Welke monitor bezorgt me geen last aan mijn ogen.

Hoi,

Mijn Samsung Syncmaster TFT monitor heeft na 13 jaar de geest gegeven :-( In mijn zoektocht naar een goede nieuwe monitor heb ik volgende schermen reeds geprobeerd. Maar nog steeds niet iets gevonden waar ik me 100% comfortabel bij voel.

1. Eizo FlexScan EV2451-BK
Deze monitor kreeg een ultimate reward op HWI. Mooie kleuren. Maar heel veel weerspiegeling in het scherm. Ik zag mijn armen zo in het scherm zwaaien. Ook als de monitor niet aanlag! :-( Het IPS paneel beviel me ook niet zo (vrij intense kleuren). Na 15 minuten werken, kreeg ik al last van mijn ogen (soort druk op mijn ogen).

2. AOC G2590PX
Kreeg een excellent reward op HWI. De weerspiegeling in dit scherm was ook sterk aanwezig.

3. HP EliteDisplay E243
De weerspiegeling in dit scherm was redelijk ok. Maar de intense kleuren in het IPS paneel vielen me wat tegen. Geen idee of dit aan die IPS technologie ligt. Maar ik krijg veel sneller last van mijn ogen met dergelijk paneeltype voor me. Op het internet vond ik meer informatie hierover terug. Blijkbaar zijn er nog mensen die een IPS paneel niet zo goed verdragen kunnen. Zodoende maar een TN paneel genomen.

4. Asus VG258QR
Voorlopig is dit mijn monitor. De weerspiegeling in dit scherm is ok (geen last van). Het scherm bevat Asus Eye Care Technologie. De kleuren zijn ook in orde (niet te intens). Het is een TN paneel. Wel is de helderheid van het scherm veel te hoog voor me. 400 cd/m2 (ipv de gebruikelijke 250 cd/m2). Ik heb al wat zitten spelen met de helderheid en het contrast. Maar krijg dit toch niet helemaal goed. Ik heb lichtjes last van astigmatisme. Waardoor de randen rond de letters (bij een zwart/wit contract) teveel beginnen te 'glowen'. Met mijn oude Samsung TFT monitor had ik hier geen last van. :-(

5. Nog te onderzoeken
- Ik heb een BenQ BL2405HT (met Eye Care Technologie) besteld om eens te proberen (TN Paneel, 2 ms reactiesnelheid, 75 Hz, 92 ppi, 250 cd/m2).
- Een Dell P2419H (wel met een IPS Paneel helaas, 5 ms reactiesnelheid, 60 Hz, 92 ppi, 250 cd/m2) had ook goede reviews (zacht scherm voor de ogen)

6. Wat ik zoek
Ik zoek een +- 24 inch monitor, met herstelbare (ergonomische) voet in de hoogte. Een helderheid van rond de 250 cd/m2 lijkt me aangewezen. Aansluiting via HDMI moet er zeker opzitten, DisplayPort en/of DVI-D zou ook handig zijn. Het scherm is vooral aangenaam voor de ogen. Niet teveel een lichtbak. Geeft een scherp en rustig beeld. Dat niet flikkert. Alsook (en dat kun je jammer genoeg niet lezen uit de specificaties) heeft geen last van weerspiegeling. Die Eizo FlexScan EV2451-BK zou volgens de specificaties anti-glare zijn. Maar weerspiegelde zijn omgeving vreselijk ! En als er iets is dat heel vermoeiend voor de ogen is, dan is het wel om een extra beeld (zijnde jezelf) achter je scherm bezig te zien.

Zijn er nog mensen die last van hun ogen met hun monitor hadden ?
En wat hielp er uiteindelijk.

Alle feedback is welkom.

eismc2

Senior Member
User systemen
Wat ik in je wenslijst nog mis, is wederom een Samsung monitor.. is daar een reden voor?
En poeh, je geeft ons wel een hoop werk om voor jou uit te zoeken wat voor jou het beste is. Is het mogelijk om de wensenlijst nog wat verder in te korten zodat we hier niet allerlei merken en types af hoeven te gaan roepen?

Het kiezen van een monitor is veelal een erg persoonlijke bezigheid, in mijn ervaring helpt het als je er een flink aantal zelf gaat bekijken in de winkel, desnoods met een flash-stickje met je eigen test afbeeldingen of videootjes erop.

- Nee, geen echte reden. Bij het invullen van mijn voorkeuren op HWI bleef toevallig geen Samsung monitor over.
- In punt 6. (wat ik zoek) heb ik mijn wensen opgegeven.
- Het is lastig om weten of een monitor aangenaam "aanvoelt" voor de ogen of niet. Je kan dat enkel ondervinden.
- Idem met de weerspiegeling in het scherm (ook al staat de monitor uit). Ook dat kun je enkel zien in de praktijk.
- Ik kan eventueel ook eens een MediaMarkt binnen stappen. Zien wat er daar van monitors staat. Andere winkels ken ik zo niet met veel showmodellen.

Ik ben tevreden van de Dell P2419H monitor.
- IPS paneel schijnt het best voor de ogen te zijn (mits je geen black light bleeding, IPS glow hebt).
- Deze Dell P2419H heeft dit niet
- TCO label + Energystar + blue light filter (in beeld verwerkt) + flicker free
- Weerspiegeling in scherm (als het uitstaat) is ok.
- Mooie kleuren
- 60 hz, 5 ms reactiesnelheid is ok.
- Helderheid van 250 cd/m2 is wat ik nodig heb (niet te fel)

Ik ervaar het scherm als zacht voor de ogen.
Kan er uren naar kijken, zonder last te ondervinden.

