1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

wifi netwerk advies

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door RezzZ, 10 jan 2018.

1. RezzZ

RezzZ Senior Member

Sinds:
    26 feb 2004
    hoi allemaal, ik heb wat advies nodig.

Ik zit in mijn nieuwe huis al een tijdje te klooien om een goed wifi netwerk op te zetten. Een van mijn Sonos speakers (via wifi, geen bridge verbonden) valt soms weg en als ik van de woonkamer naar de slaapkamer wandel, dan schakel is niet (snel genoeg) over naar het AP daar. Ik blijf verbonden met het ziggo modem in de meterkast met een uiterst slechte verbinding.

Het huis heeft dikke muren maar is goed bedraad met cat5e. In de meterkast beneden heb ik het modem van ziggo, op de 1e verdieping in de slaapkamer een accesspoint, en op zolder nog een klein accesspoint. Beide APs zijn van tp-link en verbonden via utp dus geen repeater toestanden.

Bij gebrek aan een beter idee, overweeg ik nu de ap's te vervangen door de TP-Link DecoM5 (of misschien de M6 als die binnenkort komt). Ik ga dan wifi van het ziggo modem uitschakelen en de 3 deco's vervangen dan de ap's + het wifi van het ziggo modem. Het ' nadeel' van slecht 2 radios en dus geen apart backhaul kanaal gaat voor mij niet op, aangezien de deco's via utp backhaul zullen hebben. Maar misschien het voordeel van het Mesh ook niet.

Ander vraagje is of ik de utp poorten van een deco unit ook kan gebruiken als switch, 1 in, 1 out?
    Ik vraag me alleen af of er nog opties zijn die ik over het hoofd zie en of een Deco / mesh oplossing mij helpt in deze situatie. Of is een EAP225/245 of Ubiquity UniFy AC-PRO oplossing toch beter dan zo'n mesh netwerk?

Ben benieuwd hoe jullie er over denken.

2. Sylver84

Sylver84 Member

Sinds:
    5 jun 2011
    Life changer, zet die ziggo modem router in bridge modus (oud UPC gebeid kan je dat zelf anders klantenservice bellen) en installeer een externe router.

Heb je huis zoals je beschreven heb ook en dezelfde kabels. Echter heb ik mijn hoofdaansluiting verplaatst naar de woonkamer ipv de meterkast en daar in het midden van de woonkamer de router geplaatst, voor jou beeld forming op de tv kast.
    1 AP boven ( tp-link router in AP Modus ) en op zolder een 2de welke in een rechte lijn staat met eerder genoemd AP, 1 deadspot en dat is bij de ketelkast, maarja wie gaat er in een ketelkast zitten.

1 SSID, niet overlappende kanalen 1,6 of 11 en gaan met die banana. Dit hoef je overgens niet te doen voor je SONOS
    ook een appje geinstalleerd op alle android gebaseerde apparaten en nooit geen gezeik aan me hoofd. Appje heet Swifi, works like a charm, switchen tussen Ap's gaat echt fantastisch snel

3. RezzZ

RezzZ Senior Member

Sinds:
    26 feb 2004
    dank voor de suggestie. Ik zal de Swifi alvast aan mijn vriendin doorgeven, ikzelf heb een iPhone dus helaas maar klinkt als een hele verbetering voor haar zonder extra kosten.

Ik heb op dit moment ook alle apparaten op hetzelfde ssid met niet overlappende kanalen, 1 beneden, 11 op de 1e verdieping en 6 op zolder. Helaas is dit niet voldoende om snel te switchen.
    Hoofdaansluiting verplaatsen is overigens geen optie en met dichtbij de voordeur ook wifi hebben ivm de Ring deurbel daar. Ik kan hooguit het wifi modem/router/ap buiten de meterkast hangen (dunne plaatje boven de deur).

4. Sylver84

Sylver84 Member

Sinds:
    5 jun 2011
    neem een andere deurbel....

Mbt Swifi, goed kijken naar wanneer deze overschakeld mbt signal sterkte.
    Mbt je Iphone misschien je network instellingen verwijderen en opnieuw beginnen en voor the love of god pleur die ziggo modem/router in bridge.

