Welke frequentie gebruikt jouw draadloze netwerk?

Welke frequentie gebruik je vooral in jouw draadloze netwerk?

• Voornamelijk 2,4 GHz

Stemmen: 122 19,6%
  • Voornamelijk 5 GHz

Stemmen: 181 29,1%
  • Zowel 2,4 als 5 GHz

Stemmen: 293 47,1%
  • Ik gebruik geen draadloos netwerk

Stemmen: 23 3,7%
  • Anders, namelijk (reageer)

Stemmen: 3 0,5%

• Total voters
    622

Sw333t

Senior Member
User systemen
Alleen voor wat consoles, tablets en onze telefoons is er 2,4Ghz beschikbaar. Voor de laptop is er 5Ghz beschikbaar (en sommige familieleden hebben 5ghz op de telefoons).

Voor de rest zijn de vaste pc's bedraad aangesloten (Gigabit), maar hebben ze als backup ook nog een 5Ghz AC stick.

Wil alles nog gaan omzetten naar een mesh netwerk met dedicated backhaul via powerline. Zoiets als de TP-Link Deco P7.

In mijn woonomgeving zit de overgrote meerderheid van de WiFi-netwerken nog op 2.4 Ghz en zijn er slechts 2 netwerken op 5 Ghz te vinden, waaronder 1 van mij dus.. Zoals zo vaak dus denk ik dat een poll op een techie website als deze niet echt representatief is voor de rest van de maatschappij.. In ieder geval niet voor mijn woonomgeving..

1x Ubiquity AC-Lite op 5Ghz op de 1e verdieping midden in het huis (bouwjaar huis = 2012)
Hiermee overal goed bereik. Alleen in het tuinhuisje 10 meter van de achterdeur af heb ik net aan bereik.
Ik had dit niet verwacht van 5Ghz in een modern huis i.v.m. beton.

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
5GHz en 2.4GHz, 5GHz heeft wel minder storing van anderen, maar 2.4GHz signaal draagt verder/komt beter door muren etc. heen.

Gebruik het alle bij, als ik via WiFi het signaal van de 5GHz wat te zwak vind wat verder op in huis of buiten dan pak ik de 2.4GHz (buiten vrijwel geen 5GHz signaal meer)

Bovenaan