Welke NAS ?

Ik ben al een tijdje aan het kijken om een NAS aan te schaffen. Voorkeur heeft op dit moment de Qnap TS 453B-4G en daar om te beginnen 2x 4TB Seagate Ironwolf in te stoppen. Gisteren heb ik in een verloren momentje gekeken naar de video review van de Synology DS 918+ en dat was ook niet mis. Ik zoek in principe een back-up voor foto en video materiaal, bestanden, muziek en series/films. Voor mij betekent dit dan ook, dat ik de content zou moeten kunnen afspelen/bekijken. Vandaar de Qnap met media speler.
Echter van de Synology begreep ik dat daar een mediaspeler in geinstalleerd kan worden. Dus ja wat is wijsheid

Roel1966

Senior Member
User systemen
Dus ja wat is wijsheid
Wijsheid is dat je beter een NAS niet als back-up kan gebruiken en daarvoor nog altijd een externe harddisk de meest veilige manier is. Vooral ook als je vanaf de NAS wilt kunnen afspelen en bekijken loop je risico's.
Zelf heb ik dan ook wel een NAS ( Synology ) die ik gebruik voor het afspelen van films maar dan wel via een losse mediaplayer ( Dune HD ). Daarnaast heb ik dan een externe harddisk waarop ik mijn backups heb staan.

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Synology heeft geen mogelijkheden om direct een beeldscherm aan te sluiten, via HDMI of zo. De aansluitingen zijn er niet. Je zal dus altijd via een cliënt moeten kijken. Voor de NAS zelf zijn vele oplossingen beschikbaar om dit mogelijk te maken, zoals Plex, Video Station en anderen.

In het algemeen is de hardware wat beter bij QNAP en is Synology wat eenvoudiger qua gebruik.
Qua mediaspeler ben je meestal beter af met een losse (bijvoorbeeld NVIDIA Shield), dan kan de NAS ook op een plek waar je geen last van het geluid hebt.

Bedankt voor jullie advies en insights. Ik snap (denk ik 😊) de security issues van de NAS zo in een netwerk constructie. Maar ik kom uit de situatie dat ik backups maakte op externe ssd’s, die dan toch niet altijd even betrouwbaar bleken en zeer gevoelig zijn, vandaar mijn gedachte aan een NAS.
Voor mijn ssd periode heb ik ook al eens naar NAS gekeken, om dat dan ook te kunnen combineren met beveilig. Volgens mij had Qnap daar iets voor

xzandr

Senior Member
User systemen
Maar ik kom uit de situatie dat ik backups maakte op externe ssd’s,
Offline backups maak je het beste op HDD's, is betrouwbaarder en goedkoper.

De keus is Qnap, goed gebouwd maar moeilijk te doorgronden of Synology, makkelijker te doorgronden maar slecher gebouwd, dat is wat ik heb begrepen.
Heeft niets met bouwkwaliteit te maken, bij QNAP kreeg je qua processor en/of geheugen altijd net iets meer voor je geld, maar dat is inmiddels ook weer achterhaald.
Bekijk de laatste aanwinsten maar, dik €200.- tot €340.- en je krijgt een soc uit 2015 en 1GB geheugen...je ben d'r mooi klaar mee.
https://nl.hardware.info/nieuws/717...31k-nas-modellen-voor-thuisgebruik-tot-4-bays

Laatst bewerkt:

joz

Senior Member
User systemen
Heeft niets met bouwkwaliteit te maken, bij QNAP kreeg je qua processor en/of geheugen altijd net iets meer voor je geld, maar dat is inmiddels ook weer achterhaald.
Bekijk de laatste aanwinsten maar, dik €200.- tot €340.- en je krijgt een soc uit 2015 en 1GB geheugen...je ben d'r mooi klaar mee.
Thecus is meer het merk waarbij dat geld. Zie bv deze;
https://maxict.nl/thecus-n4810-nas-desktop-ethernet-lan-zwart-data-opslag-server-p7184810.html

Krijg je een Celeron N3160 en 4GB bij voor een best schappelijke prijs.
Ik heb zelf een 4200Eco gehad van hun. Opzich prima apparaten, maar de software was toen niet zo fancy als die van Synology of QNAP.
Maar nog steeds uitgebreid genoeg, en ook best een aardige community die packages maakt er omheen. Nooit wat gemist wat dat betreft maar alleen het smoeltje was wat minder fancy dan Synology of QNAP.

division

Senior Member
User systemen
Zelf heb ik een qnap bevalt me altijd prima, zelfs tot de dag van vandaag ontvang ik ook nogsteeds updates voor beveiliging. jaartje geleden heb ik een Synology nas voor mijn overbuurman besteld met 2x 4tb iron wolf schijven. Interface is iets anders maar algemeen kan je met beide niet mis. Ieder zijn meug maar ik zelf vind Qnap interface fijner dan van Synology

ik heb een Synology DS918+ aangeschaft met 2 Seagate Ironwolf 4 TB schijven om te beginnen en een Ironwolf 510 240 GB SSD . Nu maar afwachten en alvast inlezen inlezen en inlezen

Netjes. Het begin is makkelijk. Schijven erin, aansluiten op de router, met je PC verbinding maken en DSM installeren.
Ik neem aan dat je met 2 schijven kiest voor RAID-1. Met een 3e schijf kan je dan naar RAID-5.

Na installatie 3 dingen doen:
  1. Je NAS een vast IP adres geven. In je router even kijken wat de range van DHCP is;
  2. Op de NAS een nieuw account aanmaken met admin rechten met een goed wachtwoord. Inloggen met dat nieuwe account en daarna het standaard admin account uitzetten, niet weggooien!
  3. Normale gebruikers accounts aanmaken voor jezelf en familieleden.
Heb je vragen, stel ze hier.

Suc7

als ik je nog een tip mag geven: ik heb Qnap NAS met een Dune mediaplayer en gebruik zelf het prograama Yadis ( Just Another Dune Interface Server) om videofilms/ series af te spelen en te indexeren. Yadis haalt dalle info uit IMDB database, schelt hoop werk, altijd up to date, wel effe een ding met instellen, maar als het loopt dan ben je superblij en het staat ook goed.

Beste allemaal, mijn pakje is aangekomen en ik moet nu eerst nog een hoop andere zaken oplossen alvorens ik met uitpakken en installeren ga beginnen. Ik houd jullie op de hoogte van enige vorderingen, in ieder geval bedankt voor alle raadgeving, TOP

Ik ben inmiddels in staat gebleken alles in elkaar te zetten en aan te sluiten. De NAS is zover gekomen dat DSM geïnstalleerd is. Vervolgens heb ik de gedeelde schijven laten maken en ben ik gestrand op de pariteitscontrolle want de spanning viel uit. Vanavond nieuwe ronde nieuwe kansen

Na een lange radio stilte, toch even bijpraten en weer een vraag natuurlijk. Dat met die afgebroken pariteitscontrole viel wel mee, toen de spanning er weer op kwam zo'n 3 wkn laten ging ie gewoon aan en was benaderbaar. Ik heb wat passwords gemaakt en wat files erop gekopieerd, ging allemaal prima. Echter met vastleggen van de passwords heb ik ergens iets gemist, want nu, ik heb 'm inmiddels in de meterkast gebouwd, toen ik 'm opstartte gisteren kwam ik er niet meer in en natuurlijk te vaak geprobeerd, dus is het IP adres geblokt. Ik moet contact zoeken met de systeembeheerder en dat ben ik zelf:(:(, dus kom ik niet verder

Bovenaan