Waterkoeling voor gpu?! Help!

Jasper335

Member
Beste hardware-info'ers,

Ik wil graag mijn grafische kaart gaan waterkoelen. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb niet zo'n groot budget. Ergens rond de 120 euro. Ik heb een sapphire radeon rx 580 pulse met 4gb.
Voor zover ik kan bedenken heb ik 2 mogelijk heden.
1) een custom waterkoeling loop maken. Maar aangezien mijn budget weet ik niet of het slim is. Ik zat zelf te denken aan zoiets als dit: https://www.amazon.de/Garsent-Wasserkühlungs-Set-Pumpenspeicher-Ventilator-Kühlkörper-Standard/dp/B07HC8SV46/ref=mp_s_a_1_4?keywords=wasserkühlung+set&qid=1561320744&s=gateway&sr=8-4
Maar hoe slim is het om dit te kopen van amazon en voor deze prijs?

2) Een waterkoeling setje zoals de nzxt x62. Daarbij kan je een https://www.megekko.nl/product/0/32/NZXT-Kraken-G12-Black?r=googleshopping&gclid=CjwKCAjwxrzoBRBBEiwAbtX1n2sr2cQ2_YSIFP6c-ohkhALVNH_YwnuHXX-52Tk8RRaSURFspJ4i-RoCfn4QAvD_BwE kopen waardoor ik de x62 op mijn gppu kan doen, maar deze kraken g12 ondersteund geen rx 580. En ik kan geen andere vinden.

Is er een andere oplossing? Of kijk ik ergens verkeerd? Ik hoor heel graag van jullie!

Mvg,
Jasper

FatBoyNL

Senior Member
Optie 3 is gewoon lekker niets uitgeven. Voor 120 euro extra kan je beter in een nieuwe GPU investeren.

Flipking94

Senior Member
Allereerst welkom op het forum jasper! :)

Ik hoop dat je weet dat voor prestaties de gpu waterkoelen je het niet moet doen, wegens de geringe meerwaarde. De cpu waterkoelen biedt performancegewijs een stuk meer voordeel. GPU waterkoelen is voornamelijk voor esthetische redenen te overwegen.

Je hebt je huiswerk wel goed gedaan moet ik zeggen, dank daarvoor, dat vergemakkelijkt het advies geven aanzienlijk! ;) Een custom loop kost nu eenmaal geld. Zeker omdat je eigenlijk van alles best overschot (spare parts) voorziet. Verschillende merken bieden setjes aan, maar je kan ook alles zelf doen. Afhankelijk van je budget kan de prijs fors oplopen, 500 euro lijkt me een goede startwaarde voor een standaard custom loop.
Je voorstel van amazon zou ik al niet nemen, een radiator (240mm) kost alleen al 75 euro, om je een idee te geven...

Hier een site met een voorbeeldscenario;
https://www.highflow.nl/watercooling/watercooling-sets/?sl=nl

Rad kost 75 euro, gpu block 150 euro, 50 euro voor slangen, fittingen in het totaal rond de 100 euro? en dan nog een pomp met reservoir voor 100 euro. Dusja, 97 euro voor een setje lijkt me toch ergens verkeerd te gaan?

Laatst bewerkt:

Jasper335

Member
Bedankt voor de reacties.
Het is vooral het geluid. Als ik een wat zwaardere game 144 fps wil draaien, maken de fans echt een lawaai alsof ze willen opstijgen. Ik hoop dat dat met waterkoeling minder/weg is.
En het ziet er natuurlijk gewoon gaaf uit

Flipking94

Senior Member
Het is vooral het geluid.
Nieuwe gpu al overwogen? HWI test de gpu onder load wat het geluid is, tegenwoordig kan je ook prima stil gamen. Of bijvoorbeeld een fancurve opstellen, zodat de fans niet harder dan 60% draaien om toch nog onhoorbaar te zijn :). Welke videokaart heb je?

Jasper335

Member
Nieuwe gpu al overwogen? HWI test de gpu onder load wat het geluid is, tegenwoordig kan je ook prima stil gamen. Of bijvoorbeeld een fancurve opstellen, zodat de fans niet harder dan 60% draaien om toch nog onhoorbaar te zijn :). Welke videokaart heb je?
Ik heb heb een sapphire radeon rx 580 pulse 4gb. En hij is net niet dus overstappen naar een andere kaart is geen optie. En de fans maken echt al een behoorlijk lawaai als ik ze (met msi afterburner) op 50 procent zet

Jasper335

Member
Allereerst welkom op het forum jasper! :)

Ik hoop dat je weet dat voor prestaties de gpu waterkoelen je het niet moet doen, wegens de geringe meerwaarde. De cpu waterkoelen biedt performancegewijs een stuk meer voordeel. GPU waterkoelen is voornamelijk voor esthetische redenen te overwegen.

