Welke GPU moet ik halen voor het meeste FPS

OFar58

Member
CPU : Intel Core i5 2500 @ 3.30GHz
RAM : 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
GPU : 1024MB ATI AMD Radeon HD 6800 Series (Sapphire/PCPartner)
SSD : 119GB SAMSUNG SSD 830 Series (SSD)
HDD : 931GB Western Digital WDC WD10EZEX-08WN4A0 (SATA)
Motherboard : MSI P67A-GD65 (MS-7681) (SOCKET 0)

Dit zijn de specs van mijn PC, en ik krijg geen hoge FPS bij meeste games. Bijvoorbeeld bij Fortnite krijg ik 10-30 FPS met alle settings op low, dus gewoon slecht.

Nu kan ik me al bedenken dat het 99% ligt aan de GPU. Dus ik moet een nieuwe videokaart aanschaffen toch? Als je andere dingen wilt voorstellen om te doen voor hoger FPS/beter prestatie laat dat aub ook weten.

Mijn budget is €500 en ik ben ook gewoon bereid om tweedehands aanteschaffen.
Nu zocht ik beetje op het internet en heb wel intresse in de NVIDIA Gtx 1080, maar ik vond er heel weinig over, wat ik wel vond was van de merk MSI of Gigabyte. Laat ik dan even me vragen stellen: Welke GPU moet ik aanschaffen? Welke merk is het beste? Wat zijn de verschillen tussen de verschillende merken 1080?

Laatst bewerkt:

division

Senior Member
Ik mag toch echt hopen dat je geen 1080 gaat gebruiken icm die i5 2500?? Als je voornamelijk fortnite speelt ben je het beste af met een gtx 1660 of rx 570, rx 580.. En als je nou ook even vermeld welke type voeding je hebt?

OFar58

Member
Ik mag toch echt hopen dat je geen 1080 gaat gebruiken icm die i5 2500?? Als je voornamelijk fortnite speelt ben je het beste af met een gtx 1660 of rx 570, rx 580.. En als je nou ook even vermeld welke type voeding je hebt?
Nee ik ga niet alleen Fortnite spelen, maar wil ook games zoals Witcher, Assasin creed , PUBG etc. spelen.
En ik heb als het goed is een 600W voeding, waarom zou een 1080 niet lukken met i5.

suijkerbuijk

Senior Member
gebruik even gpu-z https://www.techpowerup.com/gpuz/
Zodat we weten wat voor 6800 serie je heb
amd vega 56 heeft een prestatie tussen de nvidia 1070ti en de 1080
Nieuw 280euro
Intel Xeon E5-2623 V3 er in gebruikt via ebay rond de 200euro

Persoonlijk zal ik gewoon overstappen.
Amd ryzen 2600 met bordje b450 200 euro
ddr4 2x8gb 3200 80 euro
nvidia gtx 1650 of een stap hoger. 200 euro
Geld in stoppen in zo antiek bord zal ik niet meer doen en die gewoon lekker verkopen.

Laatst bewerkt:

Manyuken

Senior Member
CPU : Intel Core i5 2500 @ 3.30GHz
RAM : 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
GPU : 1024MB ATI AMD Radeon HD 6800 Series (Sapphire/PCPartner)
SSD : 119GB SAMSUNG SSD 830 Series (SSD)
HDD : 931GB Western Digital WDC WD10EZEX-08WN4A0 (SATA)
Motherboard : MSI P67A-GD65 (MS-7681) (SOCKET 0)

Dit zijn de specs van mijn PC, en ik krijg geen hoge FPS bij meeste games. Bijvoorbeeld bij Fortnite krijg ik 10-30 FPS met alle settings op low, dus gewoon slecht.

Nu kan ik me al bedenken dat het 99% ligt aan de GPU. Dus ik moet een nieuwe videokaart aanschaffen toch? Als je andere dingen wilt voorstellen om te doen voor hoger FPS/beter prestatie laat dat aub ook weten.

Mijn budget is €500 en ik ben ook gewoon bereid om tweedehands aanteschaffen.
Nu zocht ik beetje op het internet en heb wel intresse in de NVIDIA Gtx 1080, maar ik vond er heel weinig over, wat ik wel vond was van de merk MSI of Gigabyte. Laat ik dan even me vragen stellen: Welke GPU moet ik aanschaffen? Welke merk is het beste? Wat zijn de verschillen tussen de verschillende merken 1080?
Gewoon lekker gaan sparen en wat knaps kopen...oftewel gewoon geen cent meer in dit redelijk antiek wordend systeem stoppen :(
Het is ook al geen 2500k model dus overclocken zit er ook niet in...
Een GTX1080 zal waarschijnlijk maar 50-60% van zijn potentie kunnen behalen met die cpu... (als ie dat al haalt...)

OFar58

Member
gebruik even gpu-z https://www.techpowerup.com/gpuz/
Zodat we weten wat voor 6800 serie je heb
amd vega 56 heeft een prestatie tussen de nvidia 1070ti en de 1080
Nieuw 280euro
Intel Xeon E5-2623 V3 er in gebruikt via ebay rond de 200euro

Persoonlijk zal ik gewoon overstappen.
Amd ryzen 2600 met bordje b450 200 euro
ddr4 2x8gb 3200 80 euro
nvidia gtx 1650 of een stap hoger. 200 euro
Geld in stoppen in zo antiek bord zal ik niet meer doen en die gewoon lekker verkopen.
Is het echt niet te redden, want heb momenteel geen zin om een totaal nieuw machine te bouwen. Dat wil ik later 100% doen maar voorlopig niet. Ik dacht ik pleur er een 1080 erin en krijg hoger FPS, werkt het niet zo

suijkerbuijk

Senior Member
Is het echt niet te redden, want heb momenteel geen zin om een totaal nieuw machine te bouwen. Dat wil ik later 100% doen maar voorlopig niet. Ik dacht ik pleur er een 1080 erin en krijg hoger FPS, werkt het niet zo
Nee het werk niet zo.
De gpu max word ook bepaald door je cpu.
Als jouw cpu te sloom is staat jouw gpu uit zijn neus te eten wachten op data en zak je fps .
Als jouw gpu te sloom is dan staat jouw cpu uit zijn neus te eten wachten tot hij de data kan verzenden.

