Wensenlijst is 200 euro duurder maar kan niet vinden waarom?

Flipking94

Senior Member
Beste HWI forumleden

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen om een wensenlijst samen te stellen. De ene lijst is een intelbuild, de andere een amdbuild. De componenten zijn vrij gelijk, maar toch kom ik met de amd build 250 euro duurder uit, wat doe ik verkeerd?

BVD!

Dieter

AantalProductPrijsSubtotaal
1Asus RoG Strix H370-I Gaming€ 148,00€ 148,00
1Corsair RM550x 550W (2018)€ 77,00€ 77,00
1Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-2400 CL16 kit€ 68,00€ 68,00
1Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti OC 6GB€ 295,00€ 295,00
1Intel Core i7 8700 Boxed€ 305,89€ 305,89
5 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 893,89

AantalProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 259,00€ 259,00
1Asus RoG Strix B450-I Gaming€ 139,01€ 139,01
1Corsair RM550x 550W (2018)€ 77,00€ 77,00
1Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3200 CL16 kit€ 77,10€ 77,10
2Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti OC 6GB€ 295,00€ 590,00
6 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 1.142,11

quiller

Senior Member
Tsja... je moet toch wel ergens een dikke truuk zoeken om met een Intel build voordeliger uit te komen de laatste tijd :p

Flipking94

Senior Member
Tsja... je moet toch wel ergens een dikke truuk zoeken om met een Intel build voordeliger uit te komen de laatste tijd :p
Ja, ik vond het al vreemd :D maar het prijsverschil is veel kleiner dan dat ik dacht, op een 900 euro build scheelt het nog geen 50 euro. Daarover zou ik persoonlijk niet vallen. Ter verduidelijking, ik ben nog niet van plan om mijn huidige haswell op de schop te gooien, maar ik vind het gewoon leuk dergelijke lijstjes samen te stellen, zodat ik al een beeld heb, moest ik upgraden, wat de kosten kunnen zijn. Betreft een gamingbuild voor fullhd gaming, maar op dit moment kan mijn huidige systeem nog wel even mee :) (i7 4790 icm een gtx 980).

quiller

Senior Member
Ja, ik vond het al vreemd :D maar het prijsverschil is veel kleiner dan dat ik dacht, op een 900 euro build scheelt het nog geen 50 euro. Daarover zou ik persoonlijk niet vallen. Ter verduidelijking, ik ben nog niet van plan om mijn huidige haswell op de schop te gooien, maar ik vind het gewoon leuk dergelijke lijstjes samen te stellen, zodat ik al een beeld heb, moest ik upgraden, wat de kosten kunnen zijn. Betreft een gamingbuild voor fullhd gaming, maar op dit moment kan mijn huidige systeem nog wel even mee :) (i7 4790 icm een gtx 980).
Ik ben het helemaal met je eens dat het gewoon leuk is om te kijken / snuffelen etc... Ikzelf ga mijn 4770k wel op de schop gooien wss (zit nog een fury nitro in die ik dan wss nog enkele maanden meeneem tot de custom kaarten uit komen van de navi reeks en de prijzen normaliseren (OF ik rek hem zelfs nog op tot de grote navi 20 uitkomt...))

Betreffende de prijzen : je moet ze wel in een bepaald perspectief plaatsen... Puur performance / prijs / watt bekeken is de 3600x zoveel meer waard dan de 8700 van intel waar je hem mee vergelijkt... Zet er om te beginnen als minstens een 9700 tegenover dan.

Flipking94

Senior Member
Betreffende de prijzen : je moet ze wel in een bepaald perspectief plaatsen... Puur performance / prijs / watt bekeken is de 3600x zoveel meer waard dan de 8700 van intel waar je hem mee vergelijkt... Zet er om te beginnen als minstens een 9700 tegenover dan.
Akkoord, maar taken zoals video-editting en streaming, maw multi-threaded taken gebruik ik vrijwel nooit. Is de amd-variant dan nog steeds interessanter, ik weet het niet. Qua gaming liggen ze erg nauw bij elkaar en na een aantal updates zal er vrijwel geen verschil in performance zijn. Mijn eerste build (van hieruit) was een intelbuild, ik heb in de afgelopen jaren altijd intel geprefereerd wegens de lagere latency in games, maar ook dat valt nu dus weg. Denk dat amd inderdaad een no-brainer gaat worden :). Maar ik hoop dus misschien nog een generatie over te kunnen slaan alvorens het zover is.

Nochtans is nu een prima moment om te upgraden; ssd's zijn nog nooit zo goedkoop geweest, ddr4 geheugen is enorm in prijs gedaald en dan heb je amd die je een stuk meer bang for buck geeft dan voorheen. 6 cores voor de prijs van 4 toentertijd, ik kan het alleen maar toejuichen! :)

De 9700 is een 8 core zonder HT en 0.1Ghz hogere turbo voor 40 euro meerprijs. Persoonlijk vind ik het dat niet waard tov een 6core met HT. Vandaar ook de vergelijking (ook voornamelijk wegens overwegend gamegerelateerd).

quiller

Senior Member
Je kan het ook nog ander bekijken : Voor puur gaming maakt het eigenlijk niet uit... Althans nu niet... Je kan dus een fractie goedkoper kopen met AMD en met wat geluk gaat hij veel langer meer als games 'toch meer multithreaded zouden worden dan verwacht...' Kort gesteld : AMD is hier de veilige keuze ;) - Persoonlijk zie ik momenteel nagenoeg geen enkele reden meer om intel een voorkeur te geven, behalve fandom en eventueel enkele obscure programma's ...

