Welke frequentie gebruikt jouw draadloze netwerk?

Welke frequentie gebruik je vooral in jouw draadloze netwerk?

• Voornamelijk 2,4 GHz

Stemmen: 122 19,6%
  • Voornamelijk 5 GHz

Stemmen: 181 29,1%
  • Zowel 2,4 als 5 GHz

Stemmen: 293 47,1%
  • Ik gebruik geen draadloos netwerk

Stemmen: 23 3,7%
  • Anders, namelijk (reageer)

Stemmen: 3 0,5%

• Total voters
    622
2,4Ghz want betere penetratie door de muren heen.

Heeft er tevens mee te maken dat UPC té cheapskate is de functionaliteit voor dual-band zenden niet geünlocked heeft voor de eindgebruiker maar de hardware dit wel kan, want wifispots werken er ook doodleuk naast, anders had 5Ghz er ook naast gedraaid.
Echter wifispots is uitgeschakeld.

Tevens wordt het enkel gebruikt voor telefoons, draadloos netwerk boeit me toch minder.
Uiteraard is er wel een mac adres whitelist aanwezig met een sterk wachtwoord.

Vind het verder gewoon leuk om als extra stoorzender te fungeren omdat ik niets heb met draadloos. :p
Ben alleen nog niet gek genoeg om daarvoor zoals een vriend met twee AC3200's beiden met 2,4Ghz en 5Ghz vervuiling een deel van een wijk te domineren.

Als er geen telefoons waren stond het gewoon uit.

Flipking94

Senior Member
User systemen
Ik werk zowel op het 2.4 als 5Ghzkanaal, om zo een gelijke verdeling van de gebruikers thuis over je thuisnetwerk te hebben. Als je met 5 personen intensief op éénzelfde kanaal zit tegelijkertijd, ga je dat ongetwijfeld ondervinden. Beide hebben zo hun voor- en nadelen, maar als je met meerdere personen tegelijk op het internet intensief bezig bent (zoals films streamen, gamen online, ...) is de optie van twee kanalen tegelijkertijd gebruiken het voordeligst.

ik heb zowel 2.4 als 5 maar gebruik voornamelijk de 5.
Met de 2.4 had ik op veel plekken geen bereik (zelfs in de zelfde kamer zo'n 6 meter van de router af had hij moeite), waarschijnlijk door dat iedereen in de flat al op die freq zit wat voor storing zorgde wat met de 5 een stuk minder is want daar heb ik overal goed bereik. (hij pakt mijn WIFI soms zelfs op als ik beneden de flat loop terwijl de router 7 verdiepingen hoger staat)

En mix van beide, zowel 2,4 en 5Ghz ligt namelijk ook aan het apparaat of die 5Ghz ondersteund.
Maar het liefst de vaste netwerk aansluiting :).

Laatst bewerkt:
KRACK knalde WPA-2 aan stukken, dus Wi-Fi is voor mij permanent verleden tijd. Bluetooth was rond die tijd ook al zo lekker lek als een mandje. Het is natuurlijk te verwachten als je je data over de lucht verstuurt dat men manieren vindt om de beveiliging te omzeilen of te kraken. Eén zwakke schakel minder dus.

4Dpixel

Senior Member
User systemen
Ik heb meerdere routers geprobeerd, van midrange tot high end, maar als ik van mijn woonkamer (waar de router staat) naar de keuken loop heb ik in de keuken geen 5Ghz meer, een combinatie van 2.4 en 5 Ghz is voor mij noodzakelijk. Ook doe ik geen hele spannende dingen op WiFi, alle belangrijke zaken zijn bekabeld aangesloten, dus tsja voor de meeste dingen is 2.4 snel zat.

royrc

Senior Member
User systemen
Ik gebruik alleen bekabeld voor mijn PC.
Ik herinner me nog dat ik vroeger wifi van mijn oude Tele2 modem probeerde te gebruiken en het signaal was al gehalveerd na een paar meter. Sindsdien heb ik geen wifi meer geprobeerd.

Bovenaan