Welke laptop is het best voor foto-en filmbewerking? Maximaal budget: 999€

Tomba71

Member
Beste Forumleden, ik voeg mezelf even toe.

Hopelijk mag ik deze vraag hier in dit forum onderwerp plaatsen. Of moet ik een eigen onderwerp/vraag aanmaken?
Wil namelijk niet TamaraJ in de weg zitten met mijn vraag.

Ben namelijk net als de Forumstarter TamaraJ, opzoek naar een laptop voor video- en fotobewerkingen.
Budget is helaas nog minder €999,00. ZUCHT.... :(
Ben helaas afgekeurd dus ik heb niet meer budget, dit bedrag is met veel moeite bij elkaar gekomen.

Voor mij puur als hobby/ tijdinvulling wil ik een website over auto's gaan opzetten.
Denk dan aan plaatsen van artikelen/nieuws, foto's en video's van evenementen, testritten, bijeenkomsten.
Deze media zal ik zelf moeten bewerken.

Nogmaals alles op amateur niveau hoor, wat er allemaal uit kan groeien zie we dan wel weer.

Is allemaal nog nieuw voor mij dus moet echt van alles nog gaan leren zoals website maken, video/foto bewerking.
Ook hier een vraag over, welke software ik voor website en voor foto/video bewerken kan gaan gebruiken. Zal wel adobe zijn maar weer erg prijzige abonnementen.

Heb al jaren 17" Asus N75SF laptop, top ding maar te oud. Dus liefst weer een 17" en met een mat scherm want ik word gek van lichtinval op huidige laptop.

Aangezien ik waarschijnlijk foto's en video's buiten de deur maak en deze misschien snel wil kunnen plaatsen is een laptop een betere optie dan een desktop? Al vraag ik mij af of ik dit daadwerkelijk buiten de deur zal doen? Denk eerder dat ik dat thuis zal gaan doen. Laptop om bij bedrijven (sponsoren) video's te laten zien lijkt mij wel handig.

Sorry ik weet dat ik niet echt doelgericht over kom maar ik ben al maanden aan het kijken maar zie door de bomen het bos niet meer. Twijfel twijfel en twijfel en ben bang dat ik iets koop wat niet geschikt is en heb er jaren voor moeten sparen. Helaas kan ik niet werken, hoe graag ik ook wil, mijn lichaam laat mij in de steek.

Kom steeds te duur uit ( budget) of kom bij game laptops terecht!
Heb nu deze gezien, is eigenlijk een game laptop maar volgens mij voldoet die ook prima of zie ik dit verkeerd?

https://www.bol.com/nl/p/asus-tuf-fx505ge-bq149t-gaming-laptop-15-6-inch/9200000103007403/

Zit ik met de volgende componenten goed of kan het best wat minder (lees goedkoper maar nog steeds goed mee te werken voor video/foto op amateur niveau)?
Want heb het idee dat ik met onderstaande componenten veel te veel eis voor wat ik ermee wil gaan doen of?

Componenten:
  1. 17"
  2. intel i7 kom steeds uit op i7-8750H
  3. Videokaart NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4gb
  4. SSD + HDD voor opslag media
  5. Mat scherm
  6. Scherm Full HD of beter
  7. Liefst numeriek toetsenbord maar geen keiharde must, heb nog oud usb numeriek keyboardje liggen.
  8. Werkgeheugen 16gb? Of is 8gb ook nog goed

Plus ik word steeds onzekerder wat ik nu moet doen:

1. 17" laptop die ik mee kan nemen?
2. Kleinere laptop 14" of 15,6"? Dan thuis deze aansluiten op monitor?
3. Desktop voor bewerkingen, plus simpelere kleine laptop ( geschikt voor lichte foto/video bewerkingen)
4. Misschien een 2-1 voor onderweg en "zwaardere" desktop thuis?

Wat raden jullie aan voor mijn bovengenoemde situatie? Echt elke mogelijkheid/advies is meer dan welkom.
Zoals jullie zien ben ik door het zoeken steeds onzekerder geworden en kom met steeds meer diverse mogelijkheden.

Zit dus ook te denken aan een ( kleinere 14/15,6" en misschien 2-1) laptop die ik makkelijk mee kan nemen en als ik thuis ben kan aansluiten op een dock en via een grotere monitor kan gaan bewerken. Maar ook dat moet ik dan weer aanschaffen, dus zou allemaal van budget van €999,- moeten. Dat is denk ik onhaalbaar.

Hoor Roel1966 praten over een desktop, vroeger altijd gehad en beviel goed. Laatste 10 jaar alleen laptops. Met laten bouwen heb ik al totaal geen ervaring mee. Waar, welke componenten, hoe en waar je dit het beste kan laten maken? Geen idee!

