1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welke soundbar rond 300-400 euro?

Discussie in 'Consumentenelektronica' gestart door joz, 26 sep 2018.

1. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Hoi Allemaal,

Simpele vraag; ik wil een soundbar aan gaan schaffen voor in de woonkamer rond de 300-400 euro.
    Ik zat zelf te kijken naar;
    https://tweakers.net/pricewatch/691899/harman-kardon-hk-sb20/specificaties/

Het gaat gebruikt worden voor zowel muziek als video. En vooral muziek vind ik belangrijk dat het een beetje in balans is qua klankkleur en bv niet boemerig gaat worden wat tegenwoordig nogal de trend lijkt. Luister naar veel post-rock (gitaar muziek zeg maar, voor de minder geinformeerde) zoals Explosions in the Sky e.a. Waarbij het echt jammer is als de hoge tonen slecht worden weergegeven, het bas deel kan me een beetje gestolen worden, maar is dan wel weer leuk voor (actie) films.

Ik wil geen surround systeem (meer), aangezien vrouw lief geen boxen achter de bank wilt hangen. Daarnaast gebruik ik een nVidia Shield, en een samsung TV (exacte type even kwijt), dat is het enige wat er op aangesloten dient te worden.
    ARC (Audio Return Channel) is wel een gewenst ding zodat ik de miezerige ingebouwde speakers van de TV niet hoef te gebruiken.
    Daarnaast wil ik ook eindelijk van mijn Harmony af (voornames wegens de extra lag die het ding introduceert) en is HDMI CEC ook wenselijk (ik weet dat dat altijd gokken is of het allemaal samen wil werken...).

Het budget is wel te rekken, maar enkel als het voor mijn gebruiksdoel echt aan te raden is. De Samsung K/N 950 bv ziet er erg vet uit, maar dat is me toch wel veel te duur.

En aangezien we voor zo'n 200,- aan Bol.com cadeau bonnen hebben, gaat het daar gekocht worden (dat is helaas wat beperkend). Dit raad Bol zelf aan, maar zie al gelijk iemand die niet zo blij was met muziek weergave van (post) rock;
    https://tweakers.net/pricewatch/770509/lg-sj6/reviews/

Tips en aanbevelingen zijn van harte welkom!

Laatst bewerkt: 26 sep 2018
  2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ofwel; jij wilt wél een surround systeem, maar je geeft toe aan je vrouw.

Daarmee kom je dan waarschijnlijk ook terecht bij de verschillende fasen rond een soundbar; eerst ben je er enthusiast over omdat je verlost bent van het gezeur over kabels en extra speakers. Maarja, een return to normal blijft niet hangen als iets positiefs, waardoor enkel de mindere audiokwaliteit over blijft.

Wat er helaas niet bij staat is hoe lang de gebruikers het product gebruikt hebben alvorens het te reviewen. Ik merk in mijn omgeving dat mensen aanvankelijk positief zijn over hun soundbar, maar een tijdje later toch bijdraaien naar de negatieve realiteit.

JB56 en Lip vinden dit nuttig.
  3. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Ja lastig verhaal. Je hebt in alle opzichten een punt, ik had idd de zaak gewoon opgehangen en kabels getrokken vanaf de set die ik nu heb.
    Je eigen aankoop verdedigen is iets wat iedereen neiging toe lijkt te hebben, met name als er een redelijk prijskaartje aan hangt..

4. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Vrouw eruit, nieuwe 11.2 AV Receiver erin :D

Maar anders kan je overwegen je AV Receiver gewoon met 2 speakers te gebruiken. Altijd beter dan een soundbar.

joz vindt dit nuttig.
  5. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Zoiets? Deze gebruik ik en mede gekozen ivm de extra center speaker voor TV weergave spraak.

joz vindt dit nuttig.
  6. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Thx @Gronaldo, dat is hem geworden net besteld en maar 20,- hoeven te betalen met alle cadeau bonnen erbij :)

7. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    En denk een beetje aan de buren he! :)

8. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Allemaal waar.
    Een soundbar koop je vanwege allerlei andere afwegingen, zoals makkelijk, goedkoop enz. Niks mis mee als je weinig eisen stelt aan je geluid en niet beter weet hoe het kán klinken. Voor dat type gebruiker is het vaak een prima oplossing. Maar als je al beter gewend bent, gaat het geluid van een soundbar je alleen maar teleurstellen.

9. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Heb je geen kat? Je kat af en toe op z'n staart trappen geeft ook een mooi geluid en is niet duur. Ik zou het zeker eens uitproberen. :p

10. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Hahaha buren moeten toch niet klagen? Gratis muziek en tv geluid.. Als hun het op dezelfde tv kanaal zetten hebben ze gratis surroundsound :p

11. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Ben van plan als ik hem maandag krijg, m'n oude set aangesloten te houden en ff te vergelijken met de nieuwe met verschillende soorten muziek.
    We gaan het zien,of beter gezegd horen.
    Voornaamste afweging in dit geval is vermijden van een kabel boom en wat extra's zoals een hopelijk goede CEC setup. Denk dat dat uiteindelijk goed komt, stoor me al te lang aan die trage harmony.
    Nou is de set die ik nu nog heb ook niet echt top of the line, dus ben benieuwd hoe het zich met elkaar verhoudt

12. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Laat het weten, ik ben zelf ook benieuwd!

13. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ach ja, er is ook niks mis met je keuze. Het is snel en makkelijk aan te sluiten en je hebt niet overal speakerboxen staan met losse draden.
    Ik ben alleen weinig onder de indruk van de ruimtelijke spreiding en de klank van soundbars. Dat is ook wel logisch, als je alles onderbrengt in een enkele dunne "staaf" komt er weinig terecht van stereo en al helemaal niet van surround. Dat geldt ook voor de klank, er zit geen wowfactor in die een knappe zuilspeaker wel kan voortbrengen. En laten we eerlijk zijn, dat mag je ook niet verwachten.

14. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Ja helemaal mee eens. Ik snap ook dat zo'n in verhouding kleine klankkast gewoon wat gelimiteerd is.
    Maar ik denk zelf dat het wel een mooie midden weg is tussen vrouw blij, ik blij omdat de receiver en dingen ertussen uitgaat en het geheel wat vloeiender gaat werken. De Jamo set gaat richting de study ws, zijn ook die enorme zuilen uit de woonkamer, oogt allemaal wat strakker enzo.
    En nou hou ik wel van muziek, maar ben zeker geen audiofiel, dus ik hoop dat dit goed genoeg voor mij persoonlijk is.
    Online gekocht, dus mocht het nou echt totaal nix zijn, kan die altijd nog retour binnen 2 weken.

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    ... m'n vrouw niet meer zeurt

Ziezo; ook weer gefixed ;)

16. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Tja, moeders is een factor waar je niet zomaar voorbij kan.
    Ik had hetzelfde, die "barkrukken" (een setje vintage Elipsons) moesten de kamer uit. Ach ja, dan dus maar een Kef surroundset (5005, 5 speakerboxjes met een sub) gekocht en de Elipsons naar zolder verbannen. Maar het gemis aan écht goed geluid bleef, ook de Kef's kunnen een setje goede zuilen niet vervangen. Na jaren toch de Elipsons weer ter sprake gebracht en met een ander kleurtje mocht het weer. Ik heb ze gerenoveerd en als frontspeakers ingezet. Ik ben weer rondom gelukkig. Zelfs moeders gaf toe dat het toch beter klonk......

17. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ik ben trouwens benieuwd of je al verder bent gekomen en wat de uitkomst is geworden?