1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Weg van Nvidia

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Dabomb, 12 feb 2019 om 03:04.

1. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik wil het liefst graag van mijn laatste nvidia videokaart af.. Althans ik zoek hier nog steeds een goede oplossing voor.. Mijn gigabyte windforce GTX 1060 6GB heb ik al enkele maanden geleden verkocht.. Heb hier eigenlijk nog steeds geen spijt van gelukkig. (hiervoor is er een RX580 8GB van sapphire voor terug gekomen) Als je wellicht wat redenen willen weten:

(bekijk het graag even van mijn kant, en niet naar die van nvidia alleen)

https://nl.hardware.info/nieuws/631...i-uitgesteld-tot-oktober-2019#comment-1246319

Vooral die bloatware drivers raak ik behoorlijk geirriteerd door en ook de manier hoe nvidia bedrijfsvoering voert, waar ik compleet niet achter sta. Eerst dat gedoe met dat g-force experience, later nog telemetry onzin waar ik niet op zit te wachten. Vind niet dat het als user zijnde je dingen moet gaan modificeren om van die rommel af te komen.. Ook dat nvidia account gebruik ik niet (zodat je ingame screenshots kan maken. En daar zullen vast nog wel meer features in zitten waar je dat account voor moet hebben.

1 jaar geleden heb ik mijn huidige Asus MG278Q scherm gekocht waar ik nog steeds goed tevreden over ben.
    Alleen dit scherm is een WQHD exemplaar en deze werkt het beste (scherpste beeld) op de native resolutie.

Op deze resolutie heb je best wel een pittige videokaart voor nodig om wat frames op het beeld te kunnen weergeven.. Opties zoals VEGA 56 -64 waren destijds geen opties voor mij deze waren toen veelste duur.
    Ook vind ik het prestatie / stroomverbruik niet al te best. Ook kon ik toen met de mining gekte geen GTX1070 kopen, want daarvan waren de prijzen ook gigantisch gestegen zodat het helemaal niet meer intressant was om voor die videokaart te gaan..

Begrijp mij goed dat ik NIET op zoek ben naar een NIEUWE nvidia videokaart, want dan kan ik net zo goed bij mijn huidige videokaart blijven (deze presteerd momenteel eigenlijk meer als genoeg)

Ook is deze GTX1080 8g videokaart verder gewoon een goede kaart.. Alleen die driver rommel daar zit ik niet meer op te wachten. En daarnaast als je een nvidia videokaart gebruikt, dan support je nvidia zowel direct als in-direct, iets dat ik niet meer wil doen.. En het geld liever alleen nog aan AMD ga `schenken`.

Alleen zo heb ik eigenlijk weinig andere alternatieven..

Een gigabyte VEGA 56 voor 315 euro plus 3 games is eigenlijk best wel aanlokkelijk.
    Alleen die gigabyte 56 heeft wel zo zijn problemen

- Geen reference AMD design (kan geen custom standaard wc blok op) (als ik dat zou willen doen)
    - Er schijnt een oudere probleem bios op sommige van die kaarten zitten (dan moet de kaart opnieuw geflashed worden (iets dat ik wel zou kunnen doen) , alleen niet graag bij een pas nieuw gekochte kaart.
    - De koeler schijnt ook niet zo heel goed te zijn (goedkoop ding)
    - De custom kaarten hebben allemaal meer dan 2 slot brackets nodig (juist dat ik het derde slot niet in gebruik wil nemen omdat het een slot onderin dan blokkeerd, en deze later voor een upgrade nodig ga hebben)

Ik weet dat bij een andere oplossing ik toch iets aan performance ga verliezen, daar wil ik overigens niet de volle pond voor betalen om dan juiste minder performance voor terug te krijgen.
    Overigens wil ik daarom ook geen 400 euro + gaan betalen voor een VEGA 64 of 330+ voor een VEGA56.
    Daarnaast vind ik de power consumption / prestaties van de VEGA 64 toch wel tegen vallen..

