1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Win 7 - U bent niet gemachtigd.. (als administrator, maar na een minuut ineens wel!)

Discussie in 'Desktop besturingssystemen' gestart door Joostblom, 31 jan 2012.

1. Joostblom

Joostblom Senior Member

Sinds:
    2 dec 2006
    Ik heb een heel raar probleem! Als ik een map wil verwijderen, krijg ik de melding: U bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren. MAAR! Als ik een minuut wacht kan ik wel gewoon de map verwijderen. Mijn gebruikers account is gewoon de administrator met alle toestemmingen aangevinkt, maar de vinkjes zijn grijs en niet zwart. Als ik de toestemmingen tóch wil wijzigen krijg ik een melding dat dit niet is toegestaan, zelfs als ik dit via de Windows-Administrator (die normaal uit staat) gebruiker probeer. Wat feiten:

- Als ik bij beveilingstoestemming kijk, staat alle toestemmingen voor de gebruiker en administrator gewoon aangevinkt, maar wel in het grijs.

- Als ik een minuut lang wacht ná poging tot verwijderen mag ik ineens wél de map verwijderen.

- Als ik kijk naar wat het verwijderen tegengaat met bijv. LockHunter, staat er dat SYSTEM dit tegenhoudt. Na een minuut staat dit er niet meer.

- Alleen mappen met daarin een .exe mag ik niet verwijderen. Als ik een leeg .txt bestand even .exe noem mag ik de map óók niet meer verwijderen (tot na een minuut). Ik mag blijkbaar wél de .exe individueel verwijderen, daarna kan de map wel verwijderd worden.

- De computer gebruikt géén netwerk, maar heeft wel een internet verbinding, het deelt ook geen printers met andere computers. Het is een Windows 7 professional PC. Een doodgewone huis-PC.

- De PC is virus-vrij, virussen in een lang verleden zijn verwijderd en de daarbij aangedane schade aan het register is hersteld. Malbyte, HijackThis en andere programmas laten geen verdachte registersleutels, programma's of processen zien.

- Als virusscan gebruik ik normaal de scanner in windows zelf. Als er grotere problemen zijn gebruik ik andere scanners die normaal altijd uit staan (zodat die niet conflicteren). Ook als alle scanners uitstaan blijft dit probleem zich voordoen.

- Ook als alle UAC beveiligingen uitstaan blijft dit probleem.

Ik doe liever geen windows repair als het niet nodig is (formatteren is voor mij een taboe anno 2012, ik heb niet genoeg vrije tijd om weken lang software (voor o.a. mijn werk) opnieuw in te stellen en te licenseren), omdat dit erg lang duurt. En alhoewel men vaak grappig zegt "dan wacht je toch een minuutje zodat je de map wél kan verwijderen?" vind ik het erg vreemd en verdacht dat iets met mijn gebruikers-machtigingen rommelt en deze vervolgens na blijkbaar een minuut ineens weer vrijgeeft.

Het gaat duidelijk niét om een niet-aangevinkte instelling omdat na een minuut de machtiging om te verwijderen ineens niet meer verhinderd wordt. Misschien rommelt er dan tóch iets in mijn register of is er in het verleden een systeem bestand gewijzigd of besmet (zodat het zich anders gedraagt dan het hoort)? Zoekresultaten op google gaan alleen over mensen die gewoon niet de juiste permissies hebben aangezet, niet over mensen die eerst géén machtiging hebben en dan ineens weer wel.

Hopelijk kan iemand mij helpen?

Laatst bewerkt: 31 jan 2012
  2. Enterprise1701

Enterprise1701

Sinds:
    5 dec 2010
    Kijk eens via uitvoeren, en typ dan eens in control userpasswords2
    Keek eens wat daar staat

3. Joostblom

Joostblom Senior Member

Sinds:
    2 dec 2006
    Update: Had een typefout gemaakt, het menu is geopend.

