Welke Android launcher is jouw favoriete?

Wat is jouw favoriete Android launcher?

• Android One (Google)

Stemmen: 162 40,4%
  • EMUI (Huawei)

Stemmen: 19 4,7%
  • Evie (Evie Labs)

Stemmen: 4 1,0%
  • HTC Sense (HTC)

Stemmen: 21 5,2%
  • LG UX (LG)

Stemmen: 5 1,2%
  • Nova (TeslaCoil)

Stemmen: 49 12,2%
  • OxygenOS (OnePlus)

Stemmen: 55 13,7%
  • TouchWhiz (Samsung)

Stemmen: 61 15,2%
  • Xperia Home (Sony)

Stemmen: 19 4,7%
  • Zen UI (Asus)

Stemmen: 6 1,5%

• Total voters
    401

David van Dantzig

Hoofdredacteur Hardware Info
User systemen
Hoewel je kunt discussiëren over nut en noodzaak, plakken de meeste fabrikanten een schilletje rond de standaard Android-launcher van Google. En als die van de fabrikant je niet aanspreekt, kan je nog uit genoeg andere opties kiezen. We vroegen ons af, welke heeft jouw voorkeur?

Uiteraard is de poll-lijst niet onbeperkt lang, dus als jouw favoriet niet genoemd werd, vul hem hier dan vooral aan!

Ik vind deze best lastig te beantwoorden. Heb zelf een HTC (>10 jaar geleden) en Samsung gehad en vond ze beide niet top. Nu de laatste paar jaar OnePlus/Oxygen en uitermate tevreden. Alleen geen persoonlijke ervaringen met bv. Android One of de Xiaomi-skin waar ik veel over hoor..

Daarnaast is het misschien ook interessant om de open source-OS's te noemen, ik zeg een Lineage?

Lip

Senior Member
User systemen
Xperia Home launcher, want dat is de enigste launcher die ik ben tegengekomen. Waarbij je bureaublad achtergrond als tussenblad kan zien, zonder iconen afgezien van de vier onderin

Veel van die 'lege' launchers (een skin en een launcher is trouwens niet hetzelfde @David van Dantzig) maken amper verschil. Verder zeggen veel mensen gevoelsmatig dat stock beter is, zonder de juiste ervaring te hebben. Hoe weet je of stock beter is zonder dat je ervaring hebt met hoe een Samsung Experience UI aanvoelt of werkt? En Samsungs launcher heette in het verleden TouchWiz, en zat vol met bloatware. Veel mensen denken dat dit nog steeds zo is. Dus wanneer je het hier hebt over TouchWiz gaat dit over iets uit het verleden terwijl mensen zonder de juiste kennis in deze denken dat het allemaal hetzelfde is. Niet alleen de naam, maar ook de aanpak.

Eigenlijk zou je wat video's moeten maken en ze ter vergelijk moeten aanbieden, waarbij je alle herkenpunten weglaat. Super veel werk natuurlijk, maar toch. Of vertrouwen op objectiviteit van de kijkers/lezers en video's van toestellen waarbij even door het UI heen gegaan wordt.

@Applefanboy69 De Blackberry Launcher is inderdaad een interessante. Persoonlijk vond ik het wat tegenvallen omdat ik het bleef zien als een minderwaardige implementatie van wat ik in BBOS10 gewend was. Maar zaken als de preview-mogelijkheid en uiteindelijk toch zaken als de HUB (dat het minder is dan op BBOS10 wil niet zeggen dat het slecht is), waren best ok.

Stock/Google..

Ik heb jarenlang Nova gehad (ook betaald, want goed werk beloon ik..), maar dat werd minder handig met Android 8.1. Dus ik ben na een tijdje wennen aan de stock, volledig overgegaan naar stock en draai het nu nog alleen maar.

ik kan me niet uitspreken over een voorkeur, gezien mijn voorbije 4 smartphones steeds Samsung Galaxy Sx modellen waren.
Die GUI vind ik niet slecht, maar daarom is het geen voorkeur. 't is niet alsof ik alle fabrikanten al vergeleken heb...

Bovenaan