welk geheugen (32 gb is wens) is goed op aorus ultra AM4

ariepaul

Member
Hoi hoi,m vraagje vanuit Noorwegen:
Ik overweeg een gigabyte aorus ultra gaming bord aan te schaffen maar ik kom er niet uit welk geheugen (4 x 8 of 2 x 16 is mijn wens) geschikt is. Ik heb de hele qvl lijst van het bord doorgelopen (versie eind december) maar kom er niet uit wat de beste koop is. Ik hoef geen supersnel top of the notch geheugen maar gewoon snel geheugen wat bewezen werkt op dit bord. Wie geeft mij raad?

wailingwimmy

Senior Member
Welk moederbord precies ?
De x470 (AMD) zou ik altijd met 2 x 16gb nemen met geheugen uit de qvl.
Bij intel maakt het niet veel uit.

ariepaul

Member
Bedankt wailingwimmy, gigabyte aorus ultra gaming AM4. het lastige is dat ik geen 2x16 gb kan kopen die ook in de qvl staat. Misschien is het hier in Noorwegen wat minder makkelijk verkrijgbaar? Geen idee. Ik kan bijvoorbeeld de corsair
CMK32GX4M2A2666C16 nemen (2x16, staat in de qvl med de suffix R; red waarschijnlijk dus niet belangrijk)) maar ben niet niet zeker of ik later eventueel nog zo'n setje werkend kan plaatsen om 64 gb te krijgen. De qvl zegt dat 4 sockets niet ondersteund worden of lees ik dit verkeerd?. Ik weet dat de amd moederborden nogal kritisch kunnen zijn met geheugen (heb in een paar uur al veel geleerd :) ).

wailingwimmy

Senior Member
Welk moederbord precies ?
De x470 (AMD) zou ik altijd met 2 x 16gb nemen met geheugen uit de qvl.
Bij intel maakt het niet veel uit.
Ik las de titel niet goed :oops:
AM4 dus, zoals gezegd zou ik dan voor 2 x 16gb gaan.
Bij Ryzen is de geheugen snelheid erg belangrijk en 4 geheugen reepjes werken bij AMD op lagere snelheid dan bij 2.
3000/3200 is aan te bevelen.
Deze bv.:
https://nl.hardware.info/product/320720/corsair-vengeance-lpx-black-32gb-ddr4-3000-cl15-kit

wailingwimmy

Senior Member
Bedankt wailingwimmy, gigabyte aorus ultra gaming AM4. het lastige is dat ik geen 2x16 gb kan kopen die ook in de qvl staat. Misschien is het hier in Noorwegen wat minder makkelijk verkrijgbaar? Geen idee. Ik kan bijvoorbeeld de corsair
CMK32GX4M2A2666C16 nemen (2x16, staat in de qvl med de suffix R; red waarschijnlijk dus niet belangrijk)) maar ben niet niet zeker of ik later eventueel nog zo'n setje werkend kan plaatsen om 64 gb te krijgen. De qvl zegt dat 4 sockets niet ondersteund worden of lees ik dit verkeerd?. Ik weet dat de amd moederborden nogal kritisch kunnen zijn met geheugen (heb in een paar uur al veel geleerd :) ).
Voor AMD 4 is 3000 ipv 2660 echt aan te raden en de meer prijs waard.
Mag ik vragen waarvoor je de PC gaat gebruiken, bij 32 of 64gb denk in aan videobewerking of ander ( semi) professioneel gebruik.
Dan is een TR mischien een beter optie.
Voor gaming is 16gb al voldoende.

quiller

Senior Member
Persoonlijk (als het kan anders niet natuurlijk) zou ik wachten tot halverwege het jaar. Dan komt de opvolger van de 2700x - en wie weet weer minder geheugenproblemen...

ariepaul

Member
Je helpt mij geweldig. Ik kan hier in NO alleen de cmk32gx4m2b3200c16 bestellen, niet de 3000 variant. kost hier ongeveer 300 euro! Goed te weten dat vier reepjes terugschakelen in snelheid. Ik houd het dan maar op 32GB voor de toekomst. Ik speel vooral cities skylines (erg geheugen intensief) en doe af en toe videomontage. Maar ik probeer altijd een nieuw systeem voor de komende 5, 6 jaar te bouwen. Lukt me aardig in de afgelopen decennia :).
Denk jij dat deze set gaat werken:
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB
2x16GB 3200MHz (PC4-25600) DDR4 CL16, XMP, black

ariepaul

Member
Tusen takk Quiller! goeie tip.Mijn huidige systeem is nog niet echt dood dus ik kan wachten. heb je een site waar ik de geruchten over die opvolger kan lezen? Zag zo gauw niets op hardwareinfo