Maar oom hier geldt weer, budget! Sorry, maar ik kan echt niet meer bij elkaar krijgen zonder in financiële problemen te komen.
Toen ik nog kon werken was dat geen probleem maar nu... zucht.

Nou is een heel verhaal maar probeer zo duidelijk mogelijk te zijn. Mits de vragen hier niet op zijn plaats zijn, mijn excuses maar waar kan ik die dan stellen? Is de eerste keer dat ik wat op het forum plaats.

Alvast dank voor eventuele tips.

Gr. Tomba

Ruud Rutten

Senior Member
Als je echt serieus iets wil gaan doen met foto/videobewerking zit je al snel aan een Dell XPS of Macbook Pro.

De meeste gaming laptops hebben helaas een scherm dat zo vaal is als een parasol die 10 jaar buiten heeft gestaan :D

Tomba71

Member
Als je echt serieus iets wil gaan doen met foto/videobewerking zit je al snel aan een Dell XPS of Macbook Pro.

De meeste gaming laptops hebben helaas een scherm dat zo vaal is als een parasol die 10 jaar buiten heeft gestaan :D
Beste Ruud, maar bedankt voor je bericht. Heb ik weer wat geleerd, maar over schermen van game laptops. Dat wordt hem dan inderdaad niet.
De door jou genoemde laptops zijn helaas ver boven min budget plus ik ben absoluut geen professionele foto en videobewerking van plan. Maar begrijp absoluut jouw advies. Dank je

Jonas Verhofsté

Forum Crew
@Tomba71 : In het vervolg best even je eigen topic aanmaken, das wel zo vriendelijk naar de anderen toe. Geen probleem voor nu, ik heb de berichten afgesplitst. Als je de titel zou willen aanpassen stuur je me maar een pb. ;)

Voor de rest welkom op ons forum en succes met je zoektocht!

Tomba71

Member
@Tomba71 : In het vervolg best even je eigen topic aanmaken, das wel zo vriendelijk naar de anderen toe. Geen probleem voor nu, ik heb de berichten afgesplitst. Als je de titel zou willen aanpassen stuur je me maar een pb. ;)

Voor de rest welkom op ons forum en succes met je zoektocht!
Beste Jonas,
Mijn excuses, dat was absoluut niet mijn bedoeling, het is de eerste keer dat ik het forum gebruik.

Was er al bang voor en had dat ook speciaal in het bericht vermeld, twijfelde van... als ik nieuw topic aanmaak dan "vervuil" ik misschien het forum met soortgelijke berichten. Vandaar dat ik hem bij een bestaande vraag plaatste.

Maar nogmaals mijn excuses voor het ongemak
Heel erg bedankt voor het aanpassen en aanmaken van nieuw Topic.

Groet Tomba

MZw

Senior Member
Dat je steeds bij een gaming laptop uitkomt is te verwachten. Voor gaming liggen de eisen voor de videokaart vaak nog wat hoger, voor videobewerking de eisen aan het beeldscherm. Voor beide geldt:
- Upgraden cq. onderdelen vervangen is vaak niet mogelijk. De levensduur is daardoor vaak ook korter als bij een desktop.
- Vanwege beperkte koelingsmogelijkheden zijn de temperaturen vaak hoog en de koeling onder belasting goed hoorbaar.
- Als je probeert te bezuinigen leidt de kwaliteit van het beeldscherm daar vaak onder.

De intel i7 8750H is een prima keus. Relatief zuinig, maar met 6 cores en hyperthreading zou ik beslist wel voor 16Gb gaan.
Enkele opties die aan jou wensen voldoen zijn: Vergelijkingstabel Videobewerking van MZw
ASUS FX505: 15,6"beeldscherm met flinke kleurafwijkingen, GTX1050Ti
HP Paviljon: met 15,6"beeldscherm, grote 70W accu, maar met de GTX1060 ook de snelste en meest stroom verbruikende videokaart.
ASUS FX705: de enige 17,3" met lichtere GTX1050 videokaart. de grote 64W accu is nodig omdat een groot scherm veel stroom verbruikt.
Van deze drie zou de HP mijn voorkeur hebben, hopelijk een beter beeldscherm, grote accu en snelle videokaart. Lijkt ook een meer neutrale, minder gaming, look te hebben. Leverbaarheid is een aandachtspunt.
In iets andere configuratie ook getest: https://nl.hardware.info/reviews/8695/hp-pavilion-gaming-15-review-knallen-zonder-fratsen.

Bovenaan