Je hebt je huiswerk wel goed gedaan moet ik zeggen, dank daarvoor, dat vergemakkelijkt het advies geven aanzienlijk! ;) Een custom loop kost nu eenmaal geld. Zeker omdat je eigenlijk van alles best overschot (spare parts) voorziet. Verschillende merken bieden setjes aan, maar je kan ook alles zelf doen. Afhankelijk van je budget kan de prijs fors oplopen, 500 euro lijkt me een goede startwaarde voor een standaard custom loop.
Je voorstel van amazon zou ik al niet nemen, een radiator (240mm) kost alleen al 75 euro, om je een idee te geven...

Hier een site met een voorbeeldscenario;
https://www.highflow.nl/watercooling/watercooling-sets/?sl=nl

Rad kost 75 euro, gpu block 150 euro, 50 euro voor slangen, fittingen in het totaal rond de 100 euro? en dan nog een pomp met reservoir voor 100 euro. Dusja, 97 euro voor een setje lijkt me toch ergens verkeerd te gaan?
Dan zal een setje all in one voor 100 euro wel troep zijn inderdaad

JMM

Senior Member
Moeilijke vraag zonder ervaringen hier maar misschien dat reviews of youtube je verder kunnen helpen.

Hier een test met de Kraken g12 op een 1080ti waarbij de vorige accelero 3 ook mee wordt getest. Vermoed wel dat de accelero 4 wel iets beter zal presteren maar goed, dan heb je alvast een idee.

TrueTactiX

Senior Member
Ik kan natuurlijk niet in jouw beurs kijken. Maar persoonlijk zou het zonde zijn om zoveel geld en moeite te steken in je gpu. (zelf heb ik ook een 580, just saying)

Waterkoelsetje is meer waard dan je gpu zelf. Plus dat het ook lastiger maakt om je videokaart te verkopen tzt. Men is altijd huiverig met gpu's kopen die uit elkaar gehaald zijn.

Je kan proberen om een minder agressieve fancurve in te stellen, undervolten misschien?

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: JMM

JMM

Senior Member
...of eventueel een zeer kwalitatieve koelpasta gebruiken want het kan best zijn dat de gebruikte koelpasta niet goed verspreid is of verkeerdelijk aangebracht.
De kans is wel klein dat het heel veel gaat uitmaken maar wel zo goedkoop om het eventueel toch uit te proberen.

Aan TS: Fans die een "pokke herrie" maken bij 50% is wel zeer vreemd maar het kan ook zijn dat je een buitengewoon gehoor hebt en dan is inderdaad iedere decibel te veel. ;)

Laatst bewerkt:

Jasper335

Member
even voor de duidelijk heid hierbij het aantal decibel. Ik heb een decibel meter op mijn mobiel gedownload, dus 100% accuraat zal het niet zijn, maar het is beter dan niets.
volgens de metingen: ik heb de fans van de kast uit gezet, alleen psu en cpu fans draaien

1) Zonder Gpu fans aan: Gemiddeld 28,9 dB
2) Gpu op 30% aan: Gemiddeld 30 dB
3) Gpu op 60% aan: Gemiddeld 45,8 dB
4) Gpu op 100% aan: Gemiddeld 55.2 dB

Ik heb ook een benchmark gedaan met de MSI kombustor v4. na precies 5 minuten draaide de fans op 56% en was de kaart 77 graden.

Ik ga nu de videokaart uit elkaar halen, en eventueel nieuwe koelpasta toebrengen. daarvoor gebruik ik Arctic Silver 5.
Jullie horen zo snel mogelijk van me!

Jasper335

Member
Koelpasta is vervangen, en de kaart is goed stofvrij geblazen. ook heb ik de backplate eraf gehaald, ik dacht die misschien warm word (?)
nog een keer een benchmark van 5 min gedaan. nu 72 graden met fans op 63% dus vergelijk baar. aan de koelpasta lag het niet ;)

Jasper335

Member
Ik kan natuurlijk niet in jouw beurs kijken. Maar persoonlijk zou het zonde zijn om zoveel geld en moeite te steken in je gpu. (zelf heb ik ook een 580, just saying)

Waterkoelsetje is meer waard dan je gpu zelf. Plus dat het ook lastiger maakt om je videokaart te verkopen tzt. Men is altijd huiverig met gpu's kopen die uit elkaar gehaald zijn.

Je kan proberen om een minder agressieve fancurve in te stellen, undervolten misschien?
wat is Fancurve, en hoe kan je die lager zetten?
en als ik ga undervolten gaat de prestatie ook omlaag toch? dat heb ik liever niet :rolleyes:

eismc2

Senior Member
wat is Fancurve, en hoe kan je die lager zetten?
Dat doe je in de software die met je kaart kwam of met MSI Afterburner door aldaar de fan curve aan te passen.
als ik ga undervolten gaat de prestatie ook omlaag toch? dat heb ik liever niet :rolleyes:
Gewaardeerde collega @TrueTactiX was niet geheel compleet, maar als je meer wilt weten hoe dat undervolten mét overklokken in z'n werk gaat voor jouw RX 580 kaart, adviseer ik je dit filmpje te bekijken. De kunst is door minder volt meer prestatie bij lagere temperaturen te krijgen. Beide kaarten zijn nagenoeg identiek met als uitzondering dat de RX580 iets hoger geklokt is.

Bovenaan