welke switch: netgear vs tp-link?

Maartenlei

Senior Member
User systemen
aansluiting op andere topics:
ik heb een soort switch nodig wil ik alles in kunnen pluggen.

heb hier een vergelijking van coolblue: https://www.coolblue.nl/vergelijken/536278/831149/616122/831152/810971
misschien heeft een van jullie eentje van dit lijstje en kan hij/zij wat ervaringen delen als reactie.
elke reactie helpt mij een keuze te maken tussen de 5 switches.

aantal poorten minimaal nodig: 4(1 in, 2 naar DECO m5/9, 1 naar pc) 8 is handig voor lange toekomst
poe nu nog niet vereist, maar wel handig voor camera's.
ipv6 toekomst bestendig.

Laatst bewerkt:

Maartenlei

Senior Member
User systemen
Als je nu zelf eens bepaald wat je belangrijk vindt? Hoeveelheid poorten, POE etc. zijn makkelijk zelf te beantwoorden toch?
daar had ik al een beetje op gesorteerd in het lijstje, maar ik weet niet of combinatie met andere tp-link apparaten (DECO m5/m9) uit maakt voor netgear.
en hoeveel je meer krijgt bij een 20gbit switch capaciteit, dan bij eentje van 16gbit.
en of je op alle poorten poe kan hebben, of dat je dan niet meer apparaten zonder poe erop aan kan sluiten(is dit antwoord; je kan ook andere op poe zetten, dan is de keuze al een stuk minder moeilijk)
dan is de keuze: poe, 8 poorten, wel of geen ipv6.

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Op een POE poort kan je ook gewone netwerkapparaten aansluiten, dus zonder POE. Let op maximaal vermogen per POE poort en het gecombineerde maximale vermogen van de gehele switch.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Lol... wat zoek je? Je hebt vier random switches die niks met elkaar te maken hebben in een lijst geknikkerd en wij moeten voor je kiezen?

De Netgear GS110TP-300EUS en GS310TP-100EUS zijn duur vanwege de SFP poorten. Gezien je vraag heb je die dus niet nodig, dus die kun je direct van de lijst schrappen.

Heb je POE nodig, zijn er ook goedkopere switches met POE zonder SFP, bijvoorbeeld de Netgear GS308P. Let op de verschillende standaarden; 802.3af en 802.3at. Let tevens op het beschikbare maximale vermogen. Let ook op dat niet alle apparaten die "POE" claimen norm-conform zijn. Sommige leechen gewoon en het verschilt of je POE switch daar aan meewerkt of niet. Gebruikt sowieso geen flutkabels. Maar <24awg (fuck die imperial unit!) volkoper.

Die GS305E is een "smart managed" ding; gewoon van wegblijven tenzij je weet dat je het nodig hebt en de GS305 nomineren voor aanschaf. Ik heb een oudere GS305 hier tijdelijk in het netwerk hangen; werkt gewoon prima.

Heb ook een GS308 (idem oudere uitvoering met plastic poortjes) al jaren in gebruikt; werkt ook prima. De GS316 werkt ook prima, momenteel zelfs met laagje stucschuursel en steenstof... de voorloper GS116 werkte ook altijd al prima tot de voeding kapot ging, maar de GS316 is gewoon zuiniger. Nog een paar jaar en ik heb de GS316 terugverdiend...

GS308P staat hier nog in de kast ergens. Had ooit leuke plannen met POE en de Netgears waren een keer in de aanbieding, maar vooralsnog niks mee gedaan.

en hoeveel je meer krijgt bij een 20gbit switch capaciteit, dan bij eentje van 16gbit.
Geen hol. Die capaciteit is gewoon aantal poorten x 2 x poortsnelheid. Ofwel 8 poorten full duplex gbit = 16 gbit. En die twee met de SFP poorten wordt het (8+2)x2=20 gbit.

Laatst bewerkt:

Maartenlei

Senior Member
User systemen
Super bedankt voor je antwoord, ik wist niet dat er veel verschil zat met poe switches.
Ik weet nu wat ik zoek, ik laat ergens nog weten welke ik heb gekozen en of jullie daar misschien feedback op hebben, of deze misschien niet vertrouwbaar is of dergelijke.

r0xz

Senior Member
User systemen
Ik zag gisteren bij de action doosjes met afbeeldingen erop langkomen met wifi routers erop, en in de webwinkel liggen ook goedkope switches volgensmij.
Ik heb geen idee welke het zijn, of je dat wilt, en of het goede versies zijn. Maar mocht je echt een goedkope/tijdelijke oplossing zoeken dan kun je daar misschien ook overwegen te kijken.
(just saying)

Maartenlei

Senior Member
User systemen
Ik zag gisteren bij de action doosjes met afbeeldingen erop langkomen met wifi routers erop, en in de webwinkel liggen ook goedkope switches volgensmij.
Ik heb geen idee welke het zijn, of je dat wilt, en of het goede versies zijn. Maar mocht je echt een goedkope/tijdelijke oplossing zoeken dan kun je daar misschien ook overwegen te kijken.
(just saying)
het is de bedoeling dat deze switch het netwerk aardig lang intact houdt en niet opeens flinke drops geeft of het begeeft.

laat ik het zo zeggen, welke switch raden jullie aan voor mij: poe, 8 poorten, Qos etc. liefst een webinterface of iets dergelijks.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Waarom kom je weer met oud spul hier aanzetten? Netgear heeft de GS308P. Ik heb ook een domme Netgear en m'n setje van 2x1 gbit werkt gewoon prima.

Bovenaan