Een Radeon 7 videokaart (als je naar stroom / prestaties kijkt) vind ik dan wel een betere optie (ook al kost deze momenteel 750+ euro) aangezien de prestatie rond de GTX1080 TI / 2080 liggen.. (meer dan 770 euro zou ik er zelf toch niet eraan uitgeven) En Ray tracing kan ik best wel missen..

Waarom ik de radeon 7 er nou erbij haal? Het is overigens momenteel de beste AMD videokaart die te verkrijgen is.. Ook al krijg je bij nvidia momenteel wat meer bij de RTX2080. Maar goed heb de prijzen van de RTX2080 ook al eens bekeken voor reference, en deze zijn momenteel ook meer gestegen tegenover de prijzen eerst waren..

Dan het verhaal van Navi.. Ik ben dit zelf ook wezen volgen, en ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken.. Deze was uitgesteld tot redelijk het einde van het jaar wat erg jammer is..
    Lees online dat Navi het opvolgende platform gaat worden van de huidige polaris videokaarten en dat het er na eruit gaat zien dat Navi vooral het mainstream segment beter ga bedienen. Er zou wellicht een high-end Navi kaart komen, waarvan details nog niet helemaal zeker zijn..

Ook zou het bij AMD zelf er allemaal nog niet zo rooskleurig uitzien in dit videokaarten segment en dat de radeon 7 meer een soort van `place holder` is om te laten zien wat kunnen maken bij AMD..
    Ook las ik wat over het GCN achitectuur dat wat achterhaald zou zijn (weinig meer uit te persen valt in de huidige vorm) en dat navi er ook (gedeeltelijk, of helemaal) er gebruik van zou maken.. Ook wegens de huidige drivers support bij bedrijven het niet even gemakkelijk is om even snel met een nieuwe architectuur op de proppen te komen. En dat dit later over zou gaan naar SIMD?? (correct if iam wrong)

Om even in het kort door te gaan, zou Navi eigenlijk niet sneller dan de Radeon 7 gaan worden (omdat de radeon 7 dan als high-end word gezien) En Navi het vooral moet hebben van diverse optimalisatie en vooral het verminderen van het stroom gebruik.

Ik vraag mij vooral af, hoe gaan jullie Navi zien zoals het op de markt gaat komen en komt er wellicht in jullie verwachting ook een echt high-end model dat de huidige Radeon 7 wellicht voorbij gaat?
    Of zal Navi te mooi zijn dan hoe het volgens de media er voor staat? Verwachten jullie weer zo`n domper zoals bij de VEGA 10 en 7nm Vega 20?

Daarnaast ook het belangrijke deel wat nou te doen??

Momenteel heeft AMD naar mijn opzicht niet zo heel veel bijzonders voor de high-end / semi high-end voor gamers. En kom je om de VEGA 56 / 64 niet echt om heen.. Alleen in mijn positie vind ik het te duur om er naar te `upgraden` 400 euro uitgeven (aan alleen een oudere videokaart) en binnen 8 maanden een nieuwe kaart lijkt wellicht niet echt heel slim.

Heb ook gedacht om eventueel een downgrade van de monitor te doen (al klink dit wellicht wat stom in de oren) maar dan heb je ineens op Full HD veel meer keuze in videokaarten..
    Een andere monitor zou voor mij de ASUS VG279Q 144hz IPS kunnen zijn. ( kan in preciepe toch wel een tweede betere scherm gebruiken)

Voor de videokaart zou ik een 2ehandse sapphire x580 8GB nitro erbij kunnen zoeken (kosten niet meer zo veel ) (of voor die 8 maanden in crossfire draaien om hier een daar per spel nog enige wat extra frames op het beeldscherm te toveren en later kijken wat er bij navi te scoren is.

Of wellicht beter om een smaak geld er tegen aan te gooien en een radeon 7 te scoren?

2. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Na lang lezen begrijp ik de vraag ff niet. Eerst zeg je dat je niet op zoek bent en later in feite welke moet ik nemen?o_O :confused:

3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik zal je m'n adres wel ff mailen, omdat ik niet de beroerdste ben vergoed ik de verzendkosten.