Het heeft een tijd geduurd, maar ik heb gevonden wat het best bij me past.

Op dit topic mag een slotje komen.

Dabomb

Senior Member
User systemen
Wat ik in je wenslijst nog mis, is wederom een Samsung monitor.. is daar een reden voor?
En poeh, je geeft ons wel een hoop werk om voor jou uit te zoeken wat voor jou het beste is. Is het mogelijk om de wensenlijst nog wat verder in te korten zodat we hier niet allerlei merken en types af hoeven te gaan roepen?

Het kiezen van een monitor is veelal een erg persoonlijke bezigheid, in mijn ervaring helpt het als je er een flink aantal zelf gaat bekijken in de winkel, desnoods met een flash-stickje met je eigen test afbeeldingen of videootjes erop.
Waar wil je tegenwoordig nog monitors bekijken? Bijna alles is zo goed als online.. Als ik in zijn schoenen zou staan, zou ik bij god niet weten welke winkels ik in mijn omgeving zou moeten bezoeken..

Tegenwoordig is het bestellen, dan bekijken.. Ben je tevreden mee, dan houden.. Ben je er niet tevreden mee, gewoon terug sturen i.v.m de wet koop op afstand.

Dan moeten ze er maar voor zorgen dat er fysieke winkels zijn.

Skip vooral de Asus, vaak veelste duur voor wat je werkelijk krijgt. En ook slechte HQ control.

Dabomb

Senior Member
User systemen
Bij Informatique kan je nog genoeg monitors bekijken en ik gok dat dat ook kan bij Coolblue.
Moet je daar wel in de buurt wonen, als je in Zeeland woont word het een ander verhaal? Of huur jij dan een helicopter om op het dak te landen biij Informatique..

En daarnaast is het niet zo dat een bedrijf die alle monitors verkoopt ze ook niet allemaal in de etalage voor bezichtiging hebben staan om het maar zo te zeggen.

eismc2

Senior Member
User systemen
@Dabomb Ik krijg eerder het idee dat jij je zit te vervelen hier.. die post die je van mij quote is al bijna twee weken oud.
De Ts geeft afgelopen vrijdag aan dat hij geslaagd is in het vinden van een goede monitor en ik ben blij voor hem. Slotjeverzoek betekent Einde Oefening.
Dat de moderatie toelaat om door te keuvelen.. tja.

Waarschijnlijk omdat mensen de hardware nu thuis kunnen proberen,althans dat lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak,maar zeker weet ik dat niet.
Denk het ook, het wordt steeds meer een afhaal/servicebalie ipv. een winkel.
Weinig hardware nog , veel reclame.
Bij alternate kan je wel je BBQ uitzoeken ;)
Jammer, ging vroeger graag langs om in de B waren bak naar koopjes te zoeken.

Dabomb

Senior Member
User systemen
@Dabomb Ik krijg eerder het idee dat jij je zit te vervelen hier.. die post die je van mij quote is al bijna twee weken oud.
De Ts geeft afgelopen vrijdag aan dat hij geslaagd is in het vinden van een goede monitor en ik ben blij voor hem. Slotjeverzoek betekent Einde Oefening.
Dat de moderatie toelaat om door te keuvelen.. tja.
Ik kreeg eerder een idee dat je loopt te trollen en ruzie probeerd uit te lokken. Waar baseer je dat op dat mij reactie niet serieus zou zijn.
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien.. My bad.. Maar dan hoef je nog niet zo schoffelig tegen mij te reageren..
En dit is niet de eerst keer dat je zo aanvallend naar mij reageerd.

eismc2

Senior Member
User systemen
Chill Winston
Ik kreeg eerder een idee dat je loopt te trollen en ruzie probeerd uit te lokken. Waar baseer je dat op dat mij reactie niet serieus zou zijn. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien.. My bad.. Maar dan hoef je nog niet zo schoffelig tegen mij te reageren..
En dit is niet de eerst keer dat je zo aanvallend naar mij reageerd.
Ik hoef natuurlijk niet alles maar voor lief te nemen. Maar deze reactie van jou beschouw ik als een flame.

Bij deze heb ik je dan ook gerapporteerd.

@eismc2 Je hoeft niet zo verdedigend te reageren, een forum is nu eenmaal geen 'live' chat. Integendeel, als er één locatie is waar je twee weken na dato nog kan reageren op iets, dan is het wel een forum. @Dabomb maakt in dit geval ook een punt, fysieke winkels zijn er nu eenmaal minder en minder.

Wat betreft het slotverzoekje: voor zover ik weet hebben wij die nooit consistent ingewilligd. Het kan zijn dat het her en der gebeurd is, maar dan grijp ik terug op "uitzonderingen bevestigen de regel". Het is overigens ook niet omdat de TS geholpen is dat een topic per se gesloten moet worden. Het verdere 'gekeuvel' kan namelijk voor iedereen nog tot iets leerrijks leiden, en dat is nu eenmaal waar een forum om draait, althans in mijn optiek.

Vanaf hier dus graag terug on-topic, op een vriendelijke en respectvolle manier.

nutty

Senior Member
User systemen
Waarna jij daar gaat kijken om vervolgens de monitor van je keuze ergens anders op internet te kopen want dat scheelt mooi 10 euro met die winkel.
Daar zit zeker een kern van waarheid in,maar er zijn ook klanten die dit juist waarderen van de winkel,en om deze winkel overeind te houden toch de aankoop bij de winkel doen,vooral als ze al goede ervaringen hebben natuurlijk.
Hangt natuurlijk wel af van de grootte van het prijsverschil.
Maar in grote lijnen werkt het zoals jij aangeeft inderdaad.

Bovenaan