Wat verwacht jij van een computerwinkel?

RazorBlade

Senior Member
User systemen
Ik vraag me af wat jij van een computerwinkel verwacht. Moet een winkel vooral goedkoop zijn, moet het een groot assortiment hebben, moeten ze alles op voorraad hebben en moet de nazorg goed zijn? Verder ben ik benieuwd wat je van de verkoper verwacht. Moet hij uitsluitend instaat zijn om de doos over de balie te schuiven en het geld af te rekenen, of moet hij ter zake kundig zijn? Uiteraard moet je er rekening mee houden dat alles geld kost. Een mooi pand op de PC Hooft straat met verkopers gestoken in maatpakken, die bovendien minsten Microsoft, Linux, en Cisco gecertificeerd zijn, kost ook allemaal geld.

Persoonlijk winkel ik het liefst op een industrie terrein in een winkel die meer weg heeft van een groot magazijn met afhaal balie. De verkoper mag digibeet zijn, zolang hij maar de goede doos kan vinden in het magazijn. Ik stel het wel op prijs dat als er iets mis is dat ik dan zonder problemen gebruik kan maken van de garantie. Een paar uur wachten in een aparte wachtruimte om je spullen gerepareerd of vervangen te krijgen is niet prettig. Verder verwacht ik een goed voorraad beheer zodat je niet voor niets naar de winkel gaat. Als ik op de website zie dat er een ruime voorraad is dan wil ik niet in de winkel te horen krijgen dat ze het niet kunnen vinden.

P.S. Als dit niet het juiste forum is, graag verplaatsen naar het keuvel hoekje.

ik verwacht van een winkel dat ze goede prijs bieden..
Ook vind ik heel belangrijk dat ze niet proberen je producten aan te smeren maar gewoon eerlijk recht door zee gaan.
Een ruim assortiment zoals azerty is wel handig zodat je niet elke naar een andere winkel hoeft, en dat ze een goede klantenservice hebben.

HDi1979

Senior Member
User systemen
Ik verwacht van een computerwinkel vooral dat de website overeenkomt met de werkelijke situatie. Dan doel ik met name op prijzen, voorraadaanduiding en levertijden. Bij veel winkels staan artikelen in het assortiment die niet meer leverbaar zijn. Als klant wacht je dan een week op een status-aanduiding bij je bestelling, waarna bericht komt dat het artikel niet meer leverbaar is. Meestal heb je dan al betaald en in sommige gevallen had je op basis van de levertijdindicatie verwacht de spullen al lang in huis te hebben. Dat soort dingen kan heel gemakkelijk voorkomen worden...

Qua verkopers heb ik niet veel eisen, ik vind het al snel prima. Dat is één van de nadelen van een tijdje op een hardwareforum rondhangen, meestal weet je toch meer van hardware dan de verkopers...8)

Nou, de verkoper hoeft van mij ook niet veel te weten, maar als hij me raar aankijkt als ik om een "PCI-Express 1-lane netwerkkaart" vraag is weer het andere uiterste...

Verder kan ik me erg vinden in Hugo's mening. Dit is niet alleen vervelend met on-line winkelen, ook met off-line winkelen. Dan ga je speciaal naar die bepaalde winkel omdat die een bepaald onderdeel volgens de voorraadindicatie op de site op voorraad heeft, hebben ze het toch weer niet op voorraad... Erg vervelend. Dit is me bijvoorbeeld bij de Alternate al vaker overkomen.

het aller belangrijkste vind ik de klantvriendelijkheid..( heb nare ervaringen ermee vandaar deze keuze) en dan wil ik best wel wat geld betalen voor producten.. als de service maar perfect is
en zoals al aangegeven werd dat de situatie online overkomt met de werkelijkheid.. kwa producten die leverbaar zijn ed

maardein

Senior Member
User systemen
Hugo Dissel zei:
Ik verwacht van een computerwinkel vooral dat de website overeenkomt met de werkelijke situatie. Dan doel ik met name op prijzen, voorraadaanduiding en levertijden. Bij veel winkels staan artikelen in het assortiment die niet meer leverbaar zijn. Als klant wacht je dan een week op een status-aanduiding bij je bestelling, waarna bericht komt dat het artikel niet meer leverbaar is. Meestal heb je dan al betaald en in sommige gevallen had je op basis van de levertijdindicatie verwacht de spullen al lang in huis te hebben. Dat soort dingen kan heel gemakkelijk voorkomen worden...
Helemaal mee eens. Met daaraan de toevoeging dat ik het heel irritant vind als winkels dan vervolgens ook nog heel lang doen over het terugbetalen van je geld (wat helaas vaak het geval is).

Verder verwacht ik dat ik, als ik naar een winkel bel om de voorraad te verifieren (wat ik meestal doe als ik iets binnen een bepaalde tijd wil hebben) dat ze de moeite nemen om een kijkje te nemen, en niet zeggen 'dat staat op de website'. Bijvoorbeeld bij Alternate zeggen ze dat meestal, terwijl de voorraad status op de website regelmatig niet klopt.

Een verkoper hoeft van mij niks te weten, zolang hij maar kan vinden wat ik wil, en geen lulverhalen vertelt over dingen waar hij niks vanaf weet. (verhalen over budget videokaarten met 1Gb ram etc... waar ik als hardware fan gelukkig niet in trap, maar helaas veel 'gewone' consumenten wel)

Als laatste wil ik gewoon een vriendelijke, snelle afhandeling als ik de klantenservice nodig heb. (RMA, verkeerde product geleverd etc..)