JWL92, Sw333t en LaCrimosa vinden dit nuttig.
  4. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Als het goed is komt deze week AMD met de Radeon VII 16GB uit en die is het zelfde geprijsd als een RTX 2080, Let op de Radeon VII 16GB heeft geen Ray Tracing en is langzamer dan een 2080 en maakt enorme herrie bak tijdens idle/load omdat het om een referentie kaart gaat. Ik heb je tekst gelezen over nvidia en merk dat hier bij mijn eigen RTX 2080 het probleem niet dat je beschrijft. Je zou die RX 580 kunnen doorverkopen en meteen een nieuwe Radeon VII 16GB kopen i.p,v. een 2e kaart en meestal is Cross-Fire ook niet echt een enorm verschil als je een 2e kaart ernaast zet. Niet alle spellen kunnen goed mee schalen met een 2e videokaart ernaast en is het beter om een goede videokaart te nemen dan een 2e ernaast te zetten in Cross-Fire/SLI.

Heb je het zelf getest? Ik dacht eerst ook dat ik zonder zou kunnen. Nu ik een RTX 2080 heb en Ray Tracing draai wil ik niets anders meer.. Het is PRACHTIG! Battlefield V is erg mooi alles op Ultra met Ray Tracing. Als er straks meer games uitkomen zal dat een voordeel zijn en de RTX 2080 is zelfs sneller dan een Radeon VII hoe mooi die kaart ook is.

Voor de RTX 2080 is de prijs niet gestegen, ik weet niet waar jij kijkt? Maar de prijzen liggen gelijk of iets lager dan de Radeon VII 16GB. RTX 2080 kan je al vinden vanaf €698,-! Kijk maar op de vergelijker hier: https://nl.hardware.info/categorie/...QBChQkJieCmQZQpUqWVUrmZpYKllFKxlaGhubKsXW1gIA

Het is niet zeker wanneer Navi uitkomt en het is al een paar keer uitgesteld en nu is dit Oktober 2019. Je kan wel wachten maar wat doe je als Navi weer wordt uitgesteld en we weten niet eens hoe hij gaat presteren, daarom kunnen we nu geen conclusies trekken. 7nm is wel een goede stap vooruit maar we zagen het al in de aflevering van Hardware.info TV over Radeon VII dat Nvidia betere efficiëntie heeft, sneller en stiller is.

Laatst bewerkt: 12 feb 2019 om 09:54
  5. Koen Bruggeman

Koen Bruggeman Senior Member

Sinds:
    6 jan 2016
  6. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Verkeerd model, hij bedoelt deze:

https://www.bol.com/nl/p/asus-vg279...MIvdCGtPS14AIVBeJ3Ch0-3Q5GEAYYAiABEgIiIvD_BwE

Aan TS: Snap je bloatware commentaar niet zo goed want je kunt kiezen om enkel het stuurprogramma en de physics te installeren in het Nvidia installatiepaneel, de rest kan je gewoon allemaal wegvinken.

Dus, wat bedoel je nu eigenlijk met die bloatware?

Laatst bewerkt: 12 feb 2019 om 10:53
    5erveD, Enterprise1701 en Koen Bruggeman vinden dit nuttig.
  7. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Leuke dubbelzinnige titel heeft je post :)

Tja, lastig lastig. Het is een beetje van: "Ik ben voetbalfan en ik woon in Breda. Het liefst ga ik naar NAC, maar die schoppen geen deuk in een pakje boter. Of ik kan een seizoenskaart kopen bij PSV, maar dat vind ik een pleurisclub. En het schijnt dat NAC van de zomer een nieuwe spits gaat kopen die de sterren van de hemel speelt. Wat moet ik doen?"

warnaar80 en wailingwimmy vinden dit nuttig.
  8. suijkerbuijk

suijkerbuijk Senior Member

Sinds:
    21 dec 2016
    Koop je geen Nvidia en neem je de snelste AMD.