Beter een gpu die te sloom is dan de cpu .
Een cpu te sloom is en duw een dikke kaart in zijn de prestatie rustige een klassen lager.
Dat is de reden dat ik je de ene tip geef om alles te vervangen .
De ryzen 2600 kost 130 euro en fiets met nieuw games rondje om die van jouw.
Jij heb een intel met maar 4 core 4\4 treads
De amd ryzen 2600 bezit 6 core 6\12 treads en is zeker toekomst bestendigt
De nvidia 1650 of de amd vega 56 zijn sterk genoeg
De nvidia 1650 kan je makkelijk 1080p gamers draaien en de amd vega 56 zelf 1440p met veel fps (denk aan 60\100fps)

Als je iets doet doe het dan ook in een keer goed .

xzandr

Senior Member
Nee het werk niet zo.
De gpu max word ook bepaald door je cpu.
Als jouw cpu te sloom is staat jouw gpu uit zijn neus te eten wachten op data en zak je fps .
Als jouw gpu te sloom is dan staat jouw cpu uit zijn neus te eten wachten tot hij de data kan verzenden.

Beter een gpu die te sloom is dan de cpu .
Een cpu te sloom is en duw een dikke kaart in zijn de prestatie rustige een klassen lager.
Dat is de reden dat ik je de ene tip geef om alles te vervangen .
De ryzen 2600 kost 130 euro en fiets met nieuw games rondje om die van jouw.
Jij heb een intel met maar 4 core 4\4 treads
De amd ryzen 2600 bezit 6 core 6\12 treads en is zeker toekomst bestendigt
De nvidia 1650 of de amd vega 56 zijn sterk genoeg
De nvidia 1650 kan je makkelijk 1080p gamers draaien en de amd vega 56 zelf 1440p met veel fps (denk aan 60\100fps)

Als je iets doet doe het dan ook in een keer goed .
Het verbaasde mij ook, maar het valt nog alles mee hoor: https://www.gpucheck.com/gpu/nvidia-geforce-gtx-1080/intel-core-i5-2500-3-30ghz/ultra?lang=nl&currency=eur.
Ik zie ff niets staan over het geheugen, maar dat zal wel een 16GB zijn denk ik.
Leuke site wel.

suijkerbuijk

Senior Member
Het verbaasde mij ook, maar het valt nog alles mee hoor: https://www.gpucheck.com/gpu/nvidia-geforce-gtx-1080/intel-core-i5-2500-3-30ghz/ultra?lang=nl&currency=eur.
Ik zie ff niets staan over het geheugen, maar dat zal wel een 16GB zijn denk ik.
Leuke site wel.

https://www.gpucheck.com/compare/nvidia-geforce-gtx-1080-vs-amd-radeon-rx-vega-56/intel-core-i5-2500-3-30ghz-vs-intel-core-i5-2500-3-30ghz/ultra?lang=nl&currency=eur

Koop geen gigabyte versie aub dan kan je stront aan de knikker hebben.
Ding werk gewoon niet goed .

suijkerbuijk

Senior Member
Ja doet vroeg ik me ook af wat zijn de verschillen van de verschillende merken, mij lijkt Nvidia het best omdat het populair is maar ik weet het niet.
Oke er zijn maar twee gpu fabrikanten
nvidia en amd serie die chips worden los verkocht .
Asus ,gigabyte , msi en enzzzz kopen die chips en maken dan een kaart en word het verkocht .
De gigabyte 56 geeft gewoon veel problemen daarom het advies om niet te nemen.

Verder kijk je naar je budget en daar koop je de gpu die je wilt .
Daarna ga je kijken welke merk videokaart je wilt hebben of dat deze in je budget wilt.

De amd vega 56 kost 280 euro en heeft de prestatie van een nvidia rtx2060 maar bezit geen raytracing .
Dus de vraag die je eerst moet stellen is of je wel of geen raytracing wilt hebben .
wil je dat wel dan moet je een nvidia 2000 serie gaan kopen omdat hun de enigste zijn op dit moment.
Zeg je ik wil geen raytracing dan kan je naar de amd vega of nvidia 1000serie gaan kijken .

Wat voor monitor heb je ? 1080p of 1440p ?
Dat maak ook heel veel uit namelijk .
Wil je 1440p draaien dan heb je ook een dikke gpu nodig .
Bezit je een 1080p monitor dan kan je goedkopere kaarten kopen.

succes

Delinquent

Member
Persoonlijk zou ik een RX 570 8GB kopen. Kijk in de hardware.info prijsvergelijker waar hij het goedkoopste is. Sapphire, Asus, MSI zijn prima merken.

Veel geld besteden aan een nieuwe videokaart terwijl die tegengehouden wordt door je langzame processor is sonde van je geld. Dus of je koopt zo'n brute kaart in een nieuwe build of je koopt zo'n RX 570 waar Fortnite prima op draait. 70 fps op hoogste settings kan je wel verwachten.

Je kan ook een Nvidia concurrent kopen echter is de prijs/prestatie verhouding van de RX 570 wel erg goed.

Bovenaan