Forum m8

Senior Member
Die 3e serie van Ryzen scoort inderdaad lekker. Maar voor een paar tientjes prijsverschil ga ik dit niet aan familie verkopen. Afgelopen jaren allemaal gezeur met AMD systemen. Maar er zijn veel fanboys, dus veel betatesters; zet hem op! ;)

Bijkomende factor daarbij is afwezigheid van iGP, wat een AMD systeem gewoon weer ~80 euro duurder maakt vanwege een GT 1030. De serie met iGP van AMD gaat namelijk nu maar tot de 2400G ofzo

Laatst bewerkt:

LaCrimosa

Senior Member
Die 3e serie van Ryzen scoort inderdaad lekker. Maar voor een paar tientjes prijsverschil ga ik dit niet aan familie verkopen. Afgelopen jaren allemaal gezeur met AMD systemen. Maar er zijn veel fanboys, dus veel betatesters; zet hem op!
Man, zo negatief ingesteld tegenover AMD. Zoals iemand zei in deze branche: als men zoekt naar een probleem met een product, ga je zekers een hoop voorbeelden vinden. Ja, ik ben een early adopter van Ryzen en heb ook nu nog soms problemen met het platform, maar deze zijn meestal niet gelegen aan AMD maar eerder aan hun partners van moederborden of videokaarten, zoals de 2 falende moederborden aan de start van mijn AMD avontuur of een moederbord fabrikant waarvan nu nog steeds, 2 jaar na de lancering van de Ryzen, geen defige XMP profielen heeft. Zelf uitdokteren wat het probleem is en een oplossing vinden geeft meer voldoening dan ergens op een forum negatief te doen. Mijn XMP profiel probleem is handmatig omzeilt, systeem draait stabiel, haalt een boost van 4.3 Ghz zonder probleem wanneer nodig. Wens ik dat alles out of the box werkt, ja, maar op deze manier heb ik wel een beter begrip van hoe mijn hardware werkt. Zelfs elk negatief aspect kan een positief resultaat opleveren.

Forum m8

Senior Member
niet gelegen aan AMD maar eerder aan hun partners van moederborden of videokaarten,
Dat ja, maar daar kun je niet omheen als je een AMD CPU wil.

Zelf uitdokteren wat het probleem is en een oplossing vinden
Voor mijn eigen systeem (deels) acceptabel, niet voor systemen die ik voor familie bouw.

En zeg nou zelf; als je meer wilt dan een 2400G moet je er nog iets als een GT 1030 bijsteken; die kosten ook gewoon 80 euro. Dan heeft het geen voordeel meer om Ryzen te kiezen.

quiller

Senior Member
ALS je meer nodig hebt dan een 2400 wat cpu betreft dan is een 1030 als gpu ook niet meer in evenwicht met de rest van je systeem... EN ben je met de igp van intel al zeker niet meer in evenwicht met de rest van je systeem...

Forum m8

Senior Member
ALS je meer nodig hebt dan een 2400 wat cpu betreft dan is een 1030 als gpu ook niet meer in evenwicht met de rest van je systeem... EN ben je met de igp van intel al zeker niet meer in evenwicht met de rest van je systeem...
Fout. Voor niet-gaming is de igp prima. Ding is in staat drie keer 4K aan te sturen, maar mobobakkers vertikken het 2-3* DP te plaatsen, iets wat HP wel gewoon doet.

quiller

Senior Member
Fout. Voor niet-gaming is de igp prima. Ding is in staat drie keer 4K aan te sturen, maar mobobakkers vertikken het 2-3* DP te plaatsen, iets wat HP wel gewoon doet.
Dat klopt... Maar heb je het dan niet over een niche markt? Zo goed als iedereen (er zullen hier wss dus wel uitzonderingen zitten (mss ben jij wel zo een uitzondering?)) die ik ken die niet gamed EN geen enkel voordeel heeft aan een gpu hoger dan 1030 heeft ook effectief NIETS aan een zwaardere cpu dan de 2400 (ik zou zelfs durven beweren dat die cpu voor hun al overkill is) … Let wel op alles zijn er uitzonderingen, maar dan heb je het effectief niet meer over het gross van de adviezen.

Forum m8

Senior Member
Dat klopt... Maar heb je het dan niet over een niche markt?
Dat is heel het HWI (forum) publiek.

Zo goed als iedereen (er zullen hier wss dus wel uitzonderingen zitten (mss ben jij wel zo een uitzondering?)) die ik ken die niet gamed EN geen enkel voordeel heeft aan een gpu hoger dan 1030 heeft ook effectief NIETS aan een zwaardere cpu dan de 2400 (ik zou zelfs durven beweren dat die cpu voor hun al overkill is) … Let wel op alles zijn er uitzonderingen, maar dan heb je het effectief niet meer over het gross van de adviezen.
Tja, zo'n beetje alles behalve gaming heb je niks aan een losse GPU. Ook bij fotobewerking voegt het haast nooit wat toe.

Mijn hele familie bestaat uit uitzondering, en daar bouw ik de PC's voor. Leuk he. :)

Bovenaan