Misschien belangrijk: Een ruime tijd geleden had ik een virus dat het verwijderen van bestanden destijds ook onmogelijk maakte én dat alle gedownloade .exe bestanden verwijderde zodat virus scanners etc niet geinstalleerd konden worden. Dat virus is weg d.m.v. het verwijderen van gerelateerde bestanden via veilige modus, het installeren van een scanner via veilige modus en daarna de nieuwe virus gerelateerde register sleutels te verwijderen en de overige sleutels te herstellen naar een eerder punt. Tenslotte bestond er een programma om dat specifieke virus (programma: combofix) te verwijderen dat ik voor de zekerheid nog gebruikt had. Er waren toen geen problemen meer en alles werkte als vanouds. De oorzaak was een programma dat in een spel kansberekeningen kan uitvoeren, wat was vervangen door een viraal bestand. Het spel en dat programma zijn destijds ook volledig verwijderd. Wellicht heeft dit toch iets met gebruikers permissies gedaan? Ik hoef zelden een map of programma te verwijderen (normaal gebruik ik uninstall) dus wellicht heeft dit probleem zich sinds dat virus afgespeeld zonder dat ik dit wist, simpel weg omdat ik geen mappen heb geprobeerd te verwijderen tot aan gisteren. Verschillende scans van gisteren avond laten ook geen infecties zien.

4. Enterprise1701

Enterprise1701

Sinds:
    5 dec 2010
    Typ eens in de zoekbalk uitvoeren, dan moet die wel tevoorschijn komen,

Zoals je al zei was het een virus, misschien is er nog wat overgebleven, en zoiets is dan wel aan te raden om de computer te formatteren, zodat je computer helemaal schoon is weer

5. Joostblom

Joostblom Senior Member

Sinds:
    2 dec 2006
    Het menu is open/uitgevoerd. Ik kwam al eerder op dit menu via Computer>rechter-klik>beheren. Wat moet ik hier doen?

En: Voldoet een windows 7 herinstallatie i.p.v. formatteren? Windows 7 kan een niet-destructieve installatie uitvoeren vanaf de Windows 7 CD/DVD die alle register, windows mappen, user/appdata, program files etc verwijderd, maar andere mappen/folders intact laat. Je krijgt dan een schone windows installatie, maar zonder een complete formatatie. Tenzij dit heel veel risico's met zich mee brengt is dat een groot voordeel vergeleken met volledig formateren. Een aantal programma's dat ik voor werk toepassingen gebruik hebben per herinstallatie een nieuwe serial nodig dat verstrekt moet worden, wat soms op zich laat wachten. Bovendien is het plan om de computer deze zomer te vervangen. Twee maal dit proces doorlopen kan, maar als niet-destructieve herinstallatie óók voldoet..

6. Enterprise1701

Enterprise1701

Sinds:
    5 dec 2010
    Dat menu is anders, het menu(control userpasswords2) is een menu waar de gebruikers staan die op de computers zijn aangemaakt
    Die herinstallatie die je bedoelt zou je kunnen proberen, maar of het nut heeft weet ik niet, proberen kan altijd

7. Joostblom

Joostblom Senior Member

Sinds:
    2 dec 2006
    Het menu userpassword2 is open, wat moet ik hier doen?

8. Enterprise1701

Enterprise1701

Sinds:
    5 dec 2010
    Welke gebruikers staan daar en in welke groep staan ze ken je zien in de 2de tab

9. Joostblom

Joostblom Senior Member

Sinds:
    2 dec 2006
    GEBRUIKERSNAAM | GROEP

Administrator | Administrators
    Blom | Administrators

Deze stond ook zo in map beveiligingen en in computer>beheren>gebruikers. In dit laatste staat GAST(GEBRUIKER) maar deze is uitgeschakeld en met zeer beperkte toegang (de bedoeling was om deze even te gebruiken als een visite de PC wilt gebruiken, maar dat is achteraf nooit gebeurt).

MAYBE: een grappig feit is dat na 3-4 uur computer gebruik het machtigings probleem ineens verholpen is, ik kan dan wel onmiddelijk mappen verwijderen. Totdat de PC opnieuw opstart en je weer 3-4 uur moet wachten, of 1 minuut na het bevel te gven een map te verwijderen. Het zou toch niet door één of andere bug komen in een externe HDD die softwarematig back-ups/shadowcopies draait? Misschien is het volledig de-installeren en evt. zonodig register cleanen daarvan ook nog een goed idee.

