1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Wifi oplossing groot oud huis

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door caseyyesac, 3 apr 2019.

1. caseyyesac

caseyyesac Senior Member

Sinds:
    13 nov 2006
    Mijn huis (bouwjaar 1800, 3 verdiepingen, 1200m3) heb ik de afgelopen jaren compleet verbouwd. Elke kamer heeft een eigen dubbele netwerkaansluiting, electra in huis volledig vernieuwd. Voor vaste pc's/tv's ed dus goed. Alleen met telefoons en laptops is het ontvangst lastiger. Op het moment heb ik de standaard Fritzbox 5490 icm XS4All 500/500. Vaste aansluitingen worden veel voor streamen en gamen gebruikt.

Ik ben al heel lang uit de computer wereld en weet nu niet zo goed welk systeem het beste is voor bij mij in huis. Wil er ongeveer €300 aan uit geven, wat zou bij mij passen?

/Edit: ik wil ook nog enkele beveiligingscamera's buiten ophangen, heb me nog niet verdiept in de keuze daarvoor.

2. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    o_O

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, hij zei toch al; 'groot huis'

Met plafonds op 3,6(+)m is dat waarschijnlijk 'slechts' 300 m2 woonoppervlak.

4. Thijscream

Thijscream Senior Member

Sinds:
    29 aug 2014
    caseyyesac vindt dit nuttig.
  5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Never mind. Ik las 1200 m2.

6. caseyyesac

caseyyesac Senior Member

Sinds:
    13 nov 2006
    Welke router zou daar goed bij passen of zal ik daarvoor mijn huidige router houden? Het is fijn als die wel nog een eigen wifi antenne heeft.
    Ziet er uit als een mooi product!

7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Niet zo raar,want in kuub aangeven is vrij ongebruikelijk.

8. caseyyesac

caseyyesac Senior Member

Sinds:
    13 nov 2006
    Leek me logischer gezien de afstanden die het signaal af moet leggen. Zijn drie verdiepingen van ongeveer 110m2 per verdieping.

9. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Belangrijker dan de afstand is wat zich er tussen bevindt. Oud huis = houten vloeren en bakstenen tussenmuren, neem ik aan? Zou je wi-fi signaal ten goede moeten komen. In mijn jaren 20 huis (135 m2) komt de wifi zonder problemen vanaf de router op de begane grond bij de zolder, maar in het jaren 90 huis van mijn ouders (overal gasbeton) is dat een stuk lastiger, en daar staat de router nota bene op de 1e verdieping.

10. Thijscream

Thijscream Senior Member

Sinds:
    29 aug 2014
    Zelf heb ik de USG araan hangen. Als je geen IDS / IPS wilt gebruiken moet deze het makkelijk afkunnen. dan heb je meteen een omgeving die helemaal vanaf 1 plek kunt bedienen. De wifi kun je uitzetten van je modem en geheel op een beheersbare omgeving werken.

11. Shiznit

Shiznit Member

Sinds:
    13 jan 2012
  12. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Dan kan je het beste op iedere verdieping een AP hangen, bv de Unifi AC Lite - de LR heeft een extra 2,4 antenne - mesh klinkt fancy, maar dat is "gewoon" een systeem van repeaters - daar ben ik zelf geen voorstander van.

Vwb de keuze voor een router, je hebt een sfp module nodig (aangezien bij de FB 5490 de glasvezel er direct in gaat) - daar kunnen anderen je wellicht bij helpen - dus zou je uitkomen op bv de edgerouter 4.

jurrian120 vindt dit nuttig.
  13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Om nog maar te zwijgen over het energieverbruik.

jurrian120 vindt dit nuttig.
  14. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Daarom is het gewoon beter om kabels te trekken en AP's te plaatsen. Mesh netwerken zijn inderdaad een fancy benaming voor een netwerk wat uit repeaters bestaat.

15. hardwaregekkie

hardwaregekkie Member

Sinds:
    31 okt 2017
    Je zou ook xs4all even kunnen bellen, wie weet geven ze je gratis een 1750e

16. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014

Dan kan je beter één (of meerdere) PoE ondersteunend AP('s) plaatsten.

Die Fritz neemt 2 wcd's in beslag.

17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hangt van je type wcd's af.

Als je van die gore half-opbouw of Y-dozen inbouw hebt, heb je gewoon de verkeerde wcd's.

18. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Gewoon dit soort & dit soort - het is een huurwoning, dus ik heb er zelf niets aan gedaan, het is zelfs zo dat er alleen in de keuken geaarde wcd's zijn geplaatst.