Er is geen keuze omdat je een AMD wilt hebben .
    Dus zoek welke merk en welke prijs en bestelt de gpu.

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  9. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Ben ook heel benieuwd over het bloatware, je kan inderdaad selecteren of je alleen de driver of ook Geforce Experience wil installeren, nu kan je zelf ook nog eens met NV slimmer Tool de driver zelf helemaal kaal plukken zodat je alleen de vereiste kan installeren

JMM en Gronaldo vinden dit nuttig.
  10. Nozem 24/7

Nozem 24/7 Senior Member

Sinds:
    24 nov 2012
    Wat betreft een WC block https://www.aquatuning.nl/waterkoel...xos-gpx-amd-rx-vega-m04-incl.-backplate-black is er in ieder geval 1tje. Je hebt niet veel keus, ben zelf namelijk ook op zoek.

Ik heb zelf een oude BIOS volgens mij. Geen problemen ondervonden tot nu toe. Hij is undervolted @ -150mv en 100Mhz OC'ed. Draait stabiel tussen de 1600Mhz en 1650Mhz.

De koeler is inderdaad ruk maar met een undervolt en custom fanprofiel goed te doen.

En 3 games maar dat is nu niet meer van toepassing.

*EDIT* Games zitten nog steeds in de bundle.

Laatst bewerkt: 12 feb 2019 om 20:52
    Dabomb vindt dit nuttig.
  11. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Die Radeon VII is leuk maar geen UEFI BIOS op die kaart zal ervoor gaan zorgen dat Windows je key zal weigeren. Dus kan je wel klagen over nVidia maar een grove fout als dit is not done.

12. Nozem 24/7

Nozem 24/7 Senior Member

Sinds:
    24 nov 2012
    Dabomb vindt dit nuttig.
  13. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
  14. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012

Ik ben niet opzoek naar een nieuwe nvidia kaart.. Dus een andere op de huidige nvidia die ik al heb.. De bedoeling is dat ik naar AMD wil. Want anders kreeg ik denk ik wel het advies om een RTX 2080 te kopen..

15. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Oke dus je kan telemetry weg vinken? Heb er nog geen optie voor gezien..

16. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Telemetry?

17. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Data verzamelen van gebruikers door fabrikanten.

Dabomb vindt dit nuttig.
  18. ger.dumont.9

ger.dumont.9 Member

Sinds:
    17 jan 2014
    Hier mijn 5 cent over de Gigabyte Vega 56 OC;
    Ik vind het een prima kaart voor het geld, bij mij geeft hij geen problemen.
    Het was een upgrade vanaf een XFX Rx 480, 4 Gb, dit omdat de Rx 480 soms te kort kwam bij mijn nieuwe 1440P monitor, (freesync natuurlijk).
    De mijne had ook de oudere F3 bios, ik heb hem geüpdatet naar F5, dit is eenvoudig te doen met een tooltje van Gigabyte.
    De koeler is best goed doordacht, er is zelfs een heatpipe onder de backplate, hij is bij mij een stuk stiller dan mijn Rx 480.
    Misschien heb ik wel geluk gehad met mijn kaart en zijn er slechte exemplaren in de omloop.
    Feit is dat je wel een stevige kwaliteitsvoeding nodig hebt.
    Hier nog een review van ome Tom van de Gigabyte Vega 56: https://www.tomshardware.com/reviews/gigabyte-radeon-rx-vega-56-gaming-oc-8g-review,5413.html
    De radeon 7 is weer een stuk sneller, maar m.i. toch veel te duur.

19. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    De ene vindt een mooi beeld belangrijk (dankzij ratracing), de ander vindt hoge framerates bij een hoge resolutie belangrijk.
    Een combinatie van beiden is met de huidige videokaarten niet mogelijk. Raytracing staat daarvoor momenteel teveel in de kinderschoenen en tot nu toe is er slechts 1 spel die het ondersteund.

20. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Ah, dus Nvidia is net zo schuldig als Microsoft, google, facebook enz..en AMD niet...ok, ik weet genoeg nu, had beter niet gereageerd.