Webshop beginnen

Phantasm

Senior Member
User systemen
Azerty is een andere webshop, geen groothandelaar. Wat je wel gelezen kan hebben is dat Azerty een goede en bekende webshop is. Jouw toekomstige concurrentie, zeg maar.

Joost Verhelst

Hardware Info Pro OC
User systemen
je kan bij sommige webshops, bijv. alternate kopen met korting als je een kvk nummer hebt. daar kan je dus gewoon kleine hoeveelheden kopen.

als je slim ben probeer je 9als het je lukt een bedrijfje op te starten) zoveel mogelijk orders op vooruitbetaling te hebben. scheelt je een hoop geld dat je mogelijk niet eens hebt.

wippo76

Senior Member
User systemen
hoi
er word veel en goed advies gegeven zie ik
ben ook eens begonnen met een computerzaakje
na inschrijving bij de KvK kon ik me inschrijven bij een groothandel
kocht toen mijn spullen bij een groothandel die niet meer bestaat (ecl)
maar als je zo klein bent betaal je de gewone prijzen en je zal er snel achter komen
dat die prijzen ex btw nog hoger liggen als bv azerty of cool-prices je kan aanbieden incl btw
die mannen kopen groter in en krijgen enorme kortingen die jij voorlopig echt niet krijgt

dus de tip ga praten met een goedkope webshop is echt niet zo gek
als je er dan een procent of 10 op gooit ben je vaak nog goedkoper dan de lokale pcboer met een winkel
hogere marges zijn er niet in de pc wereld
succes

http://www.google.com/Top/World/Nederlands/Computers/Hardware/Groothandel/

even een quote van een ander forum
Ik vermoed dat de TS bij de eerste vergelijking van de groothandel-prijslijsten met de prijsvergelijkingssites zoals tweakers.net de moed snel in de schoenen zal zakken. Nu nog een nieuwe ict-winkel starten kan alleen nog als je je op een echte niche-markt richt die groot genoeg is om er een boterham aan over te houden. Zodra de grote jongens daar echter lucht van krijgen wordt je echter ook snel die markt uitgeconcureerd omdat je simpelweg de inkoopkracht mist.

Wat nog wel werkt is een ict-dienstverleningsbedrijf starten dat ook apparatuur levert. Heb je eenmaal een relatie met een klant dan is vaak de prijs niet meer doorslaggevend en kun je aan de levering van hard- en software nog een paar centen overhouden

Sven1989

Senior Member
User systemen
Van hoeveel stuks ongeveer (van bv laptops) moet je bestellen om voordeliger te zijn bij een groothandel ?

Bij een andere webshop kopen zoals Azerty gaat toch geen winst opleveren als je ook nog eens de leveringskosten moet betalen schiet er niet veel over toch ?

Joost Verhelst

Hardware Info Pro OC
User systemen
zoals ik al zei in me voorbeeld van alternate, als je je daar aanmeld als bedrijf kan je ex btw kopen en dus toch nog winst behalen als je er weer wat bij rekent.

alleen voor grote hoeveelheden gaat alternate dat niet leuk vinden denk ik. al denk ik neit dat het in het begin zo hard zal gaan

pm komt ts, maar zoals al gezegd, grootandels zijn niet echt goedkoper, maar wel prettiger met RMA (geen gemiep over pinnetjes zoals bij Azerty :p)

@ hierboven, huh wow je kan zonder BTW kopen? en dat zou een voordeel zijn?
ontvangen BTW - betaalde BTW = omzetbelasting
heel fijn om geen BTW te hoeven betalen dan :D

en of jij het nou in je boekhouding opneemt of Alternate, maakt ook niet uit.
Juist als starter is het goed om wel te betalen want onder een grens hoef je niet af te dragen en krijg je betaalde wel terug.

Maat ts, ga eens in op het allerbelangrijkste, de afspraken en ideeen die je met je vriend hebt. Zonder lening nzuwelijks risico. Zonder ontvangen besteling geen orders plaatsen, geen voorraad die minder waard wordt met de dag. Geen echte winkel, geen stress over verplichtingen. Maar hoe dan ook, je moet het samen doen en daar kan heel veel mis gaan of anders.
Dus niet "wij zijn vrienden, dus we komen er dan wel uit" maar "wij zijn vrienden dus goede heldere, eerlijke afspraken maken en op papier zetten is zo gepiept"

Joost Verhelst

Hardware Info Pro OC
User systemen
als je een bedrijf hebt, en dus kvk.btw nummer kan je dus producten bij een handelaar in dit geval alternate zonder btw kopen. dus gaat er 19% af. k zeg niet dat ik er veel van weet want dat is niet zo, maar dit is voor zover ik het weet.

Djingo

Senior Member
User systemen
Is niet juist. Je betaalt gewoon de btw die je als ondernemer bij je btw aangifte kan verrekenen met de btw over je verkopen. Een leverancier van goederen aan een ander bedrijf binnen Nederland (of particulier) is zelfs verplicht btw te berekenen.

