Webshop beginnen

Daan_87

Senior Member
User systemen
Het woord zegt het al "groothandelaar" deze verkopen dus louter in grote hoeveelheden. Een particulier kan hier niet zomaar een bestelling plaatsen. Ik weet niet precies hoe het allemaal geregeld is maar ik kan me voorstellen dat ze buiten een grote afname ook een KvK uittreksel moeten hebben en er zullen nog wel een aantal andere regelementen zijn waar je rekening mee moet houden. Neem als voorbeeld de Makro, dit is in essentie ook een groothandel en daarom moet je er ook een pasje voor hebben dat je enkel kun verkrijgen als je bij de KvK ingeschreven staat. Ik kan me voorstellen dat bij electronica groothandels deze regelingen nog een stuk strenger zijn.

Uit het getal "1989" maak ik op dat je 19 jaar oud zult zijn? Nou weet ik niet wat je startkapitaal is maar ik denk niet dat het voldoende zal zijn om interressant te zijn voor een groothandel.

Ik denk dat je je uberhaupt eerst eens wat dieper zult moeten verdiepen in wat het allemaal inhoud om een iegen zaak te starten want ondanks dat ons land erg ondernemersvriendelijk is zijn er buiten de potentiele baten ook een hoop gegarandeerde lasten.

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik denk dat je van een koude kermis thuiskomt als je zomaar in het diepe duikt.

groeten,

Daan

svdk20

Senior Member
User systemen
hoi sven1989.

weet waar je aan begint want je moet eerst beginnen met een goede basis hosting aplicatie en een grote database voor je script van je webshop. verder zijn er veel manieren om in contact te komen met groothandels de meest makkelijke manier is internet voor ict artikelen kan je zeer goed terrecht bij pixmania(groothandel), ingram micro, tech data, en veel meer van dit soort zaken (ff google dus).
het enige wat je nodig heb om bij hun klant te worden is een goede kvk en een btw nummer en let wel op hoe je je eigen in schrijft ga je voor het kleine ict spul kan je bij de grote jongens vaak niet terecht. (dus kleine tip schrijf je in als groot verbruiker is leuker voor inkoops kortingen)

succes en vergeet mijn korting niet als alles goed lukt :D

MrGiorgio

Senior Member
User systemen
Dit is t moment dat iemand zegt:

"Weet je wat jij eens zou moeten doen? Stap eens naar de Kamer van Koophandel"

Daar hebben ze branche informatie, trendssignalering, statistieken etc.

Larz

Senior Member
User systemen
RC2 zei:
Als je zelf al geen antwoord op deze vraag kan vinden lijkt mij een carriere als ondernemer bij voorbaat niet erg verstandig.
Onzin, je zal toch ergens moeten beginnen. Je weet niet alles al voor je gaat beginnen. Het is juist goed dat hij eerst vragen stelt voordat hij daadwerkelijk gaat beginnen. Ik wist ook helemaal niets over een eigen bedrijf beginnen voor ik ermee begon. Juist door vragen te stellen en je te laten informeren kom je achter de dingen die je moet weten. En wellicht komt hij er zo achter dat het iets meer werk is dan hij in eerste instantie had gedacht. ;)

@Sven: voor je aan de slag gaat met applicaties, hosting etc. zou ik eerst eens een ondernemingsplan maken. Dat hoeft niet direct een heel pak papier te zijn, maar een aantal vragen zul je moeten beantwoorden. Hoeveel kosten verwacht je te maken? Met welke wetgeving krijg ik te maken (bv wet kopen op afstand, kan invloed hebben op je te maken kosten) Hoeveel voorraad heb je nodig? Hoe vinden mijn klanten mij? Waarom kiezen klanten voor mij en niet voor een ander? Hoeveel winst verwacht je te gaan maken? En zo zijn er nog een heleboel te bedenken. De KvK is geen slecht punt om te beginnen, die kunnen je verder helpen. :)

Hoop

Senior Member
User systemen
Ga je eens informeren bij een boekhouder deze kan je met de nodige info al aardig op het juiste pad zetten...;)

Wat ook zeer belangrijk is een goed financieel plan en verder - aanvraag BTW NR - handels register -bankrekenig openen - voor de nodige vergunningen zorgen - een degelijke web site ontwerpen en wachten op de eerste klanten...;)

jdunen

Senior Member
User systemen
Hierboven is al heel veel goed advies gegeven over deze vraag :)

Maar als bedrijfseconoom vraag ik me toch af of het wel zo verstandig is om op dit moment een webshop te gaan oprichten:| Je zult niet snel aan een lening of dergelijke komen in deze tijden, en je risico/rente zal erg hoog zijn. Zie eerder 1 dezer dagen nog 1 van de grotere webshops failliet gaan, maargoed ik zou je zo en zo wat meer verdiepen in de huidige marktsituatie voordat je aan dit grote project begint :)

mvg Jdunen

Larz

Senior Member
User systemen
jdunen zei:
Maar als bedrijfseconoom vraag ik me toch af of het wel zo verstandig is om op dit moment een webshop te gaan oprichten
Ligt eraan wat je gaat verkopen. ;) Hardware is sowieso een lastige markt i.v.m. de lage marges en de niet onaanzienlijke concurrentie.

gewoon inschrijven kvk doen, zal in jullie geval VOF zijn.
Krijg je autonatisch en op hetzelfde moment een btw nr tegenwoordig.

