1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welke RTX 2080TI icm waterkoeling

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Koyuki-kun, 19 feb 2019.

1. Koyuki-kun

Koyuki-kun Senior Member

Sinds:
    9 apr 2012
    Beste Hardware.info forummers,

Na enorm lang en met veel plezier mijn huidige pc componenten gebruikt te hebben wordt het toch echt tijd om gefaseerd over te gaan naar een nieuwe PC. De huidige onderdelen komen uit 2011 en heb ik toentertijd met de populair beschikbare waterkoeling onderdelen tot een beest van een pc omgetoverd. Voor de huidige standaarden is het niets bijzonders meer, maar des te leuker het is om weer van het begin af aan te beginnen.

Het eerste onderdeel waar ik naar wil upgraden is een RTX 2080 TI. De bedoeling is om deze als eerst met eigen koeler te laten draaien (zodat er zeker weten geen problemen mee zijn), alvorens er een waterblok op te gooien.

Nu zijn er 3 opties waar mijn ogen op gevallen zijn, waarbij de prijzen nogal uiteen lopen.

- Palit GamingPro OC €1220,- (reference pcb)
    - INNO3D Gaming OC X3 €1250,- (reference pcb)
    - Asus Strix OC €1450,- (custom pcb)

De Gigabyte Gaming OC viel mij ook op voor €1290,- echter heeft deze een fan header op een vreemde positie waardoor ik niet zeker weet of een standaard waterblok hier op past... (mogelijk dat iemand dit kan bevestigen?)

Alle bovenstaande kaarten hebben de 300A chip wat ze geschikt maakt voor overclocken.

Mijn eerste keuze viel op de Asus Strix OC vanwege de custom pcb en het feit dat deze een Bios switch heeft wat het risico met bios flashen aanzienlijk verminderd. Naast het mogelijk betere pcb (misschien verwaarloosbaar) lijkt dit een goede keuze om zo veel mogelijk uit de RTX 2080TI chip te halen. Aan de andere kant heeft deze een laag powerlimit die waarschijnlijk pas te verbeteren is met de Matrix Bios zonder functies te verliezen. Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit prima werken, echter is dit nog niet bevestigd.

De overige kaarten zijn de standaard reference design kaarten van de diverse fabrikanten. Persoonlijk heb ik geen ervaring met kaarten van Palit en INNO3D en heb ik ook geen idee hoe zij omgaan met garantie kwesties. Voor mij voelt dit aan als een risico, icm het ontbreken van de bios switch, maar mogelijk kwa prestaties maakt dit niets uit en bespaard dit toch weer makkelijk €200,- wat ook zeker niet niks is.

Als men denkt aan doorverkopen zal de strix het vast en zeker beter doen. De luchtkoeler is ook zeker weten superieur, maar meer dan 2 maanden zal die er vast niet op zitten.

Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande merken en wat zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt voor het doorlezen van dit mogelijk te lange verhaal!

Laatst bewerkt: 19 feb 2019
  2. Tjona100

Tjona100 Senior Member

Sinds:
    29 jan 2008
    Volgens mij heb je bij inno3D 2jaar garantie mits het een iChill model is (3jr)
    Palit-Gainward geeft volgens mij 3 jaar garantie alleen via de retailer, volgens mij kan je bij Palit-Gainward niet direct terecht qua garantie wat ik heb vernomen maar ik kan er naast zitten.

wat betreft waterblocks voor die asus check deze links.

https://shop.bitspower.com/index.php?route=product/product&product_id=7082

https://www.ekwb.com/news/ek-is-rel...cks-for-asus-rog-strix-series-graphics-cards/

MSI seahawk geen optie?

3. Koyuki-kun

Koyuki-kun Senior Member

Sinds:
    9 apr 2012
    MSI seahawk vind ik visueel niet zo aantrekkelijk. Mogelijk dat de Gigabyte Waterforce WB nog een optie is, maar dan wil ik die natuurlijk combineren met een gigabyte mb, echter is de waterforce variant daar van weer extreem duur (€1000,-). Misschien ook iets TE veel rgb....

4. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Ook als je de koeler eraf haalt? Volgens mij geeft alleen EVGA dan nog garantie. Stond toen ergens in een forumpost vermeld door een medewerker van EVGA (kan hem alleen niet meer vinden. Maar garantie zal het hem niet op neer komen.

Zelf zal ik kijken naar het blok wat je het mooiste vind. Kijk dan op welke kaart deze past.

5. Tjona100

Tjona100 Senior Member

Sinds:
    29 jan 2008