Wensenlijst is 200 euro duurder maar kan niet vinden waarom?

Forum m8

Senior Member
En zoals vaak draai je rond the the point :die hebben ook zo goed als nooit een sterke cpu nodig.
Een aantal wel. En in die categorie is het simpelweg niet interessant om een AMD systeem te bouwen als je nog 80,- moet dokken voor een GT 1030.

MaRaKa

Member
Fout. Voor niet-gaming is de igp prima. Ding is in staat drie keer 4K aan te sturen, maar mobobakkers vertikken het 2-3* DP te plaatsen, iets wat HP wel gewoon doet.
Ik heb veel problemen met de igp van Intel met triple monitor set-ups, hij onthoud de posities van de browservensters niet. Met AMD geen probleem. Echt serieus ik heb altijd ellende met Intel. Ik bouw redelijk wat systemen en heb dus geen gedonder met AMD, dus dat heeft mijn voorkeur.

Forum m8

Senior Member
Ik heb veel problemen met de igp van Intel met triple monitor set-ups, hij onthoud de posities van de browservensters niet. Met AMD geen probleem. Echt serieus ik heb altijd ellende met Intel. Ik bouw redelijk wat systemen en heb dus geen gedonder met AMD, dus dat heeft mijn voorkeur.
Bij desktopgebruik? Of laptop?

Forum m8

Senior Member
Ja, dan krijg je problemen dat bij DP de boel gaat schuiven als je de monitor uit doet. DVI doet dat niet.

MaRaKa

Member
Ik doe de monitor niet uit. Het gaat in slaapstand, of omdat ik even weg ben of omdat ik het er inzet tot de volgende dag.
Met een simpel AMD systeempje (fm2) of een AMD 280x kaart in het Intel systeem heb ik dit probleem niet.
Ik heb 4 x de browser open, 2 paginas op het 34" scherm, met elk een 20 a 30 tabbladen.

JMM

Senior Member
Akkoord, maar taken zoals video-editting en streaming, maw multi-threaded taken gebruik ik vrijwel nooit. Is de amd-variant dan nog steeds interessanter, ik weet het niet. Qua gaming liggen ze erg nauw bij elkaar en na een aantal updates zal er vrijwel geen verschil in performance zijn. Mijn eerste build (van hieruit) was een intelbuild, ik heb in de afgelopen jaren altijd intel geprefereerd wegens de lagere latency in games, maar ook dat valt nu dus weg. Denk dat amd inderdaad een no-brainer gaat worden :). Maar ik hoop dus misschien nog een generatie over te kunnen slaan alvorens het zover is.

Nochtans is nu een prima moment om te upgraden; ssd's zijn nog nooit zo goedkoop geweest, ddr4 geheugen is enorm in prijs gedaald en dan heb je amd die je een stuk meer bang for buck geeft dan voorheen. 6 cores voor de prijs van 4 toentertijd, ik kan het alleen maar toejuichen! :)

De 9700 is een 8 core zonder HT en 0.1Ghz hogere turbo voor 40 euro meerprijs. Persoonlijk vind ik het dat niet waard tov een 6core met HT. Vandaar ook de vergelijking (ook voornamelijk wegens overwegend gamegerelateerd).
In je Intel build kies je voor een 8700 (Vrij zinloze IGP discussie is dus) dan zou ik die eerder vergelijken met de 3600 i.p.v. de 3600x.
Komt daarbij dat de 3600 sneller blijkt te zijn dan de 8700 en nog eens 50€ goedkoper dan de 3600x...dus dan praten wij over 100€ minder voor dezelfde of betere gaming performance, 100€ begint toch al te tellen, of niet? ;)

Dit soort filmpjes altijd met een korrel zout nemen maar toch een prima indicatie van de 3600 vs de 8700.

Bovenaan