1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Wifi/netwerk op tablet selectief uitschakelen voor apps

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door freebutterflyx, 11 jul 2018.

1. freebutterflyx

freebutterflyx Senior Member

Sinds:
    8 okt 2013
    Op het werk hebben we een aantal tablets die vooral door de mensen "op het veld" gebruikt worden. Deze worden onder andere gebruikt voor kleine office taken on the field en voor het uitlezen van apparatuur (via USB of wifi) en deze resultaten eenvoudig te analyseren/bewerken (xls) en eventueel door te sturen naar kantoor.

Een probleem waar soms tegenaan gelopen wordt is dat er niet altijd "vrije" wifi beschikbaar is.
    Sommigen gebruiken hiervoor dan een mobiele hotspot met SIM kaartje om zo via een wifi signaal op internet te kunnen. (enkele hebben een SIM kaart slotje in de tablet).

Op zicht werkt dit zonder problemen.
    Maar de vraag die regelmatig terugkomt is om de apps die op deze manier op internet kunnen te beperken. Enkel de apps die voor dit werk nodig zijn mogen op deze manier op internet kunnen, de andere niet. Dit om niet voor eventuele verassingen te staan qua datagebruik (bvb als een bepaalde app plots zou willen updaten of zo).

Kan er op één of andere manier ingesteld worden welke apps toegang hebben tot het internet indien via deze manier op internet gegaan wordt?

PS. het gaat hoofdzakelijk om android tablets.

2. Alan Z

Alan Z Senior Member

Sinds:
    13 jul 2011
  3. freebutterflyx

freebutterflyx Senior Member

Sinds:
    8 okt 2013
    De meeste tablet zijn van de "bekende" merken. Ik denk vooral Samsung, Asus, Acer,...
    Allen nog met de orginele Android versie.
    Ik ga er dus vanuit dat dit zonder root acces is.

4. Alan Z

Alan Z Senior Member

Sinds:
    13 jul 2011
    Lijstje hierboven is veelal non rooted, dus je heb behoorlijk wat keuze.
    Heb net even netquard even getest op mijn telefoon:
    -NOS app alleen via wifi ingesteld. Via 4g kan ik de pagina niet refreshen, via wifi wel.
    -Beide uitgeschakeld in netguard kan ik geen verbinding maken met internet in die app.

Het doet dus denk ik wel ongeveer wat je verwacht. Of het de beste oplossing danwel app is durf ik niet te zeggen, maar met een goede firewall app kom je denk ik een heel eind.
    Het updaten van apps en het daarbij behorende dataverbruik is trouwens uit te zetten in de playstore