Welke capaciteit heeft je eerstvolgende harde schijf?

Welke capaciteit heeft je eerstvolgende harde schijf?

• Minder dan 4 TB

Stemmen: 56 13,7%
  • 4 TB

Stemmen: 45 11,0%
  • 5-7 TB

Stemmen: 20 4,9%
  • 8-10 TB

Stemmen: 56 13,7%
  • 11-14 TB

Stemmen: 9 2,2%
  • 16 TB

Stemmen: 12 2,9%
  • Ik wacht op een betaalbare exabyte disk.

Stemmen: 9 2,2%
  • Ik koop alleen nog maar solide state (SSD's).

Stemmen: 201 49,3%

• Total voters
    408
Ja, harde schijven. Lekker interessant, toch? Nou ja, ze gaan inmiddels wel tot 16 TB (review binnenkort bij Hardware.Info, uiteraard). Alleen, moet je dat wel willen in je huis-tuin-en-keuken desktop, zelfs als dat een superdeluxe Gaming BaTtLeStAtIoN is met meer threads dan een luxe dekbed en meer verlichting dan Times Square bij nacht?

Kortom, ga je gewoon voor een 4 teebeetje voor je noodzakelijke maar wat minder vlotte opslag, ga je voor maximaal, heb je een andere sweet spot of vraag je je af waarom je favoriete hardware site twee paragrafen besteedt aan technologie uit de vorige eeuw?

De multiple choice opties gaan er enigszins vanuit dat 4 TB momenteel qua prijs per GB én initiële investering momenteel de interessantste is, ook qua potentieel voor risicospreiding. Kortom, die krijgt zijn eigen optie - maar als we het mis hebben, willen we het uiteraard graag weten. Vandaar immers de vraag. Die zo maar eens tot een vergelijkende test zou kunnen leiden.

Forum m8

Senior Member
Ik koop HDD's alleen nog voor opslag, niet voor OS disk. Dan altijd zo groot mogelijke platters en een even aantal koppen.

Laatst gekochte is een 4TB Red met als het goed is 3x1333GB en 6 koppen.

De volgende zal wel weer een stukje groter zijn, maar ik ben geen liefhebber van te veel platters

NieuwRetroGamer

Senior Member
Ik wil nog een keer een SSHD van 2TB kopen voor de computer naast de TV als primaire schijf. Er kan maar 1 3,5 inch schijf in. Dus dan maar een combinatie.:)

Edit: niet dat dit mijn laatste schijf zal worden, misschien ook nog wat voor de andere computers.
Ook voor mijn thuis server wil ik misschien nog schijven kopen. Zou er een vergelijking gemaakt kunnen worden tussen normale consumenten schijven en de bedrijfs/enterprise SAS schijven?

Verder is mijn grootste schijf een Toshiba X300 6TB. Gekocht vanwege de test van HWI.
Voor mij was de snelheid belangrijker dan de geluidsproductie.
Geluidsproductie komt bij mij meestal op de laatste plaats.
De computers bij mij zijn net sportwagens met allemaal een ander geluid:)

Laatst bewerkt:

philpend

Senior Member
Ik heb vorig jaar mijn oude 2Tb Hdd’s vervangen voor nieuwe die iets groter zijn (2 x 3Tb). Ik hoop/verwacht dat over een jaar of twee de prijzen van ssd’s zover gezakt zijn dat ik over kan gaan op een volledig ssd systeem.

Wormwiel

Senior Member
De laatste twee door mij gekochte schijven zijn:
2006: 320 GB HDD
2014: 500 GB SSD

Dus tja, als ik over 10 jaar een schijf koop zal ik nog wel 's reageren in dit topic :D

wouter99

Senior Member
Misschien dat ik de schijven in mijn server vervang als ik die volgende maand ga upgraden. Zullen dan 2TB schijven worden. Gebruik nu 4 320GB in RAID 10 voor performance, een 1TB voor van alles en nog wat en heb een 2TB in m'n PC die ik eigenlijk ook in de server wil hebben. Als ik de schijven vervang wordt het waarschijnlijk iets van 4 schijven in RAID 5 of zo. Betwijfel of me dat de kosten waard zijn, heb niet zo enorm veel opslag nodig

niels-van-wooning

Senior Member
In de computers die ik nu gebruik heb ik alleen M2's zitten.

Verder nog wel wat oude computers staan die ik niet meer gebruik,
daar zitten nog normale SSD's in of Normale HDD's.

Data en oude foto's opgeslagen op wat USB's.
Heb geen server.

JMM

Senior Member
Zit te denken om m'n 2TB HDD te vervangen door de Intel 660p 2TB maar ik wacht nog ff af want het is nog geen echte must.
Laagste prijs is 207€ en dat vind ik toch al goed betaalbaar.

