1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welke laptop voor m'n dochter

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door huif, 28 mrt 2019.

1. huif

huif Member

Sinds:
    14 dec 2016
    Beste,
    laptop is bedoeld voor een student (universiteit) en zal niet gebruikt worden om te gamen, enkel voor multimedia, photoshop, etc...dus geen al te zware toepassingen
    Dit zijn bepaalde vereisten die zeker moeten aanwezig zijn
    1. azerty layout + nummeriek toetsenbord
    2. niet al te groot en niet te zwaar (zo kom ik wellicht uit bij 15,6 inch want bij de kleinere is er meestal geen nummeriek toetsenbord aanwezig)
    3. ik heb een bepaalde voorkeur voor asus omdat ik daar goede ervaringen mee heb, msi, dell en lenovo heb ik nog nooit gehad, dus daar kan ik niet over oordelen, maar zeker geen hp en acer
    4. budget....max. 1200€
    5. stevige constructie
    6. nieuw
    7. ssd van minimaal 256GB
    8. processor van laatste generaties, minimaal i5/i7 of Ryzen5/7
    9. minimaal 8GB ram geheugen, weet niet of 16GB een grote meerwaarde geeft
    Aankoop van nieuwe laptop is nodig want haar oudere laptop (6 jaar oud inmiddels) is te traag geworden.....

Nu heb ik onderstaande modellen bekeken die me wel aanspreken

https://nl.hardware.info/product/505007/asus-vivobook-s15-s530fn-bq184t-be

https://www.alternate.be/ASUS/Zenbo...inch-laptop/html/product/1513591?event=search

er zitten verschillen tussen, vivobook heeft i7 processor en zenbook i5 processor, maar prestatie is miniem, ook heeft de vivobook 256gb ssd + 1tb hd en de zenbook 512gb ssd en geen hd, prijs vivobook 949€ en zenbook 1199€

Nu...welke van de twee zouden jullie mij aanraden (en o ja..uitzicht speelt ook een rol, is voor een meisje he...maar ik vind beide wel mooi) - of zouden jullie mij een andere laptop aanraden

alvast bedankt voor jullie hulp en feedback hierop

groeten
    huif

2. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
  3. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik zou denk ik voor een Huawei Matebook 13 gaan. Volledig aluminium chassis, licht, compact, goed IPS beeldscherm met hoge 2160x1440 resolutie. Het hogere scherm is makkelijker met documenten en ergonomisch. Nieuwste Intel 9560 wifi: 1733mbps. Zie ook de HWI-review.
    Ter vergelijk: Vergelijkingstabel Laptop-BE van MZw
    Het verlies van een keypad zou ik accepteren. Ze zijn ook los te koop (zelfs draadloos) als je er bijvoorbeeld thuis wel gebruik van wilt maken.
    PS: ik zie nu dat alleen de i5-uitvoering een Azerty toetsenbord, de i7 is Qwerty.

4. evilnapster

evilnapster Senior Member

Sinds:
    22 jun 2012
    universiteiten hebben soms(vaak? ik heb niet met alle ervaring) specifieke wensen en eisen voor laptops (hoeveelheid USB poorten, specifieke accuduur, bepaalde gpu's). heb je daar ook rekening mee gehouden?

5. huif

huif Member

Sinds:
    14 dec 2016
    nee, heb daar inderdaad nog geen rekening mee gehouden maar ze zal niet direct een richting aan de universiteit volgen die it gericht is of waarvoor ze zware tekenprogramma's zal nodig hebben....richting zal master taal en letterkunde zijn....
    Nu...iemand ervaring met één van deze twee laptops hierboven aangegeven

Mzw, bedankt voor je hulp hierin maar keypad moet zeker geintegreerd zijn in (naast) toetsenbord, maakt 't handiger om uit je luie zetel (of bed) op de laptop te werken

@Herman Conejo,
    bedankt voor de links, de eerste had ik al doorgenomen, de andere twee nog niet, zal dit vanavond eens rustig bekijken

6. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Heeft de Uni geen actie? Veel universiteiten bieden laptops aan voor zowat inkoopprijzen. Het mooie hier aan is dat je onsite support hebt (op de Uni loopt er iemand rond die problemen direct oplost) en gelijk een laptop hebt die voldoet aan de eisen van de Uni.

