Welke frequentie gebruikt jouw draadloze netwerk?

Welke frequentie gebruik je vooral in jouw draadloze netwerk?

• Voornamelijk 2,4 GHz

Stemmen: 122 19,6%
  • Voornamelijk 5 GHz

Stemmen: 181 29,1%
  • Zowel 2,4 als 5 GHz

Stemmen: 293 47,1%
  • Ik gebruik geen draadloos netwerk

Stemmen: 23 3,7%
  • Anders, namelijk (reageer)

Stemmen: 3 0,5%

• Total voters
    622
Thuis maak ik standaard gebruik van de 5GHz frequentie op een Linksys EA6400 met deze draadloze apparaten die ik heb:

• Mijn Galaxy S8+
• Mijn tablet LG G Pad 8.3
• Lenovo 520-15IKB (2017) onze notebook
• De Galaxy S8+ van mijn vrouw
• LG 55EG910V OLED televisie

Ik merk dat ik overal in huis goede bereik heb op de 5GHz frequentie en vind ik nog beter dan de 2.4GHz, doordat er minder storing op de 5GHz-frequentie zit.

Laatst bewerkt:

mindwarper

Senior Member
User systemen
enige draadloze apparaten die ik heb:
- Nefit Thermostat Easy op 2,4 GHz
- Mijn S7 edge en S5 4G+ op 5GHz
al de rest via een complexer (hier nu niet relevant om uit de doeken te doen) bekabeld netwerk

Zowel 2,4 en 5Ghz, maar Wifi heeft geen prioriteit bij mij in huis. Als het niet werkt, dan.. euh.. werkt het niet..
Server down: Direct actie
Wifi down: kan morgen wel..

ik heb 2,4ghz uitgeschakeld omdat de 5ghz band nooit word gebruikt als ik verbinding wil maken. Het zal wel aan de router van Ziggo liggen. Helaas is de verbinding met de TV ook vaak slecht.

2.4Ghz. 5 heeft simpelweg te weinig bereik voor Roaming. Ik heb 2 Draytek AP902`s hangen welke prima beide kunnen maar in de praktijk pakken onze spullen altijd 5GHz wanneer je dat niet wilt. Bijvoorbeeld als je met de kinderen van binnen naar buiten, beneden of boven rond loopt zit je steeds in de handover tussen accespoints. Helaas heb je dan vaak 1 streepje bereik en waardeloze snelheden. In de telefoons staat automatisch verbinding maken nu uit en in de praktijk gebruik je dan nooit 5Ghz. Ik zou nog eens kunnen spelen met de handover thresholds maar time is money helaas.

2.4GHz werkt het beste, meer bereik dan bij 5GHz. Ik heb liever een werkende wat tragere WiFi verbinding dan een snelle verbinding die er af en toe uitklapt. Indien er een kabelverbinding mogelijk is... altijd de kabel!

TheBrones

Senior Member
User systemen
Helaas alleen nog 2,4 ghz maar dan wel met 3 accespoints door het hele huis om een beetje bereik te hebben. Ik vraag me af of 5GHZ dit voor elkaar kan krijgen. Zit er wel aan te denken om eerst een ubiquiti acces point te halen om te testen.

Hier 2 ap’s (woonkamer en zolder) met zowel 2,4 al de 5. De 2,4 is voor de tussen verdieping en de tuin. De 2,4 hebben beide een aparte SSID aangezien ik gemerkt heb dat de mobile apparaten niet altijd snel switchen naar de AP met het sterkste signaal.

Alle vasten apparaten zijn natuurlijk bedraad want daar kan geen AP tegenop.

Ik heb ze beiden maar de 2,4 GHz wordt toch meer gebruikt, puur vanwege de betere bereikbaarheid.
Overigens gebruiken alleen de mobiele telefoons en tablets de wifi (dus de snelheid is niet zo'n heel groot issue), waar mogelijk zit de overige apparatuur allemaal op het bedrade netwerk.

Gezien we geen internet kabels door het huis hebben liggen gebruikt elk apparaat (ook desktops) WiFi.
De hele buurt zit op 2.4GHz dus die verbinding is ontzettend onstabiel.
WiFi AC is de enige manier op fatsoenlijke snelheden te krijgen dus al onze apparaten thuis gebruiken het 5GHz netwerk tenzij ze het niet ondersteunen.

Bovenaan