Gendo

Senior Member
User systemen
Misschien is het een beetje lastig uitvoerbaar maar is het misschien een idee om samen te werken met een andere kleine webshop? Samen sta je altijd sterker, heb je meer inkoopkracht en kun je misschien wel winstgevend inkopen bij groothandels vanwege de grotere hoeveelheid die je samen koopt.

Als dit vanuit economisch oogpunt totaal niet te doen is of nergens op slaat negeer het dan maar:p (ik ben niet voor niets gestopt met mn economisce hbo:p)

Sven1989 zei:
Heeft er iemand ervaringen met een samenwerking met Azerty ? Zijn zij de goedkoopste groothandelaar zoals ik hierboven las ?
Ik zou me aanmelden bij BAS Distribution (http://www.basdistributie.nl/). Naast een ruime stock, goede RMA en correcte prijzen hebben ze veel marketingondersteuning (de folders van http://www.altijdactie.nl/ worden bedeeld met jouw bedrijfgegevens erop). Ze verwachten dat je minimaal 25k op jaarbasis doet, maar als je dit bedrag nog niet per maand haalt zal je niet lang bestaan.

@ TS en rsnubje

Je moet je dan inschrijven bij wave-nederland
Dat is het distrubtie kanal van Alternate voor webshops (zijn dus net wat goedkoper met inkopen dan bij Alternate zelf.

Schrijf je anders in bij cool-prices.nl als reseller
dan betaal je maar altijd 8.95 verzendkosten ongeacht hoe groot je bestelling is en ze hebben een speciaal RMA team voor resellers.

Sven1989

Senior Member
User systemen
Ik ga het niet meer samen doen met een vriend maar alleen. Ik zou graag in het begin zonder voorraad werken maar met wie werk ik dan het beste samen ? Is het dan beter om met BAS Distribution te beginnen ?

Nard Cox

Senior Member
User systemen
Sorry dat ik het zeg, maar gezien je laatste reactie lijkt het me meer een impulsieve gedachte dan een wel overwogen beslissing om een webshop te beginnen...

I.p.v. een webshop (die sowieso hele lage marges hebben) zou je wellicht beter een reparatie service o.i.d. kunnen aanbieden voor lokale klanten. Ik kan in mijn dorp/familie zo 50 PC's aanwijzen die ik best zou mogen beheren, wellicht dat bij jou ook iets dergelijks mogelijk is.

Sven1989

Senior Member
User systemen
Dat is idd de bedoeling. Maar aan die reparatie dienst wou ik een webshop koppelen. Met weinig of geen voorraad. En nu vraag ik mij gewoon af wat voor partner ik mij dan het best zoek in deze situatie ....

Een startkapitaal is indedaad een must, in het begin zal je bij alle groothandels vooruit moeten betalen en als ze enigzins vertrouwen in je hebben, zal je op rekening kunnen kopen. Eenmaal op rekening kopen zorgt voor wat "rust" in je liquiditeit, maar hier loert ook een groot gevaar.

Begin als eerste je plannen (ondernemerplan) op papier te zetten, daarna ga voorlichtingen langs bij de KvK en Banken...(doen ze regelmatig). Let wel op dat een bank, want daar kan je niet zonder, nu heel voorzichtig zal zijn ivm de kredietcrisis.

Kijk ook eens bij de concurrenten, hoe doen zij, wat wil ik anders doen en misschien kan je je ergens in onderscheiden? Dit zijn zomaar een paar vragen die je gelijk moet kunnen beantwoorden.

Daarnaast moet je duidelijk met je vriend afspraken maken (op papier)! liggen jullie wel op dezelfde lijn, willen jullie beide hetzelfde? wie gaat hoeveel geld waar insteken? Zijn jullie beide bereikt om minimaal 70 uur in de week te werken?

Let wel op dat je ook alle wetten kent die nodig zijn.

Voorbeeld:
Een klant koopt voor 3000 euro bij jou aan spullen in om een eigen systeem te bouwen. Jij denkt gelijk yes en koopt de spullen bij de groothandel in. Na 5 dagen bedenkt de klant zich en hoef de spullen niet meer. Jij moet op dat moment de 3000 euro terug betalen maar een groothandel neemt de spullen niet terug. Jij hebt dus voor 3000 euro aan hardware liggen en een rekening van -3000.

En dit is niet de beste periode om een bedrijf te gaan starten aangezien webshops die al wat langer bestaan niks voor niks failliet gaan.

Alien Computer Technology zei:
aangezien webshops die al wat langer bestaan niks voor niks failliet gaan.
Nou? Weet ik niet, vast een aantal hoor...

Maar zoals je het in de zin vermeld, doet mij meer denken aan de belastingtoeslagen die shops niet aan zien komen. Je krijgt namelijk van de belasting ruimte/tijd om je bedrijf van de grond te brengen. Dan krijg je over een X periode (weet niet 1,2,3, hoe lang) uitstel van het te betalen belastinggeld.
Als je hier geen rekening mee houd, dan moet je ineens over die X periode belasting ophoesten en das niet misselijk (afhankelijk van je omzet natuurlijk)

Bovenaan