7. huif

huif Member

Sinds:
    14 dec 2016
    geen idee..zal eens navragen...als de beslissing gevallen is (kan nog wel enkele maanden duren) zal ik 't zeker niet lataten om dit hier te posten op 't forum

8. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Zeer goed. :)

9. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Grappig, ik zit al 33 jaar in het IT vak, werk dagelijks met PC's en laptops en ik heb het numerieke keypad nog nooit gebruikt.
    Ik zou me er niet op blindstaren.

Hier al eens naar gekeken?
    https://tweakers.net/reviews/6960/laptop-best-buy-guide-april-2019.html

10. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Oh, kijk eens aan. Nog een eyeopener. :)

Enig idee waarom zo'n numerieke keypad dan uberhaupt op een toetsenbord zit, want nu ik er beter naar kijk, naar mijn toetsenbord, zitten al die toetsen van het numerieke keypad ook elders op een andere plaats nog een keer op het toetsenbord. Beetje dubbel werk, zeg maar.

11. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Ja, om compatibel te zijn met van die oude calculators met een telstrook. Voor die nummer kloppers die de hele dag getallen aan het typen waren. Dat waren ze dus zo gewend.

Leuk dat het erop zit maar echt wel overbodig dus. En dit is dan nog een moderne. De oude hadden uiteraard geen display.

12. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Er zijn mensen die het gebruiken om in combinatie met de Alt toets de vreemde tekens te typen.

https://www.starr.net/is/type/altnum-du.html

Hermano Conejo vindt dit nuttig.
  13. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Oh, cool man. Bedankt voor de link. Top. Super gaaf.

14. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Graag gedaan :)

15. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Dat is inderdaad wel eens handig als je een euro teken wil hebben maar verder ga je dit natuurlijk niet uit je hoofd leren. Daar heeft Windows de Character Map voor.

16. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Ah, ah, ah ... moet nou wel een beetje om mezelf lachen. :rolleyes:

17. huif

huif Member

Sinds:
    14 dec 2016
    Zelf zit ik op m'n werk ook zo'n 8 uur per dag op een laptop en/of pc....nu...wij werken constant met stuknummers en daar is een nummeriek toetsenbord echt niet weg te denken

18. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Ik ken een paar oldtimers die gebruiken het nog steeds, en het grootste deel zonder spieken, maar die kennen ook nog een telefoonnummer of 30 uit het hoofd, dat maak je nu ook niet vaak meer mee.

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hé! Ik zit er dus niet op te wachten getallen met twee handen te moeten invoeren he. Links de 3D muis, rechts de gewone en het numpad.

Op m'n Thinkpad heb ik een soort van Numlock, dan fungeren andere toetsen als numpad;

Fn+ScrLk en dan heb ik op 7,8,9; u,i,o; j,k,l; m mijn numpad. Dat is één van de redenen waarom ik een W520 heb gekocht en geen *30. Er is nu wel meer aanbod van 15,6" met volledig numpad, maar dat heeft weer andere nadelen. Lenovo had het beste toetsenbord tot 2012, daarna hebben ze een of andere barbaar er aan laten knutselen.

20. luis diaz sanchez

luis diaz sanchez Member

Sinds:
    22 mei 2019
    Tips voor het kopen van een laptop voor kinderen
    • Schermgrootte: tussen 10 en 14 inch, als 'ie meegaat naar school.
    • Gebruikt je kind de laptop alleen thuis? Kies dan voor 13-17 inch,
    • Intern geheugen: 4 GB voldoet prima (maar hoe hoger, hoe vlotter de laptop werkt).
    • Batterijduur: minimaal 4 uur.
    • Processor: voor school-gebruik een Celeron of Pentium, bij intensiever gebruik een i3 of i5 en voor extreem intensief gebruik een i7.
    • SSD harde schijf: aanbevolen (laptop start sneller op en wordt minder kwetsbaar).
    • Gewicht: liefst niet meer dan 1,7 kg als 'ie meegaat naar school.
    • Accessoires: goede hoes voor de bescherming van het apparaat en een muis voor gemakkelijke bediening.