Wat voor laptop?

Wat voor laptop gebruik jij?

• Standaard clamshell: klepje open, klepje dicht

Stemmen: 182 59,1%
  • 360-graden 2-in-1 convertible: lang leve het tentje!

Stemmen: 14 4,5%
  • Hybride tablet, toetsenbord optioneel dus

Stemmen: 16 5,2%
  • Old-school: scherm 180 graden draaien en plat klappen

Stemmen: 11 3,6%
  • Ik gebruik geen laptop

Stemmen: 82 26,6%
  • Anders, namelijk (ik reageer in de comments)

Stemmen: 3 1,0%

• Total voters
    308

Sw333t

Senior Member
User systemen
We hebben nu nog een Acer Switch 10. Veredelde Windows tablet met toetsenbord, zo traag als dikke poep door een rietje.

Qua desktop een Nuc systeem. Maar we zijn wel weer in race voor een nieuwe laptop ter vervanging van die Nuc.
Zal een Clamshell worden.

JB56

Senior Member
User systemen
Dat valt me wel op, dat de reaguurders hier allemaal een (meestal vrij beperkte) klapjap gebruiken, naar mijn mening meer als aanvulling op de desktop. Kan het zijn dat dit de typische invulling is van de gemiddelde HWI bezoeker?

Forum m8

Senior Member
User systemen
Dat valt me wel op, dat de reaguurders hier allemaal een (meestal vrij beperkte) klapjap gebruiken, naar mijn mening meer als aanvulling op de desktop. Kan het zijn dat dit de typische invulling is van de gemiddelde HWI bezoeker?
Zal ook afhangen op welk moment je de poll bekijkt. De eerste dag(en) gaat het altijd direct hard-core; duurste videokaarten, grootste schermen, etc. Waarschijnlijk omdat de top van de enthousiastelingen de website het vaakst bezoekt. Daarna trekt dat wel weer iets bij.

Maarja, als je al een desktop hebt, is een laptop alleen voor het mobiele werk. Dan is het logisch dat dat een relatief beperkt ding is.

JB56

Senior Member
User systemen
Maarja, als je al een desktop hebt, is een laptop alleen voor het mobiele werk. Dan is het logisch dat dat een relatief beperkt ding is.
Dat is dan ook precies wat ik bedoel. De gemiddelde Hwi-er gaat geen 1000 eurie of meer uitgeven voor een klapjap die dan evengoed veel minder presteert dan de gemiddelde desktop. Het zijn vaak de minder pc-ingewijden die een smak geld uitgeven voor zo'n klapjap. Dat heeft mogelijk te maken met de reclame die veel snelheid en "waar voor je geld" suggereert. Daar stinken wij niet in....

Een HP Envy x360 (i5 8250 - 12GB RAM - 4K scherm) en een Asus C302 (Intel Core m3-6Y30 -8GB RAM - FHD) Chromebook, beide plooibaar en met touchscreen.

Zeer tevreden over beide toestellen..
Maar de 'tablet' functie gebruik ik vrij weinig. Soms is het handig, maar ik zou het gerust kunnen missen. Het touchscreen opzich in 'normale stand' gebruik ik steeds vaker.

Voor het echte zware werk + games verkies ik nog steeds m'n desktop.

Op kantoor sleep ik overal met een standaard clamshell (HP probook) rond. Maar voor privé heb ik een 2-in-1 (Lenovo ibook 1st gen); primair voor onderweg om een beetje te lezen/series te kijken en m'n vrouw gebruikt 'm voor browsen op de bank.
Persoonlijk heb ik wel een (heel) sterker voorkeur voor een reguliere desktop.

D.B.

Senior Member
User systemen
Zelf gebruik een ThinkPad T570 als dagelijkse machine om op te werken. Ik volg een ICT-opleiding op het HBO en dan kun je natuurlijk niet elke dag een desktop meezeulen ;-). Die machine heeft het best zwaar te verduren, maar het ding blijft er goed uitzien. Ik ben zeer te spreken over de bouwkwaliteit, betrouwbaarheid, accu en toetsenbord van het ding. Een laptop hoeft wat mij betreft niet mooi of heel dun te zijn (zoals de huidige MacBook Pro's met die vreselijke toetsenborden). Een laptop is voor mij een werkpaard en moet goede I/O combineren met degelijkheid en serviceability. Op dat gebied wordt mijn volgende machine dus niet meer een ThinkPad, want kennelijk vond Lenovo het erg grappig om bij de T580 de SD-kaartlezer te verkleinen naar micro-SD en bij de T590 een van de twee RAM-sloten te verwijderen voor vastgesoldeerd RAM, de power bridge functionaliteit eruit te halen en de behuizing minder stevig te maken om hem dunner te maken. Zoals ik al zei, een laptop is voor mij een werkpaard. Het ding moet niet heel mooi of erg dun zijn, maar degelijk, functioneel en makkelijk onderhoudbaar zijn. Helaas wordt het kopen van een laptop voor mij dus steeds moeilijker.

Ik heb zowel een Macbook Pro 13" 2015 256Gb die het standaard clamshell-design heeft als een HP Spectre 13" ap0400nd die als x360 functioneert. Beide pracht apparaten en presteren uitmuntend :)

Roel1966

Senior Member
User systemen
Afgelopen week een 2de hands Asus N551JQ via Tweakers erbij gekocht en eergisteren binnen gekregen en ondanks de leeftijd ben ik er zeer tevreden mee. Wel mazzel mee gehad want de laptop ziet echt uit als nieuw en er geen krasje op te vinden valt, accu is nooit gebruikt en zelfs met 2 laders erbij. Alleen wel even de harddisk meteen vervangen door een Crucial MX500 500GB en dat ding is nu als een raket.

Bovenaan