1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welke goede gratis virusscanner?

Discussie in 'Overige software en programmeren' gestart door philpend, 10 aug 2017.

1. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Sinds minstens 10 jaar gebruik ik de gratis AVG- virusscanner en ben daar altijd zeer tevreden over geweest (en heb nooit virussen gehad). De laatste tijd begint AVG mij echter steeds meer te irriteren met allerlei reclame pop-ups en pogingen om mij software te laten installeren die ik niet wil.

Welke andere goede gratis virusscanner zouden jullie mij adviseren? Voor de duidelijkheid: ik ben dus niet op zoek naar een betaalde virusscanner.

2. Giverne

Giverne Senior Member

Sinds:
    2 feb 2017
    Ik denk dat je met Windows defender en gezond verstand al een heel eind komt. Ik heb van de week hier een artikel over gelezen, weet alleen niet meer waar. Zal eens zoeken.

Zelf gebruik ik Eset Nod32, kost ca. 5 euro per jaar en ik heb nergens last van.

3. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Vroeger had ik Nod32, sinds een jaar of 8 gratis Avira. Avira brengt wel af en toe een pop-upje linksonder die ik altijd wegklik. Avira wil ik gaan aanschaffen.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Daarmee heb ik ook dit resultaat gehaald;

5. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Inmiddels AVG verwijderd en Defender ingeschakeld. Eens kijken hoe dit gaat. Iedereen dank voor de input!

6. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Gebruik al jaren Comodo Internet Security. Tot hier toe met deze geen problemen gehad. Wel bij installatie opletten welke modules je wenst te installeren (bij mij enkel de antivirus en firewall)

7. andre@home

andre@home Senior Member

Sinds:
    22 jul 2001
    Ik heb al jaren Avast Free en heb ook nergens last van... ;)

PS: Defender is wel beter geworden de laatste jaren maar haalt het niet bij oa Avast.
    Van avast installeer ik alleen vnl de viruscanner, mail checker, webbescherming.
    De rest is ballast die me te kort bij de privacy komt (ze bieden ook een password manager aan en dat voor een gratis product...)
    Ze willen er toch iets voor terug hebben, dus ik installeer alleen het strikst noodzakelijke.
    Alle systemen van ega, zwagers, broer, met Avast hebben nog nooit problemen gehad.
    Als er een betere komt en de argumenten overtuigen me na doorlezen van meerdere bronnen dan ben ik zo over naar een andere scanner.

8. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
  9. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Nou is het met dit soort statements natuurlijk de vraag of je nooit hebt opgemerkt of daadwerkelijk nooit hebt gehad.
    Verder niets persoonlijks (geld ook voor mijzelf nml), maar dergelijke statements snijden geen houd, er geen last van hebben != er geen hebben. Een goede keylogger, rootkit of malware die je credentials wilt jatten, heb je juist niet in de gaten :)
    Het is niet meer zoals in 1980 toen mensen die dingen meer als grap maakte (en je systeem ook redelijk konden bricken, maar de intentie was heel anders; geen oog voor financieel gewin).
    Voor beetje goed geschreven software heb je het pas in de gaten als ineens je inlog van je online mail niet meer werkt. Dus ws heb je er ook daadwerkelijk geen last van, maar wie zegt dat het niet in een DB is beland waar nog met de hand even wat mee gedaan moet worden (maar voorbeeld).

Daarnaast ben ik het er mee eens dat virusscanners eigenlijk meer kwaad dan goed doen;
    - Performance impact.
    - Ze zijn vaak zelf ook zo lek als een mandje en creëren juist beveiligingsgaten die helemaal niet aanwezig zijn in het kale OS (genoeg in het nieuws geweest).
    - Allerhande compatibiliteits problemen.
    - Soms word ineens een library van Windows geblacklist en boot niets meer.
    - De gebruiker wordt lax en denkt toch wel veilig te zijn door de scanner.
    - Virussen e.a. worden getest op detectie in scanners wat daardoor een beetje zijn doel voorbij gaat.
    etc. etc.

Gezond verstand met gedegen IT kennis brengt je veel verder, kost geen geld en kan je ook toepassen op andere vlakken dan virussen en crapware.

Laatst bewerkt: 14 aug 2017
  10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ik heb geen idee wat houd voor materiaal is.

Zo kon Saddam ook niet bewijzen dat hij geen WMD had.

11. Moonie

Moonie Member

Sinds:
    27 feb 2017
    Een Aanrader is Bitdefender Antvirus Free , heb vorige maand een zestal Free Virusscanners getest en deze werk als een speer, en er is een X64 versie die zeer snel en accuraat scant. En reclame kan je uitzetten.

Superieur aan Defender, Sophos was een draak van een scanner die wil ik nooit meer.
    Commodo is te traag op heden en irritant wegens arrogante meldingen en reclame.