Service, er moet echt een goede service zijn. Een winkel met een slechte service, krijgt een slechte reputatie en gaat de verkeerde kant op.

Zelf vind ik dat alle verkopers wel het één en ander moeten weten over hard/software. Ik heb zelf genoeg kennis, maar stel je bent een oud stel, die een leuk PC'tje wilt voor wat internet en misschien ook voor zo nu en dan een spelletje voor hun kleinzoon, dan wil je toch een goede, duidelijke uitleg?

Daarnaast is het fijn dat als je online besteld, dat het dan ook meteen voor je gereserveerd is. Als het product niet op voorraad is, dan moet de klant genoeg op de hoogte gehouden worden en eventueel snel genoeg een vervangend product aanbieden.

Waar ik werk, merk ik vaak dat sommige verkopers maar weinig verstand hebben van hardware. Een sata DVD brander, IDE DVD lezer. 2 harde schijven in RAID 0 op een moederbord waar geen ICH9R op zit, geen voeding bij een Antec P180 kast en ga zo maar verder. Misschien is het slim om ze eens 1 voor 1 eens mee te laten lopen op de assemblage ruimte.

Anth3m

Senior Member
User systemen
Goed topic :razz:

Zoals meerdere mensen al zeiden maakt het mij geen bal uit of hij / zij iets weet van wat hij / zij verkoopt. Ik denk namelijk zelf, dat als je op dit forum bent aangemeld je echt wel weet wat je wel en wat je niet wilt hebben, en dat je daar geen (soms onjuiste) uitleg bij nodig hebt.
Voor de 'gewone' consument is het wel belangrijk dat de verkoper weet waar hij / zij het over heeft!

Garantie is ook een belangrijke factor. Ik vind dat wanneer een product kapoet gaat, je zonder problemen het zelfde, maar dan nieuw, kan terugkrijgen zonder eerst het gezeur dat de garantiebon niet geldig is omdat dit en dat er niet bij zit, en dan weer drie maanden wachten en dan te horen krijgen dat het product er niet is etc. etc.

Klantvriendelijk stel ik ook altijd wel op prijs :)

Iedereen hier verteld wel iets zinnigs. Ik denk dat een winkel niet te afstandelijk moet zijn
met een licht steriele inrichting (Mycom) of secte-achtig (Mac). Maar een industrie-terrein
is soms ook een beetje te onverschillig. Maar in ieder geval moeten de mensen die de ver-
koop doen gewoon begrip hebben voor de klant (geen handelaren en/of beterweters dus) .
Maar mensen die er wel verstand van hebben, zonder al te veel moeilijk doen. En zeker een
begrip voor de consument als iets kapot is of zo. Ik ben altijd goed geholpen bij een winkel/
filiaal van Dixons en kwam daar altijd terug. Ik kreeg zonder probleem geruild of mijn geld terug. Niet elk filiaal zal zo zijn maar ik heb het over het principe dat je bij goede hulp graag
weer terugkomt en dus ook meer in zo'n winkel koopt.

gelebeer

Senior Member
User systemen
Ik vind dat de winkelier niet bovenop je mag zitten en je moet je niet bekeken voelen als je rustig rond wilt kijken.

Verder verwacht ik uiteraard klantvriendelijkheid en kennis van de medewerkers. De mederwerkers hoeven niet de kennis te hebben die de meeste van ons hier hebben, maar als je vraagt naar 4-pins firewire mag je toch verwachten dat de verkoper niet met 6-pins aan komt lopen. (Dat is nu al 2 van de 3 keer bij mij gebeurt :confused:)

Bij online shops stel ik levertijd, prijs en snelle respons op e-mails erg op prijs.

Leeuwtje

Senior Member
User systemen
Vooral verstand van zaken, geïnteresseerdheid en objectiviteit. Daarnaast marktconforme prijzen en goede service/garantie.
Verkopers die er plezier in hebben om samen met de klant een leuke pc samen te stellen. Dus onderdelen samenstellen die ook kunnen.

Zeker geen zaken die proberen je dure dingen aan te smeren die niets toevoegen als je laat blijken dat het niet op het laatste tientje aankomt.

O ja, zoals laatst dat de verkoper in kwestie die al te veel moest vragen aan collega's ook nog eens beweerde dat Kerst op 24 en 25 december viel....zucht

RazorBlade

Senior Member
User systemen
Nu moet ik er bij zeggen dat ik het niet verkeerd zou vinden als de verkoper verstand van computers zou hebben, maar ik denk dat het bijna een onmogelijke verwachting is. Als je kijkt naar het salaris van verkopers dan kan je nauwelijks verwachten dat iemand in een winkel blijft werken als hij of zij echt een ruime vakkennis heeft. Het resultaat is dat de meeste computerverkopers nauwelijks vakkennis hebben en bij gebrek aan kennis proberen ze je wat op de mouw te spelden. Hierdoor vertrouw ik geen enkele verkoper meer en zoek ik het zelf wel uit.

MrGiorgio

Senior Member
User systemen
True, hij hoeft niet uit zijn hoofd te weten wat voor controller er op de nieuwste plank zit. Maar hij moet wel weten dat de AMD plank die hij me wil verkopen niet zal passen bij de intel chip die ik net gekocht heb.
Of dat de 4 GB DDR2 in de aanbieding niet passen op dat DDR3 bord waar ik interesse in heb. Een beetje basis kennis is wel handig.

Sommige speciaalzaken zoals BG of Freezing hardware daar verwacht je dan weer wel de nodige kennis.

Bovenaan