1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Waterkoeling

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door C_T, 7 aug 2018.

1. C_T

C_T Senior Member

Sinds:
    26 mei 2011
    Nadat mijn scratchbuild 5 jaar geleden af was en er heel wat veranderde in mijn dagelijks leven waren mijn interesse in hardware en games ook voorbij.

ongeveer ander halve week geleden begon mijn computer raar te doen en wat bleek na wat uitzoek werk op mijn smartphone lag mijn 3de 6970 op apen gapen.
    Ik heb toen maar een Sapphire Radeon RX 580 8GD5 NITRO+ Special Edition besteld en geinstaleerd
    toen ik het bouwwerk ( kast) open maakte verwachte ik best wel veel stof maar tot mijn verbazing viel dit reuze mee.
    Wat ook mee viel was dat er ongeveer 800ml aan vloeistof was vergaan vanaf april 2013.
    ik heb gewoon standaard demi water bijgevuld want waarom vervangen of veranderen van de loop als het goed werkt.
    De 2 oude 6970 videokaarten die watergekoeld zijn heb ik met de switches uitgeschakeld en gewoon laten zitten.

Nu heb ik toch een vraag.
    heeft waterkoeling voor videokaarten nog wel zin voor normaal gebruik met gamen en teken programma's ?
    Voor het geluid hoef het niet in mijn geval want de nieuwe videokaart maakt veel minder geluid en koeling van lucht is ook een heel stuk beter.

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Als je van plan bent om weer 5 jaar te wachten met onderhoud van je loop dan raad ik je waterkoeling helemaal af.
    Je hebt geluk gehad dat je loop door het vloeistofverlies niet helemaal droog is komen te staan want dan was het einde
    hardware.
    Verder moet je je loop ook regelmatig schoonmaken om dicht slibbing te voorkomen. (haal het waterblock maar eens van die defecte GPU en maak die maar eens open, dan zie je wel wat ik bedoel)
    De 2 niet werkende GPU's zou ik ook uit de loop halen omdat ze voor weerstand zorgen en het water in je loop langzamer laten lopen.
    Ik adviseer je om de hele loop uit je pc te halen en goed te reinigen met bv schoonmaakazijn, dus ook je CPU ff openmaken en met een borsteltje alle aanslag tussen de kanaaltjes verwijderen.

En wat betrefd je vraag, ik weet niet hoe AMD kaarten werken maar bij Nvidia kaarten haal je hogere boostspeeds als je beter koelt.

3. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Kijk trouwens net ff bij je usersysteem en snap nu waarom je de GPU's laat zitten ;)
    Erg fraai gedaan toen en dat heeft denk ik veel tijd gekost.
    Alles nu schoonmaken daar ben je wel ff mee bezig.
    Maar waarom geen kleinere kast met wat minder rads als je die 580 op lucht koelt.
    Voor je CPU heb je aan 1 480 rad toch voldoende voor je 3960 met OC , koelde mijn 3930k @5 ghz en 1,5v met een enkel 200 rad.

4. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
  5. C_T

C_T Senior Member

Sinds:
    26 mei 2011
    Waarom zou ik de hele loop uit elkaar halen als de flow ongeveer nog hetzelfde is als 5 jaar geleden.
    alle temperatuur sensoren geven nog prima waardes aan met deze hitte verschil van 0.5 bij ingang en uitgang waarbij er 6 fans uit staan en de overige 28 fans op 400rpm draaien ( met deze buiten en binnen huis temperaturen staan ze wat harder aan)
    de 3de kaart heeft nooit onder waterkoeling gestaan omdat ik nooit een 3de koelblok heb gekocht.
    Dat het systeem niet droog staat bij 800ml is omdat mijn loop vrij groot is met 2 grote reservoirs en een aantal kleine reservoirs om de luchtbellen snel weg te krijgen.
    De 2 grote reservoirs kan je makkelijk zien en die heb ik altijd wel in de gaten gehouden.

6. C_T

C_T Senior Member

Sinds:
    26 mei 2011
    Ik zit er aan te denken om een kleinere systeem te maken in combinatie met lego maar ik moet eerst een paar grote bouw projecten afmaken voordat ik daar mee begin

7. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Volgens mij weet je genoeg van pc's om je eigen vraag te beantwoorden. Wat een zieke build zeg.

Ik ben heel benieuwd naar je lego project! Mogen we daar een verslag van ontvangen als het zo ver is?

8. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Bij mijn eerste post had ik je build nog niet bekeken, je hebt duidelijk uit ervaring geleerd dat de theorie die zegt dat veel restrictie in je loop voor problemen kan zorgen niet klopt.
    heb ik ook weer wat geleerd.
    Mocht ik in de eerste post wat denigrerend zijn overgekomen, dan mijn excusses.
    Maak mijn loop wel om de zoveel tijd schoon maar dat is dan ook niet zoveel werkt als bij jou.
    Ook erg benieuwd naar je lego project

9. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
    Fraai systeem dude vast veel werk geweest :cool:

Ook erg benieuwd naar je toekomstige Lego build daar kan je alle kanten mee op. :)

10. dikkerdandik

dikkerdandik Member

Sinds:
    25 aug 2018