Verder eens per week scannen met Anti Malware bytes houd je systeem clean.

12. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Gezond verstand + Windows Defender. Als je domme dingen download of op links klikt houden virusscanners het toch nooit op tijd tegen.

13. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Jij bent een mooie. Ik zal jouw tip doorgeven aan mijn moeder!
    Mijn ma heeft trouwens geen IT-kennis, alleen gezond verstand. Gaat richting 90 en nog nooit een virus gehad dus blijkbaar hoef je alleen gezond verstand te hebben.

14. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Het is maar een opinie, mag je mee doen wat je wilt. Ik snap dat je niet makkelijk een one size fits all oplossing hebt voor dit probleem en dat er altijd uitzonderingen zijn.
    Ik ben sterk van mening dat een gedegen ICT opleiding, cursus or whatever, zeker helpt. Een quote van Jayson Street

Overigens, zoals vaak het geval met zulke dingen is een opinie gebaseerd op andere, bv;

https://www.google.nl/amp/www.techr...ams-have-become-the-problem-not-the-solution/

https://www.google.nl/amp/s/www.the...v_joins_antivirus_roasting_chorus_its_poison/

https://www.schneier.com/blog/archives/2014/05/is_antivirus_de_1.html

Schneier is wel interessant btw, geeft goede talks.

En iets over smartphone auto correct.

Laatst bewerkt: 15 aug 2017
  15. 4578946

4578946 Senior Member

Sinds:
    30 jul 2015
    Ik heb zo een beetje alle gratis av pakketen wel gehad door de jaren heen. Beste is op dit moment bitdefender en kaspersky free. weinig tot geen pop ups. bitdefender is iets hoger in ram gebruik dan kaspersky. Avast en avira, ook prima alleen wat meer pop ups.

En dat performance argument gaat niet op als je een beetje een redelijk systeem hebt. Die tijd is wel voorbij.

16. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Dat is niet waar, je kunt de super computer uit de UT pakken met een 7200 RPM HDD zal het altijd een performance impact hebben.

avira is zwaar, en je krijgt gigantish veel popups/spam
    kaspersky was de beste 10 jaar geleden, veel te zwaar geworden.
    de rest is gewoon troep.

Kortom windows defender is je beste optie, die werkt bij mij sinds vista zonder problemen, heeft tot nu toe altijd alles geblokt wat geblokt moet worden, en heeft mij nog nooit een false positive gegeven.

17. 4578946

4578946 Senior Member

Sinds:
    30 jul 2015
    Met een redelijk systeem bedoel ik dus een systeem met SSD. En kaspersky free is helemaal niet zo zwaar. De free versie is juist lichter dan de betaalde die wat meer features heeft. En bitdefender is zeker geen troep. Als AV je pc langzaam maakt is het tijd voor een upgrade. Die ene FPS is het mijn digitale veiligheid iig niet waard.

Dat jij geen virus hebt gekregen met alleen windows defender wil natuurlijk niks zeggen. Maar ook met fatsoenlijk AV wil dat natuurlijk niet betekenen dat je perse veilig bent.

Ik zie het zo: 100% veiligheid bestaat niet, maar je kan er wel alles aan doen om zo veilig mogelijk te zijn. En sommige mensen interesseert dat niet zo, dat kan.

Laatst bewerkt: 17 aug 2017
  18. robbee

robbee Senior Member

Sinds:
    23 jul 2014
    Opgelet met 'gezond verstand' als argument, virussen kunnen echt wel buiten jouw weten om op je pc terecht komen. Al onze 'vertrouwde' software zit barstensvol lekken die te exploiten zijn, officiële download links en repositories worden gekaapt door hackers, add-netwerken worden geïnjecteerd met malafide cookies en javascript, etc etc.

Ik doe het zelf ook met Windows Defender sinds windows 10 en recente tests wijzen uit dat het bij de beste AV's zit. En je hebt er geen irritante spam van. Als je echt een third-party software wil, kan ik je ook wel Avira aanraden.

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Tuurlijk. En het mooiste daarvan is als de download van je gratis virusscanner is gekaapt :D

Eighty Three en robbee vinden dit nuttig.
  20. Eighty Three

Eighty Three Senior Member

Sinds:
    17 aug 2017
    Ik had laatst ondanks windows verkenner ook weer iets gedownload wat in mijn browser nestelde, malwarebytes, cache leeg halen en de browser resetten was de oplossing. Ik ga dus maar voor een goede betaalde alles in één pakket want je kan ook ondanks je gezonde verstand af en toe fouten maken. Ondanks een goede beveiliging loop je alsnog risico, want mijn EA account ook weer eens gehackt na 5 jaar. Ik kan nog wel gamen maar niet meer mijn account aanpassen want de beveiligingen vraag is veranderd naar iets in het Oekraïens dus dat word maandag weer bellen met EA Help.