1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welk geheugen bij welke cpu 1:1

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door movie2, 8 mrt 2007.

1. movie2

movie2

Sinds:
    13 feb 2007
    Beste forumers,

Wie durft de uitdaging aan en wil voor eens en altijd op een heldere en eenvoudige manier duidelijkheid verschaffen hoe het nu zit met welk type geheugen voor welke processor. Ik heb al vele discussies hierover gevolgd en velen blijven met vragen zitten... :???: . Vooral diegenen die niet willen overklocken. Ook op Hardware.info werd het me niet duidelijk.

Misschien tevens een tabel publiceren met de huidige courante type processoren waar de beste type geheugens bij passen waardoor beide 1:1 lopen.

Ik ben benieuwd.....:idea:

2. ME4ME

ME4ME Senior Member

Sinds:
    19 mei 2006
    ..ik zal eens een pogin wagen:razz:
    als voor beeld een E6600 proc.
    deze cpu heeft een FSB van 266Mhz.
    PC2-4200 geheugen draait op 533Mhz
    PC2-5300 geheugen draait op 667Mhz
    PC2-6400 geheugen draait op 800Mhz
    Maar de snelheid van het geheugen moet je altijd delen met 2, dus:
    PC2-4200 geheugen draait op 266Mhz
    PC2-5300 geheugen draait op 333Mhz
    PC2-6400 geheugen draait op 400Mhz

Als je dan niet gaat overclocken, is het genoeg om gewoon simpel PC2-4200 geheugen te kopen. Dit omdat het dan mooi 1:1 kan lopen met de FSB, en omdat het redelijk goedkoop is.
    Maar voor bijna dezelfde prijs kun je tegenwoordig ook al PC2-5300 geheugen kopen. Hiermee is het dus mogelijk om je E6600 over te clocken zodat je FSB dan op 333Mhz loopt, en dan heb je je E6600 dus op 3Ghz lopen, terwijl je geheugen niet over z'n specificaties heen gaat.
    Voor wat meer geld kun je dan nog PC2-6400 geheugen kopen. Dit word dan ook vaak aangeraden als je gaat overclocken. Want dit geheugen loopt op 400 mhz. Dan kun je je FSB tot 400Mhz zetten, zodat je dan met je E6600 op 3,6 ghz uit komt.

ik hoop dat je er iets van snapt. Anders is het mischien handig om de overclock handleiding van de C2D's eens door te lezen.

3. movie2

movie2

Sinds:
    13 feb 2007
    Dus als ik het goed begrijp zul je bij elke processor moeten kijken wat zijn FSB (Mhz)is en aan de hand hiervan het juiste geheugen (Mhz) kopen?

In jouw voorbeeld E6600 heeft een Quadpumped bussnelheid van 1066 MHz. Aangezien het Quad is moet je 1066 / 4 = 266,5

Dus de 6300, 6400, 6600, 6700, QX6700, en Quad Q6600 hebben allemaal genoeg aan PC 4200 ivm zelfde FSB waardoor het 1:1 loopt?

Indien je niet wilt overclocken kun je dan wel snellere resultaten behalen met een PC 4200 met een snelle timming?

4. 43%

43% Senior Member

Sinds:
    23 okt 2006
    Zo simpel is het helaas ook weer niet. De ene cpu is gebaat bij lage timings en fsb verhouding, de andere heeft weer meer aan bandbreedte.

Zo zijn bijvoorbeeld AMD cpu's meer gebaat bij timings en verhouding. En C2D cpu's weer meer bij bandbreedte van het geheugen.

De C2D reeks loopt dus beter met een PC5300 geheugen wat vervolgens geen 1:1 oplevert, terwijl je anders zou verwachten. PC4200 zou logischer zijn ivm de fsb verhouding.

Mike Zijffers vindt dit nuttig.
  5. ME4ME

ME4ME Senior Member

Sinds:
    19 mei 2006
    Maar als je dan een C2D cpu zou kopen moet je ook opletten op de multipier. Want de FSBx de Multipier maakt de uiteindelijke snelheid. De E6600 heeft een mutipier van 9x.
    Als je PC2-6400 zou hebben, en je zou een E6600 niet over willen clocken kun je ook nog je multipier lager zetten. Als je dan eventueel je multipier op 6x zet, dan zou je uit komen op 266x6= 1596 Mhz. En dan zou je je FSB weer kunnen ophogen naar 400 Mhz zodat je weer uit komt op 2,4Ghz. Want je wint performance door je FSB hoger te hebben. Dus zonder je Cpu of je geheugen te overclocken kun je toch prestatie winst boeken:razz:

6. movie2

movie2

Sinds:
    13 feb 2007
    Hoe kom ik er achter wat de multiplier is van een C2D? Bv de 6300. Zelf heb ik nog geen C2D om evt in een handleiding te kijken.

7. tom91

tom91 Senior Member

Sinds:
    15 jun 2005
  8. Breathe`

Breathe`

Sinds:
    29 okt 2006
    Het is toch niet mogelijk om bij C2D's (met uitzondering van de X6800) de multiplier te veranderen? Dit is iig wat mij altijd geleerd is.

9. ME4ME

ME4ME Senior Member

Sinds:
    19 mei 2006
    dat klopt maar voor de helft. Bij alle core 2 duo's is de multipier aan te passen. Maar dan alleen 3x naar beneden. Bij de E6600 is kun je dus kiezen tussen 6x, 7x, 8x, en 9x. Bij de Extreme Editions kun je je mulitpier helemaal zelf zo zetten als je wilt. Tot Max 34 dacht ik. In de Core 2 duo's zit "intel speedstep" ingebakken, die automatich wisselt tussen de laagste en de hogste multipier, afhankelijk van de prestatie behoefte die je pc nodig heeft. Want als je pc dan toch niks te doen heeft zet hij hem gewoon op 6x, en doet hij de Vcore wat omlaag, om energi te besparen.

10. movie2

movie2

Sinds:
    13 feb 2007
    Een ieder bedankt voor zijn of haar duidelijke uitleg:razz:. Hier kan ik dus mee uit de voeten. :razz: Nu op Hardware TV ook nog eens is uitgelegd is hoe het overclocken in zijn werk gaat heb ik er ook beeld bij!

Er is dus wel een richtlijn te geven welk geheugen 1:1 loopt bij welke cpu alleen zul je daarnaast de ervaringen mee moeten van anderen zoals bijv het review dat een C2D beter loopt op pc 5300 dan op pc 4200 wat logischer zou zijn.

Door de gegeven reacties blijkt maar eens te meer dat het forum een ideaal platform is om je kennis te verbreden en te delen met anderen:wink: