Seagate sata schijf van 750GB
Extra realtek 1 gbps kaartje

Als het goed is staan op beide pc`s de laatste drivers.

Ik heb ook geprobeerd via mijn laptop iets te kopiëren (via wireless g snelheid 2 meter afstand van mijn router) ook hier haal ik nog geen 3 mb/s.

Ik heb ook geprobeerd via ftp bestanden over te zetten ook dit heeft niks geholpen

Naar mijn idee moet er iets mis zijn met mijn router. Ik heb de laatste firmware erop staan volgens mij is dat 1.21EU.

Die persoon die de oplossing weet word voor mij de held van de dag :D ik ben al dagen bezig maar ik kom er niet meer uit

jerbob92

Senior Member
Een router is nou niet echt een geweldig middel om bestanden over te zetten, ik zou je een switch aanraden. Met een router is 5 mb/s volgens mij niet zo heel slecht...

Jeroen3

Senior Member
Ik haal nu nog niet eens 1.5 Megabyte/s.
Dit komt omdat wij nog een 10 MegaBit/s HUB gebruiken.

Misschien moet je gewoon even rondneuzen in de config van de router.
Zo heb ik ook vele problemen opgelost.
Maak een backup van de settings en ga wat proberen, werkt het niet, zet je de backup terug.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat jouw pc de data niet snel genoeg aanlevert/verwerkt.
Dus je hard disk is te langzaam.

Mocht je grote bestanden willen hebben: Dummy File Creator.

Jamesbond007

Senior Member
Ik heb al zitten prutsen met jumboframes en MTU sizes etc dagen lang zitten zoeken maar niets lijkt te helpen.

Het lijkt me toch wel dat een spinpoint f1 en een seagate barracuda meer dan 5 mb/s kunnen verwerken.

Ik heb sterk het vermoeden dat het aan de realtek netwerk kaarten ligt ik lees er niet veel goede dingen over. Het is ook vreemd dat ik hem op mijn hoofd pc niet op 1000 full duplex kan zetten maar alleen op auto. Bij de andere pc kan het wel

Jeroen3

Senior Member
Ik hoop dat hij meer dan 5mb/s kan, anders heb ik een mooie miskoop gedaan.
(Beide pc's hebben een snelle schijf nodig....)

Het enige wat ik nog als andere oplossing weet is Qos (snelheidsbeperking) , maar dat is standaard meestal uitgeschakeld.

Heb je al geprobeerd je router te robooten?

Jamesbond007

Senior Member
ja al meerdere keren. Ik heb ook zitten spelen met QoS zowel als ik het aan en uit zet zie ik geen verschil in de snelheid.

Edit: Ik heb net ook even mijn vista laptop op het bedraade netwerk aangesloten maar ook hier is de snelheid nog geen 5 mb/s dus het ligt in ieder geval niet aan windows 7

Jamesbond007

Senior Member
Ik heb op dit moment helaas geen cross kabel. Zodra ik ergens een vandaan kan halen zal ik dat gelijk uitproberen

Edit: Ik heb net nog een stukje cat 6 kabel gevonden hier. Dit heb ik tussen mijn pc en de router gezet (het langste stuk) toen zag ik opeens de snelheid van 25mb naar 5mb inzakken. Dit heb ik nog niet eerder gehad

Mattie112

Senior Member
Crosskabel is met "nieuw" mobo's /netwerkkaarten niet meer nodig.
Dus koppel is 2pc's met een "normale" kabel aan elkaar en kijk is wat er gebeurt :)

Jamesbond007

Senior Member
Mattie112 zei:
Crosskabel is met "nieuw" mobo's /netwerkkaarten niet meer nodig.
Dus koppel is 2pc's met een "normale" kabel aan elkaar en kijk is wat er gebeurt :)
Je had inderdaad gelijk. Als ik dat doe haal ik tussen de 40 en de 50mb/s dus het moet haast wel aan de router liggen

Mattie112

Senior Member
Dan zou ik inderdaad daar is naar kijken. Check vooral de QOS en of er ergens "port speed" oid staat.

Jamesbond007

Senior Member
Zo heb ik de QoS settings staan :

Enable Traffic Shaping: AAN

Automatic Uplink Speed : AAN

Measured Uplink Speed : 1559 kbps

Manual Uplink Speed : kbps UIT

Connection Type : Cable or other broadband network

Detected xDSL or Other Frame Relay Network : No
QoS Engine Setup

Enable QoS Engine : AAN

Automatic Classification : AAN