10. Enterprise1701

Enterprise1701

Sinds:
    5 dec 2010
    Ik zou de volledig deinstalleren aanbevelen(formatteren) om zeker te zijn dat je computer schoon is

11. Joostblom

Joostblom Senior Member

Sinds:
    2 dec 2006
    Ik zal eerst het WD software verwijderen zodat deze geen shadowcopies/backups maakt, misschien dat dit het verwijderen van mappen tegengaat. Mocht dit niets doen, dan her-installeer ik windows niet-destructief en evt. formatteer ik als écht nog niets werkt.

12. Enterprise1701

Enterprise1701

Sinds:
    5 dec 2010
    Heb zelf ook een WD externe schijf maar vond de WD software niet echt nodig,
    Ik hoor het wel als het gelukt of niet gelukt is

13. Joostblom

Joostblom Senior Member

Sinds:
    2 dec 2006
    WD verwijderen hielp niet. In veilige modus hoef ik niet een minuut te wachten op het kunnen verwijderen. Ik zal eerst is met procexecute kijken welke processen wellicht dit veroorzaken.

14. Enterprise1701

Enterprise1701

Sinds:
    5 dec 2010
    Dan is het software matig als deze wel in veilige modus gewoon werkt

15. Joostblom

Joostblom Senior Member

Sinds:
    2 dec 2006
    Na UREN 'Process Explorer' is dan tóch het probleem opgelost! Blijkbaar blokkeerde PID:4 (Process IDentification nummer 4) in het 'SYSTEM' process de optie om te verwijderen omdat het tijdelijk bezit nam van bestanden binnen een gebruikte map. Na een minuut werd een gebruikte of geselecteerde map vrijgegeven en daarom kon er pas na een minuut een map worden verwijderd en niet eerder.

Nadat ik zag dat PID:4 gebruik nam van de bestanden kon ik hierop doorzoeken. Blijkbaar is er een Windows 7 een handeling (waarschijnlijk een bug) waardoor als de service genaamd "application experience" uitstaat bestanden door deze PID # 4 tijdelijk in gebruik worden genomen. Application experience is een tool die standaard wordt gebruikt door Windows 7 voor het detecteren van fouten, waarna Windows via een Microsoft database probeert een oplossing te vinden en toe te passen. Deze service stond uitgeschakeld, wat waarschijnlijk is gebeurt toen het niveau van UAC lager is gezet óf wanneer overbodige services waren uitgeschakeld om Windows te versnellen.

Dus, application experience heb ik weer aangezet (via svchost.exe, met command line -k netsvcs, en permanent in services via systeembeheer) en het probleem is weg. Hopelijk neemt Microsoft maatregelen tegen dit rare verschijnsel. Het kan nooit de bedoeling zijn dat het uitschakelen van deze service hier toe leidt.

Vreemdste probleem tot nog toe dat ik ben tegengekomen! Maar goed, opgelost.

Laatst bewerkt: 1 feb 2012
  16. Skatawes

Skatawes Senior Member

Sinds:
    23 jun 2010
    Er wordt volgens mij bij deze service ook duidelijk neergezet dat het uitschakelen van deze service kan leiden tot niet werkende applicaties die van deze service gebruik maakt.

Overigens is jou error ook heel makkelijk te verklaren; Op het moment dat je een map bezoekt, welke evt. geweizigt is wordt deze door Windows opnieuw geindexeerd voor snellere toegang het volgende maal dat deze map bezocht word. Kortom in dit proces worden de bestanden voor korte tijd gelocked om zo deze te kunnen indexeren en te voorkomen dat deze locatie wordt gewijzigt terwijl dit bezig is. Overigens dat deze na 3-4 uur volledig toegankelijk is, dat komt doordat de Indexing service dan klaar is. Wil je dat dit korter duurt dien je je pc eens onderhoudt te geven door middel van defragmentatie. Overigens kun je de indexing service gewoon uitzetten, het vertraagt je pc mogelijk iets maar dit lost het probleem op.

Absoluut geen problemen met virussen of wat dan ook.