5. RezzZ

RezzZ Senior Member

Sinds:
    26 feb 2004
    @Sylver84 wat is er zo verkeerd aan het ziggo modem? bij mij presteert hij verder prima en die ziggo spots zijn die enkele keer per jaar toch ook wel handig

6. RezzZ

RezzZ Senior Member

Sinds:
    26 feb 2004
    ik lees trouwens dat SWIFI niet werkt als je hetzelfde SSID gebruikt. Alleen switchen tussen 5g en 2.4g kan hierbij werken als je die aparte ssids geeft

7. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Het modem/router is een van de goedkoopste die je kunt kopen, het is ook zwaar verouderd. De kwaliteit is navenant aan de prijs. Met name het wifi deel is zwaar ondermaats. Ik had tot ongeveer 3 meter van het modem een constante draadloze verbinding, daarna was het meestal over. Het is single band, waardoor je geen gebruik kunt maken van snellere verbindingen. Het modem biedt zeer weinig opties en is maar heel beperkt te configureren. Ik had er na meerdere klachten bij Ziggo genoeg van en heb er een andere router achter gehangen. Sindsdien heb ik overal (constante) wifi. Er zijn ook veel meer opties, zo kun je een gasten netwerk en andere beveiligingen instellen, maar ook allerlei opties om te zien hoeveel verkeer er is en hoe snel het er doorheen komt. Ik heb nu ook een app waarmee ik vanaf de gsm alles kan bekijken en zo nodig instellen. Zo voldoende?

TS, zoals al aangegeven: de eenvoudigste oplossing is dat Ziggo-geval in de bridge modus zetten en er een goede router achter te hangen. Dat zal veel problemen oplossen.
    Als de berichten kloppen, worden kabelaars binnenkort verplicht om niet langer hun eigen meuk aan de klanten op te dringen en mogen klanten een eigen modem/router kiezen. Dat zou nog mooier zijn, dan ben je meteen af van dat aftandse Ziggo geval, waar je bovendien relatief veel voor betaalt.

8. Theo Jöris

Theo Jöris Senior Member

Sinds:
    25 okt 2012
    Over welke modem/router hebben we het hier,en wat betaal je ervoor?

9. RezzZ

RezzZ Senior Member

Sinds:
    26 feb 2004
    @JB56 je info over ziggo modems is zeer verouderd, is natuurlijk logisch aangezien je een tijd geleden de keuze hebt gedaan het modem van ziggo 'niet' meer te gebruiken.

Sinds september 2016 levert Ziggo alleen nog dualband routers. Gastennetwerk is gewoon mogelijk, en het type beveiliging ook. Je kan apparaten een fixed ip geven en het biedt voor de gemiddelde gebruiker voldoende instel mogelijkheden. Firewall aanpassen, port forwarding, mac-filtering, etc:
    https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/

Ik snap dat het ziggo modem niet het beste is wat er nu te krijgen is maar ik ben om eerlijk te zijn nog niet overtuigd dat een andere router ertussen plaatsen mijn problemen oplost. Ik zit op een kleine 10m afstand van mijn ziggo modem, met een dikke muur ertussen en met mijn macbook op de 5g bereik ik zonder problemen de max van mijn internet verbinding (150Mbps)

Maar net als Theo ben ook ik benieuwd welke router je zou adviseren om naast het ziggo modem te zetten.
    een van deze bekroonde misschien?:
    https://nl.hardware.info/reviews/7489/20/11-ac2200-3200-routers-review-ac-met-spierballen-conclusien

Laatst bewerkt: 10 jan 2018
  10. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ik heb de Asus RT AC68U, prijs ligt rond de 140 Euro. Netgear maakt ook prima routers in die prijsklasse. Wil je sneller ivm. bv. gamen dan zit je in het rijtje dat Rezz noemde.

@Rezz: dat wist ik inderdaad niet. Toch blijft mijn punt hetzelfde, Ziggo vervangt die ouwe meuk niet automatisch, ik vermoed alleen als je heel lang en heel hard klaagt. Ze laten je liever betalen voor afgeschreven rommel.

