1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welke NAS kopen?

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Jelmer27, 16 jul 2017.

1. Jelmer27

Jelmer27

Sinds:
    16 jul 2017
    Hallo iedereen,

Ik ben Jelmer en ben 27jaar oud. Ik ben recent eigenaar geworden van een nieuwe tv > Samsung qled 65 inch 7c.

Deze tv heeft:
    - 4k hdr 10bit ondersteuning
    - Quad core processor
    - 4hdmi +3 usb aansluiting
    - DLNA
    - ingebouwde mediaplayer
    - wifi ingebouwd
    - tv is aangesloten met ethernet kabel.

Ziggo > 150mbit per seconde internet bundel.

Nu ben ik een grote film en serie freak en ik was altijd van een grote verzameling dvd + blu Ray hebben.
    Daar ben ik nu totaal van afgestapt en heb een externe harde schijf gekocht en daar films opgezet.
    Deze kon ik dan aansluiten op me tv en speelde ze het prima af.
    Alleen de externe harde schijf kapte er opeens mee. Nu wil ik dus over naar een NAS.

Ik heb nu een goede torrent site gevonden waar ik legit 4k hdr kan downloaden en heel veel remuxes blu Ray.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan over hoe een NAS werkt en dat klinkt alsof of dit een perfecte oplossing is om zoveel mogelijk films en series te hebben en er overal toegang tot hebben.

Alleen ik maar minimale kennis over computers en ik zou graag jullie advies willen hebben over wat voor NAS ik zou moeten kopen.

Waar ik dus op zoek naar ben is:
    - Minimaal 4 schijf ruimte liefst 8tb schijven
    - Veel downloads achter elkaar aan kunnen.
    - 4k hdr ondersteuning

De NAS ga ik dus aansluiten op de switch. Daar is mijn tv en laptop ook op aangesloten. Want dan héb je de snelste verbinding.

Nu kwam ik op intenet tegen dat mensen hun films dan streamen van de NAS naar de tv toe. Alleen bestaat er al een NAS die 4k hdr kan streamen, of kan je de NAS beter aansluiten met een Hdmi kabel.
    Ik heb wel een Google Chrome cast 4k dus kan ik die dan gebruiken?

Het is nogal verwarrend en overweldigend wat ik nu moet kiezen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Dankje jullie wel

2. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Aangezien je TV zover ik kan nagaan een 100 Mbit/s verbinding heeft, is dat de zwakste schakel in het geheel. Elke moderne NAS heeft minstens een 1 Gbit/s verbinding.
    Als je die 4 schijven naast je TV wil hebben ratelen kan je een NAS met HDMI nemen. Wil je dat lawaai in de meterkast verstoppen kan je zonder HDMI af.

Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan en zou ik een Synology overwegen, maar dat is vooral vanwege mijn jarenlange ervaring met dat merk.

3. Jelmer27

Jelmer27

Sinds:
    16 jul 2017
    Dankje voor de reactie

Ja lijkt mij wel handig. Misschien dom van mij maar ik dacht dat die NAS tegenwoordig redelijk geluid stil zijn.

Dus de tv snelheid is dus de zwakste schakel zegt u. Maar als die NAS zo hoge snelheid kan ik net zo goed streamen.
    Alleen is die snelheid genoeg voor 4k hdr content?

Gebruik je die plex app hiervoor om het op je tv te bekijken?

4. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Een NAS op zich maakt niet veel geluid, HDD's die downloaden en worden gebruikt om data naar de TV te verzenden zal je ongetwijfeld horen. (tenminste mijn 2 Red's wel)
    Met 100 Mbit/s ja
    Een normale Synology is daar niet geschikt voor, dat hoeft ook niet Synology heeft daarvoor een app waar mee je op je Samsung content kan afspelen. (kan trouwens ook met de Chromecast)

5. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    @Jelmer27

Als je heel weinig ervaring hebt met computers dan is een Synology misschien nog wel te hoog gegrepen voor je? Of je moet er flink wat tijd in willen steken want het is een prima apparaat met zeer veel mogelijkheden.

Maar er is iets anders wat ik niet begrijp. Je verzamelwoede. Waarom zou je alles maar willen downloaden? Kijk je al die Terabytes aan films dan zo vaak? Ik download al een paar jaar niet meer. Je kan tegenwoordig alles streamen. Dan zou je bijvoorbeeld een Mediaspeler met Kodi kunnen overwegen.

6. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Wellicht, maar dat zou dan voor waarschijnlijk alle NAS-sen gelden. Synology is naar mijn mening het meest duidelijke (eenvoudigste) qua instellingen en gebruik.

7. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Als je 27 (Jelmer27) jaar bent moet dat toch allemaal geen probleem zijn

8. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Moet vroeg of laat toch Jelmer28 worden, pfff lastig hoor :confused:

9. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Met die Synology heeft ie een mooie NAS voor als ie later groot is :D

Maar alle gekheid op een stokje, een NAS is de beste keuze inderdaad, al zou je zelfs een Windows pc kunnen nemen.