Heb verder nog een 500GB en 1TB SSD en een als ik tot kopen moest overgaan ben ik wel HDD vrij..:)

Laatst bewerkt:

ruftman

Senior Member
Ik heb vorig jaar mijn oude 2Tb Hdd’s vervangen voor nieuwe die iets groter zijn (2 x 3Tb). Ik hoop/verwacht dat over een jaar of twee de prijzen van ssd’s zover gezakt zijn dat ik over kan gaan op een volledig ssd systeem.
Ik hoop met je mee....

Freeco

Member
Mijn NAS heeft 3x4TB in RAID5, dus netto 7,3TB. Mocht ik moeten uitbreiden komt er gewoon nog een 4de 4TB disk bij.
M'n desktops thuis hebben gewoon een SSD voor het OS en applicaties, en wat tijdelijke data.

CriticalHit_NL

Senior Member
Ik stem maar gewoon 16TB maar dat zal in de nabije toekomst nog niet zo snel gebeuren, moeten tegen die tijd de prijzen ook wat normaler zijn maar ik denk dat 16TB dan al een stuk betaalbaarder en beschikbaar is.

Halverwege 2018 had ik al drie HGST He10 8TB Ultrastar schijven op de kop getikt voor ~€282,-
Deze schijven 'vervangen' de dataopslag die de oude HGST 7K4000 4TB Deskstar drieling onder hun hoede hadden, de datahoeveelheid in contrast met de overgebleven schijfruimte begint het bij mij te jeuken als de grens van 1TB schijfruimte over wordt benaderd.
Daarbij klinkt 8TB wel als heel veel maar toch heb je maar 7,27TB bruikbaar aan werkelijke schijfruimte.

Momenteel 2,7TB in gebruik en dat van de afgelopen circa 20 jaar, duurt nog wel even dus al explodeert het dataverbruik wel steeds meer. :)
En ze doen het zonder een centje pijn, net zoals de oude 4TB schijven die nog voor andere zaken in bedrijf blijven. Ja, momenteel zelfs nog om het grootste deel aan programma's te installeren en virtuele machines. Ik laat de SSD wel vooral het OS en de browser afhandelen, ik kan er niet zo wakker van liggen want alles werkt vlot genoeg.

Zelfs spellen draaien nog vrij prima op de bijna 10 jaar oude Samsung HD103SJ schijf na ruim 40.000 uur, je moet alleen wat meer geduld hebben bij het inladen van de wat grotere spellen, met 32GB aan RAM is daar genoeg ruimte vrij om veel spul te laten cachen en na de eerste keer laden is alles eigenlijk vrij vlot, dus de HDD kan nog wel even door.

En ja, twee van de 8TB's, de drie 4TB's, de 1TB en de SSD zitten samen allemaal in één computerkast, wel een beetje proppen. :D

Overigens zal ik enkel voor HGST gaan, ondertussen al teveel snelle maar falende Seagates gezien, daarbij is WD niet echt m'n merk maar die nemen wel de technologie van HGST over, dus als het intern een HGST schijf is heb ik er ook vrede mee, liever een WD dan een Seagate.
Helaas doet Samsung niet meer mee, maar ook die schijven zijn net als Seagate behoorlijk gevoelig voor het oplopen van SMART errors en fouten na verloop van tijd, zal wel een reden zijn dat Samsung onder de Seagate tak is komen te vallen...

Laatst bewerkt:

MMe

Senior Member
Ik heb echt genoeg aan een 500 Gb SSD, ik heb hier nog een 1TB schijf liggen als backup maar m'n Samsung SSDtje puft nog lekker door zonder een krimp te geven, en is na twee jaar gebruik nog maar voor de helft vol.

Astennu

Member
SSD's zijn nog te duur voor in een nas + ik heb nu 4x5TB en SSD's van meer dan 4TB zijn zeer zeldzaam en extreem duur.
Korom volgende upgrade van de Nas zal nog HDD's hebben in de range van 8-12TB. Over een jaar of 2 ga ik de nas een keer helemaal upgraden want deze gaat al 10 jaar mee en is nu wel erg traag. Ding stamt uit de tijd van 720-1080p bestanden streamen 4K gaat nog wel mits je geen andere dingen tegelijk doet (het is een dual core ARM nas met 800 MHz lekker zuinig maar haalt max 35 mb schrijven en iets van 80-90 lezen). En straks gaan we richting 8K. Dan denk ik dat deze het niet meer trekt :)

MSDOS Retro

Senior Member
Nieuwe zal ik sowieso niet meer kopen, misschien nog wat retro HDD's voor mijn retro PC's

1TB SSD's zijn betaalbaar en zullen alleen maar goedkoper worden. Verder heb ik 1x prive Onedrive van 1TB en een voor mijn school, ook 1TB. Verder staat alles op (meerdere) USB Sticks.
Kans dat ik wat kwijt raak is dus minimaal, tenzij m'n huis af fikt, en tegelijk m'n Onedrive's crashen.:)

Bovenaan