1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welkom OS?

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Yoran Essers, 2 mei 2019.

1. Yoran Essers

Yoran Essers Member

Sinds:
    26 apr 2019
    Hallo daar. Wat is de beste OS voor een thuis server?

2. evilnapster

evilnapster Senior Member

Sinds:
    22 jun 2012
    wat wil je ermee gaan doen? wat is je hardware? hoe ziet je netwerk eruit?

3. Yoran Essers

Yoran Essers Member

Sinds:
    26 apr 2019
    Hele simpele cloud server

4. evilnapster

Sinds:
    22 jun 2012
    een cloud als in....

cloud storage? web hosting? wil je zelf een cloud opzetten? wat moet daar dan op draaien?

of heb je een vps ergens ingekocht? of heb je een azure achtige?

of heb je nu al hardware staan?

als je geen uitleg geeft over wat je hebt en wat je wilt kunnen wij geen hulp bieden, mijn glazen bol is helaas bij de garage vandaag

er is niet zoiets als een ultiem antwoord op alles. er is niet 1 OS die altijd het beste is. alles hangt af van je wensen en eisen, je budget, je eigen voorkeuren, je ervaring, je al bestaande omgeving, je al bestaande hardware...

5. Yoran Essers

Yoran Essers Member

Sinds:
    26 apr 2019
    Mijn budget is zo laag als mogelijk. Ik wil het liefst iets simpels hebben. Ik ben zelf developer op Mac dus heb wel al meerdere ervaringen ik zelf heb, macos, Windows en een custom Made gebruikt. Momenteel heb ik thuis geen server lopen. Het is bedoeld voor cloud storage.

6. evilnapster

Sinds:
    22 jun 2012
    als budget belangrijk is en prestaties of redundancy secundair zijn kun je dit met een rapsberry en raspbian oplossen, das 5 tientjes en dan heb je alleen nog een disk nodig

7. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Je zou ook een "oude" pc kunnen inzetten om obv Linux (headless of een lichte desktop omgeving als LXDE) wat te doen.

Je zou kunnen proberen om een HP MicroServer (Gen 8) te vinden op marktplaats of via v&a.

8. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Xpenology draait de Synology DSM software op veel hardware.

9. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    ligt een beetje aan de eisen.
    Ik zou zelf ietsje verder gaan dan een RPI, dat is wel erg traag (maar dan ook weer erg zuinig).
    Draai zelf dit, maar dan wel met van alles en nog wat, zoals een LAMP install bv, nextcloud, subsonic, guacamole etc.
    Zeker guacamole draait niet helemaal soepel op een Pi.
    Je zegt enkel storage, als je echt helemaal niets meer wilt dan kan een pi met nextcloud. Wil je bv de encryptie gebruiken van nextcloud dan is een Pi al niet zo fijn en zou ik richting een pentium/celeron of iets vergelijkbaars van AMD gaan. Je kan beter iets ruimer gaan zitten, vind ik, zodat je mogelijkheden hebt nog wat meer te draaien.
    XpEnology is goed voor wat het doet. Als je alles zelf in de hand wilt hebben, begin dan met Arch ofzo. Als dat te heftig voor je is pak dan Debian. Sowieso een Linux distro lijkt mij the way to go (dat is DSM ook uiteindelijk). Windows en MacOS hebben te veel zooi die je op een server niet nodig hebt, zoals allerlei GUI prut. Dat kost je alleen maar performance, wat je niet wilt op een server, zeker niet op een wat low powered device.
    Als je toch een Pi pakt zou ik ook Raspbian dus niet aanraden om dezelfde reden. Pak gewoon iets met enkel een terminal.

ps. Draai zelf een eigen gemaakt hobby projectje op de thuisserver. Wellicht heb je interesse. De screenshots zijn inmiddels wel aardig verouderd, heb weinig tijd de laatste tijd.

10. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Je wilt dus een server waarop je storage draait. Neem dan FreeNAS. Maakt gebruik van ZFS en heeft de mogelijkheid tot jails/virtualisatie.