Tomas Hochstenbach

HWI Redactie

wailingwimmy

Senior Member
Ben het met @quiller eens, als je kan wachten op ryzen 3 zou ik dat doen.
wil je nu kopen dan gaan die corsair 3200 C16 sticks wel werken.
300 euro is wel veel geld, hier heb je ze voor 265

wailingwimmy

Senior Member
@wailingwimmy Ja, maar hier in NO is alles hartstikke duur. Ben er aan gewend helaas. Maar ik wacht nog even zolang het kan :)
Ach , als je inkomen daarbij aansluit is het geen probleem toch ;).
Je kan het ook in bv. Duitsland bestellen , wordt alleen lastig met garantie als er iets stuk gaat.
Zou het zelf gewoon in Noorwegen bestellen en wat meer betalen.

ariepaul

Member
Ja ik weet het @wailingwimmy :). Toen ik nog in NL woonde ging ik naar Alternate in Ridderkerk. Hlaf uurtje rijden en als het niet werkte bracht ik het terug en kreeg een nieuwe. ha ha ha. Maar niet hier in NO helaas. Moet dus echt goed afwegen wat ik koop en de prijs maar accepteren. Maar... komt goed t.z.t. Ik wacht nog even en danke ( :)) voor je reacties!

quiller

Senior Member
Ja ik weet het @wailingwimmy :). Toen ik nog in NL woonde ging ik naar Alternate in Ridderkerk. Hlaf uurtje rijden en als het niet werkte bracht ik het terug en kreeg een nieuwe. ha ha ha. Maar niet hier in NO helaas. Moet dus echt goed afwegen wat ik koop en de prijs maar accepteren. Maar... komt goed t.z.t. Ik wacht nog even en danke ( :)) voor je reacties!
Goh... Puur wat gemak betreft in Noorwegen kopen... MAAR : in al die jaren in Nederland gewoond te hebben (denk ik toch) moet het toch mogelijk zijn dat je voldoende mensen kent om alle stukken in totaal paar 100 euro goedkoper te kopen en als er iets defect gaat voor een appel en een ei naar iemand die je heel goed kent op te sturen en die het te laten claimen?

Forum m8

Senior Member
Goh... Puur wat gemak betreft in Noorwegen kopen... MAAR : in al die jaren in Nederland gewoond te hebben (denk ik toch) moet het toch mogelijk zijn dat je voldoende mensen kent om alle stukken in totaal paar 100 euro goedkoper te kopen en als er iets defect gaat voor een appel en een ei naar iemand die je heel goed kent op te sturen en die het te laten claimen?
Als privé persoon dus kopen met 21% BTW... dan naar Noorwegen opsturen en de ontvanger daar nog eens 25% laten betalen. Dan bij defecten mag je weer bezwaarschriften gaan schrijven dat het deze keer gratis de gratis over en weer mag want garantieruil....

De prijzen die hij geeft zijn niet heel hoog ofzo. De cmk32gx4m2b3200c16 die daar 'ongeveer 300' kost, kost hier €265 bij Azerty. Alleen de NO BTW maakt dat al €274

Allemaal gezeur om een tientje dus.

quiller

Senior Member
@Forum m8 Ik ben het deels met je eens... Als het om enkele tientjes gaat heb je meer dan gelijk... Evenwel op een hele pc vermoed ik dat het om veel meer zal gaan en dan is het mss iets helemaal anders als hij alles via nederland (eventueel via via) zou bestellen (desnoods een familielid) … Is het lastiger als er zich een probleem voordoet? Jazeker...Dan zal het net iets langer duren voor het in orde komt... ik geef TS gewoon 'een optie' om te overwegen...

Forum m8

Senior Member
@Forum m8 Ik ben het deels met je eens... Als het om enkele tientjes gaat heb je meer dan gelijk... Evenwel op een hele pc vermoed ik dat het om veel meer zal gaan en dan is het mss iets helemaal anders als hij alles via nederland (eventueel via via) zou bestellen (desnoods een familielid) … Is het lastiger als er zich een probleem voordoet? Jazeker...Dan zal het net iets langer duren voor het in orde komt... ik geef TS gewoon 'een optie' om te overwegen...
Vanuit Nederland opsturen is alleen maar duurder.

Stel ik koop die set voor €265 bij Azerty als particulier. Dan stuur ik hem op naar Noorwegen; dat gaat ook zeg €10 kosten. Komt het in Noorwegen aan, zegt de douane aldaar doodleuk tegen TS; 'Ah, u importeert iets van €219. 25% daarover is dan €55 + administratiekosten, aub per direct aftikken.'

Het is dus niet goedkoper om mee te beginnen. Of je moet een Nederlandse winkel vinden die naar Noorwegen verstuurt én het netjes ex-BTW opstuurt. Dat kan met exportverklaring.

Bovenaan