1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Wifi kaart van laptop gebruiken voor pc

Discussie in 'Overige componenten (geluidskaarten, controllers)' gestart door Poespas, 26 dec 2018.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.
  1. Poespas

Poespas Member

Sinds:
    17 dec 2018
    De titel zegt het al, is het mogelijk om de wifi kaart van de laptop te gebruiken voor de pc?

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je zal dan tegen een paar problemen op gaan lopen namelijk ten 1ste zal het moederboard een geschikt PCI-E M.2 slot hiervoor moeten hebben. Dan krijg je het volgende probleem namelijk dat het niet altijd zo is dat je in een PCI-E M.2 slot een wifi kaartje kan steken en dit afhankelijk is van ondersteuning van het moederboard. Volgende punt zijn de antennes die bij een laptop veelal in het scherm ingebouwd zitten en je dus in de kast iets moet gaan verzinnen wat als antenne kan gaan dienen.

Samengevat zijn er voor de desktop betere en gemakkelijkere alternatieven die vaak qua prijs beginnen vanaf pak weg 10 euro voor b.v. een usb stick, en je vaak al voor pak weg 15 tot 20 euro PCI-E kaartjes met antennes kan kopen.

Poespas vindt dit nuttig.
  3. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Belangrijkste vraag is natuurlijk welk probleem we hiermee oplossen :)

4. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Hoe moeten wij dat nou weer weten met zo weinig informatie?

Met sommige modules/moederborden zou het kunnen.

5. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Theoretisch zou je een riser kunnen gebruiken; maar dit is makkelijker.

6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Of met een stick,dat is nog makkelijker,en sommige sticks zijn zeer goed.
    https://nl.hardware.info/product/359718/edimax-ew-7833uac

"
    Hoe moeten wij dat nou weer weten met zo weinig informatie?

Met sommige modules/moederborden zou het kunnen.
    ""
    Inderdaad.
    Heb je een m2 kaart?
    Pci-e mini kaart?
    Pci-e half mini kaart?
    dus....

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Right..

8. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014

Dat is ook weer zo; ik heb ooit nog eens deze gebruikt om het eea uit te sluiten.

9. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Ik vraag me af waarom je wifi op een pc wil gebruiken? Is er geen andere mogelijkheid om de pc aan het netwerk te koppelen?

10. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Buiten de vraag dat het wel of niet kan. Een laptop heeft inderdaad een andere aansluiting dan te vinden is op de meeste moederborden (er zijn moederborden die die aansluitingen wel hebben.

Tot slot zit je met de antennes. Een laptop heeft 2 draden langs het scherm lopen die als antennes functioneren. Die zal je op een of andere manier mee moeten nemen. Dit omdat ze een aparte connector hebben.

Dus begin er niet aan. Koop of een PCI insteekkaart of een moederbord waar het op zit als WiFi de enige manier is om verbinding te kunnen maken met het internet. Anders gewoon de kabel gebruiken.

11. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Ik gebruik momenteel ook wifi op mijn desktop. Hij staat boven op zolder (daar is ook mijn kamer). Ik heb wel een wifi extender gekocht, maar dit wil niet helemaal lekker werken. Daarom gebruik ik momenteel maar wifi, het is nog sneller ook namelijk.

12. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Je hebt wifi, maar die werkt niet lekker dus je gebruikt wifi? Wacht ff wattes :confused:

Afhankelijk van het wifi kaartje dat je hebt kun je op eBay voor een dollar of 6 een PCIe adapter incl. antennes krijgen

13. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Oh haha

Ik bedoelde: Ik gebruik momenteel ook wifi op mijn desktop, hij staat boven op zolder (daar is ook mijn kamer). Ik heb een wifi extender gekocht, alleen deze wil niet helemaal lekker werken. Ik haal hier mee (via ethernet kabel op wifi extender) zo'n 6 - 10 mbps. Terwijl als ik op wifi ga, dan haal ik rond de 30?!

14. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Zelfde groep? Qua stroom, in de stoppenkast? Kan een hele hoop schelen. Ook word de snelheid zo ongeveer gehalveerd, maar als je praktisch geen bereik hebt, kan dat natuurlijk nog steeds een stuk sneller zijn.

Ik heb ook wel eens een wifi kaartje van een laptop in mijn pc gehad, inclusief antennes. Vooral om te expirimenteren. Grootste probleem is dat als je die antennes aan de binnenkant wil houden, je natuurlijk praktisch geen bereik hebt. (nog veel minder als ik verwacht had, 1 streepje, praktisch naast de router) Dus in een pc zal je toch met externe antennes moeten werken. Dan is het veel makkelijker om een pcie of usb adapter te kopen.

Het kan ook een hele hoop helpen om de antenne's net een stukje van je pc af te zetten. Als je een usb adapter neemt, neem er een die je ergens neer kan zetten met een kabel.

Laatst bewerkt: 21 mrt 2019 om 21:54
  15. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Jep, daar dacht ik als eerste aan, hij zit in de zelfde groep.

16. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    ah het gaat om een powerline extender dus. Blijft altijd een gok met die dingen. Je weet nooit precies hoe hoe het stroom net reageert, omdat het simpelweg niet een 'simpel' schakelingetje is maar een heel netwerk. Denk aan impedanties, imaginaire stromen en dergelijke. En andand apparaten op de groep kunben ook effect hebben

Tja binnenin zit je in een Faraday kooi, daar kun je bereik wel vergeten idd. Vooral als je netjes een geaard stopcontact gebruikt. Stukje van de pc af helpt doordat de behuizing door middel van image charges het signaal in de antenne kan verzwakken (fase draaiing). Leuk is hoe ditzelfde het signaal ook kan versterken! Iets dat veel wordt toegepast bij radio antennes

17. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Klopt ook. Dat het bereik minder zou zijn wist ik natuurlijk ook wel. Maar zoals ik zei, was ook meer een expiriment. Stel dat het half bereik had gehad was het nog acceptabel geweest. Maar het was echt praktisch 0.

18. Jonas Verhofsté

Jonas Verhofsté HWI Forum Crew

Sinds:
    8 mei 2014
    Geen idee waarom een topic uit december opgerakeld wordt, maar deze gaat op slot.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.