Contact opnemen met groothandels en gewoon aanvraag dealer doen bij hen die geen minimum aantallen eisen (die zijn er gewoon, al is goedkoopste winkels uit pricewatch vaak goedkoper, groothandel is fijn ivm rmas.)

Als je geen lening aangaat is er feitelijk geen risico, dus dat is ook fijn, je habt maar een paar euri nodig voor een hosting en naam.
dat kan je zo bij elkaar verdienen in een rotbaantje.

Maar als je het met iemand anders doet is de grootste valkuil de samenwerking. En juist als je vrienden bent is het zeer verstandig om zeer duidelijke en goede afspraken te maken. Deze op papier zetten en ondertekenen, notaris niet verplicht, maar om ellende te voorkomen wel zeer aan te raden.
Vriendschap zal veranderen en je gaat elkaar op andere/nieuwe manieren zien en leren kennen. Dit is eigenlijk de enige valkuil als je geen lening aangaat (dan komt er een pak ellende en druk bij)

Je kan me pmmen voor een paar goede vriendelijke groothandels die met kleintjes in zee gaan en goede voorwaarden hebben..

janvdb

Senior Member
User systemen
Goed advies.
Vooral het regelen van de zaken tussen jou en je vriend is een hele belangrijke. Wie doet wat, welke aansprakelijkheid, wie betaalt wat, welke verantwoordelijkheden hebben jullie, wat gebeurt er als één van de twee zich aan z'n verantwoordelijkheden onttrekt of er helemaal uit wil, dat soort zaken. Dat soort afspraken schiet er meestal bij in, jullie zijn immers vrienden en het kán niet fout gaan........

jdunen zei:
Hierboven is al heel veel goed advies gegeven over deze vraag :)

Maar als bedrijfseconoom vraag ik me toch af of het wel zo verstandig is om op dit moment een webshop te gaan oprichten:| Je zult niet snel aan een lening of dergelijke komen in deze tijden, en je risico/rente zal erg hoog zijn. Zie eerder 1 dezer dagen nog 1 van de grotere webshops failliet gaan, maargoed ik zou je zo en zo wat meer verdiepen in de huidige marktsituatie voordat je aan dit grote project begint :)

mvg Jdunen
Daar zal de TS weinig last van hebben, tenzij hij zelf krediet wil aantrekken voor pand etc.

Waar de TS last van zal hebben is dat de webshop markt qua computeronderdelen al sterk verzadigd is. De marges zijn zodanig laag dat een klein bedrijf het niet gaat redden.(Vooral 4Launch, Azerty etc. je concurrenten zijn)

Afuture is bij mij weten de enige webshop die in de laatste jaren is opgericht als succesvolle computerhardware webshop. Maar dat komt ook door hun strategie.(Lage prijs en alles op voorraad hebben, nadeel klein assortiment)

Maar zoals eerder in dit draadje werd gezet, werk een ondernemingsplan uit. Ga budgetteren en kijk schat wat de kosten/baten zullen zijn. En ga er maar vanuit dat je naast de webshop een baan erbij zal hebben.

janvdb

Senior Member
User systemen
Eén van de eerste vragen die jij jezelf moet stellen is: waarin ga ik het beter doen dan de meeste anderen?
Heb je een manier om goedkoper in te kopen, minder kosten te maken, efficiënter te werken, meer klanten aan te trekken en te houden, noem maar op.

Vaak begint zoiets met iemand die wat handigheid heeft verworven in het maken van een mooie website. Daar groeit dan vaak het idee uit dat je weinig extra's meer nodig hebt om een webwinkel te starten...... Het geld vliegt naar binnen, want iedereen zit uiteraard te wachten om bij jóu te kunnen kopen.......

Het klinkt misschien lullig, maar dat klopt dus niet. De markt zit niet te wachten op wéér een webshop met meer van hetzelfde, al helemaal niet in deze periode.
Dan gaan de zwaksten het eerst onderuit en dat zijn vaak de nieuwkomers, omdat die al veel moeten investeren in de start en financiëel nog geen vaste basis hebben. Een valkuil is ook dat de overheid dat eerste jaar vaak leuk bijdraagt in de kosten, door lagere belastingen etc. Maar na dat jaar, waarin de bomen tot de hemel reiken, komt de nuchtere waarheid....én de belastinginspecteur die toch écht geld wil zien.....

Vandaar de vraag of je dat extra beetje hebt dat nodig is om een vaste plek te vinden in deze hoog competitieve markt. Dát is van levensbelang om te voorkomen dat je binnen no time in het rijtje schuldsaneringen terecht komt.

Bovenaan