11. Sylver84

Sylver84 Member

Sinds:
    5 jun 2011
    Zelfde SSID 1 maar 1 op 2.4Ghz en 1 op 5Ghz, tenminste zo staat het bij. Beide banden zelfde SSID, heb nooit geen gezeik en me Samsung A52016 alsmede 2 tablets Lenovo essiantials, van de kids, ook geen gezeur

Wifi spots ja sorry maar heb een 4Gb databundel en niet om het een of ander maar die moet ook op.
    Ziggo Modem/Routers zijn instabiel, bereik fluctueerd en de instel mogelijkheden zijn beperkt ook de nieuwe connectbox, . Heb op menig advies hier als bij de buren een Asus AC68U nu staan en problemen en het gezeik aan me hoofd, PAP/Schat de wifi ligt er weeeer uit, zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
    Ziggo dingen, zeker als je een druk bezet network heb zijn onvoldoende capable. Situatie zoals bij mij nu thuis;

Bedraad Router :
    1 UTP naar AP boven
    1 UTP TV
    1 UTP Decoder Ziggo
    1 UTP Dektop PC

AP Boven :
    1 UTP kid 1 TV
    1 UTP kid 2 TV
    1 UTP AP Zolder

AP Zolder :
    1 UTP Ketel
    1 UTP Thermostaat

Draadloos :
    4 Smartphones, 3 laptops en 2 tablets

Deze situatie kan een Ziggo Modem/Router niet aan.
    AC68U is nu 127 ;) verder is de opmerking betalen voor afgeschreven Rommel niet helemaal waar, ken legio mensen die zijn gebeld door Ziggo met de vraag of ze de Connectbox mogen opsturen, terwijl ze nog de technicolers ed hadden staan. Wat Ziggo dan wel weer goed deed, in het geval van mijn ouders, hun network is ook door mij omgezet, bridge ---> externe router, is dat ze de instellingen en dus ook de bridge modus dus hadden gekopieerd naar de Connectbox.

12. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Hm, volgens mij ligt 127 nog altijd "in de buurt van 140"....

Die vraag van Ziggo heb ik nooit gehad en iedereen die ik ken met een Ziggo abonnement ook niet. Mijn (UPC) modem is inmiddels een jaar of 8 oud, dat kun je zonder probleem verouderd noemen. Erger nog, mijn dochter had een nog veel oudere UPC modem/router, zonder wifi (zat in het huis toen ze dat kochten) en kwam niet in aanmerking voor een upgrade. Het langdurig doorberekenen voor verouderde apparatuur is simpelweg een verdienmodel voor deze providers. Dat is des te schrijnender omdat de klant op dit moment niets te kiezen heeft.

13. King Horse

King Horse Senior Member

Sinds:
    10 nov 2014
    Ik kreeg een nieuw modem, nadat problemen kreeg, 3 keer gebeld met de klanten service, en een nieuw modem gekregen. Had van 2012 tot april 2017 zon ubee3200 modem, en nu bijna een jaar de Connect Box, welke wel op 2.4 en 5GHz Wi-Fi kan uitzenden. In een oudhuis, werkt deze prima. Voor de beste ervaring blijft een kabel natuurlijk beter.

14. Sylver84

Sylver84 Member

Sinds:
    5 jun 2011
    Opzeggen en maand later weer aanmelden, of als ze een virned/man heb abo op zijn naam zetten, tada nieuwe spullen.

Hier sla je de spijker op ze kop, oud huis, lees hout. Met gewapend beton, drama!

15. King Horse

King Horse Senior Member

Sinds:
    10 nov 2014
    Klopt, houten vloeren, dus ja ook op zolder nog 4 a 5 streepjes bereik op 5GHZ met 200mbit download. (moet toegeven recht boven het modem.)

16. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Heeft ze overwogen, maar ze besloot dat zo'n provider haar klandizie niet verdiende. Er is immers geen enkel reëel argument waardoor je een klant kunt opzadelen met een stokoud modem zonder wifi. Toch was dat precies wat Ziggo deed. Dan spoor je als bedrijf niet.