welk geheugen (32 gb is wens) is goed op aorus ultra AM4

PredCaliber

Senior Member
Let wel een beetje op met dit bordje en geheugen. Kwa features een prima bordje hoor, ook een HWinfo award, maar er is wel een hoop gezeik met XMP en dit bord.
Ik heb dit helaas zelf ook aan der lijve ondervonden, want ik draaide het met een Ryzen 2700x en een Kingston HyperX Predator 16GB DDR4-3200 CL16 kit set, XMP en ik had in 3/4 weken tijd al 2x memory BSOD. Dit terwijl het setje wel netjes op de QVL stond. Na wat onderzoek gedaan te hebben, blijkt XMP en dit bordje soms de boosdoener te zijn voor BSOD en andere problemen.
Tsja XMP blijft officieel overclocken, maar je moet met Ryzen wel die 3000+ mhz gebruiken.

Memtest voor de zekerheid gedraaid, maar geen errors. Ik draai dit memory setje nu op een Intel 9700k setup, ook XMP op 3200mhz, en het draait zonder problemen waardoor ik kan concluderen dat het toch echt niet aan het memory ligt. Ik zou daarom zeker wachten op de 3000 series. Er zullen ook vast nieuwe borden aangekondigd worden, en misschien ook wat minder gezeur met het memory. Misschien zijn de idiote Intel prijzen dan ook wat gaan liggen. :)

LaCrimosa

Senior Member
Gigabyte en XMP, vergeet dat maar. Best doodgewoon XMP uitschakelen en de waarde manueel ingeven. Heb de Aorus x470 Ultra Gaming en wat ik ook probeerde, het bord weigert de XMP aan te nemen. Mijn AB350 Gaming 3 had hetzelfde euvel. XMP nopes, manueel de waarde ingeven = geen probleem.

PredCaliber

Senior Member

Oh jazeker, check maar eens benchmarks van ram snelheden met Ryzen. Alles onder de 3000mhz heeft soms gewoon tientallen procenten performance vermindering.

Je hebt zelf ingeruild voor een 9700K? Dus jij vond het het al wel waard..
Ik houdt van veel RAM en met al deze ellende ben ik geneigd gewoon de meerprijs voor de Intel te betalen
Tsja, ik gebruik mijn pc niet alleen om te gamen, maar ook om dagelijks videos mee te editen. Het is dus ook een flink stuk productiviteit, en ik kan om eerlijk te zijn het gezeik er niet bij hebben dat er iets niet werkt en ik dat moet gaan uitzoeken. Troubleshooten was leuk en aardig toen ik nog als student veel tijd had en weinig geld ;) Tevens heeft Adobe Premiere Pro niet zon goede Ryzen support tegenover Intel. Ik had ook 3 jaar lang naar volle tevredenheid gewerkt op een al wat oudere i7 4790k zonder ooit maar een serieus probleem ermee te hebben, en als ik dat gezeur met Ryzen nu al heb binnen 1 maand.. Dan maar weer terug naar team blauw. Mijn 9700k was 420 euro, en ik had nog een mooi kerst cadeau bonnetje van het werk van 50eur waardoor het verschil met de 2700x nog wel te overzien was.

Niks ten nadele van de 2700x, prima CPU hoor, maar ik ben wel dolblij dat ik de switch naar de 9700k heb gemaakt.

ariepaul

Member
Ik vind de prijzen hier in Noorwegen niet echt veel duurder dan in NL. Er is hier minder concurrentie; dat wel. Er zijn maar een paar leveranciers die hardware opsturen en de prijzen verschillen niet veel. Natuurlijk ga ik af en toe naar NL maar niet om spullen te kopen. Bij grenscontroles moet je idd extra btw betalen en somt importheffingen e/o een boete als je het niet aangeeft. Begin ik allemaal niet aan. Opsturen naar NO raad ik niemand aan. Het duurt soms (echt!) weken voor een pakketje aankomt en het is bijna altijd geopend geweest door de Toll.
Maaruh... bedankt allemaal voor de reacties. Ik stel mijn geheugen aankoop nog even uit en heb veel geleerd. Tusen takk :)!

Bovenaan