Wat mijn tweak was en alles eromheen!

Garret

Senior Member
Als overclocken je hobby is, of dat je het leuk vind om te doen, dan is het toch logisch dat je langzaam aan wat bij elkaar spaart of zelf wat maakt.

Bijv. droogijs is niet zo duur en een 2e hands waterkoeling ook niet, gooi droogijs in een bak met spiritus en pomp het rond.

Als je een beetje handig bent, dan maak je je eigen waterchiller van een oude koelkast.

Het probleem is, waar ligt de grens met zo'n contest. Moeten we alleen overclocken met originele luchtkoeling en zonder tweaks, vmods en externe voedingen.

Het is allemaal moeilijk te controleren. Dus ik denk dat we gewoon de regels moeten hanteren die gebruikelijk zijn in het OC wereldje

Hoop

Senior Member
Klasse voor de uitleg die je hier hebt gegeven,dit verdiend veel respect...;-) en die heb je ook van mij...

een redicuule beslissing als je het mij vraagt.

Ik ben met dit contest voor het eerst in aanraking gekomen met drivertweaks, en vond het belachelijk! Je vernaggeld de drivers waardoor er niets meer van de benchmark overblijft. Ik kan ook 100 meter lopen in 10 sec als ik van die 100 meter 50 maak.

Toen HWI heeft besloten drivertweaks toetestaan (omdat ze ze niet kunnen bannen) hebben ze besloten om de tweaker te laten winnen met niet alleen de beste overclock maar ook de meest vernaggelde driver leverde. Zyap is hier in mijn opzich een perfect voorbeeld van.

Zyap is wellicht niet de beste overclocker maar wel de beste driver tweaker. en dat maakt hem voor dit contect in mijn inzicht de beste!

Ik lees veel reacties, bijvoorbeeld van zemmelzoltan, die de beslissing inderdaad niet begrijpen, en hem daarom 'ridicuul' noemen. Ik zal hem nog één keer nader toelichten.

Bij het begin van de contest hebben we aangegeven dat driver tweaks e.d. zijn toegestaan. Dat hebben we juist gedaan omdat heel veel mensen klaagden over het feit dat anders puur de OC'ers met de beste (en duurste) materialen een kans zouden maken. Echter: misschien wel de belangrijkste regel wat dat 3DMark2001 met standaard instellingen gedraaid moet worden.

Die standaard instellingen zijn eenvoudig terug te vinden bij de instellingen. We praten hier bijvoorbeeld over 1024x768 resolutie, 32-bit kleur, 24-bit Z-buffer, etc. Deze instellingen mogen niet worden aangepast. Wat uiteraard ook niet mag is juist die standaard instellingen van 3DMark via een omweg aanpassen, zonder dat 3DMark het merkt.

Wat zYAp met zijn tweak, overigens onbedoeld, heeft gedaan is de nauwkeurigheid van de Z-buffer beperken. Echter, die nauwkeurigheid van die Z-buffer is één van de standaard instellingen van 3DMark en mag niet aan geknoeid worden.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen geen flauw idee hebben wat een Z-buffer exact is en daardoor ook niet helemaal begrijpen wat er aan de hand is. Laten we echter een ander voorbeeld nemen: stel dat iemand via een omweg de kleurdiepte had aangepast van 32-bit naar 8-bit, dan was iedereen het er wel over eens geweest dat het een cheat was geweest. De situatie die zich nu heeft voorgedaan is echter exact vergelijkbaar.

Er is overigens besloten om zYAp als tegemoetkoming wel zijn titel Master of Overclocking mag behouden. Immers: rechtsgeldige tweak of niet, hij heeft in deze contest wel bewezen zeer inventief op OC-vlak te zijn geweest.

SendaR

Senior Member
Jammer voor je zYAp, maar goed van je dat je toch eventjes uitlegt hoe en wat. Gefeliciteerd snot-aap voor een plek in de 2e ronde. Ik vind dat iedereen zich wel bewezen heeft in deze contest. En wat zYAp heeft laten zien is dat je ook zonder phase-change zeer goede overclock resultaten kan neer zetten ;)

FiXeR

Geband
Dus als ik het goed begreep mocht je wel je drivers aanpassen zodat hij niet hoger dan 8 bit kan en niet groter dan 800x600, maar als ik dat doe via een tool is het verboden?:???:

Mod_Aap

Senior Member
FiXeR zei:
Dus als ik het goed begreep mocht je wel je drivers aanpassen zodat hij niet hoger dan 8 bit kan en niet groter dan 800x600, maar als ik dat doe via een tool is het verboden?:???:
Je kan de drivers niet zo aanpassen. En als je dat wel lukt zal 3Dmark aangeven dat je hardware niet supported is.

Bovenaan